„Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” Kampania na lata 2023-2025 Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym
21.11.2023
Rozpoczęła się kolejna kampania na rzecz zdrowego miejsca pracy pt. „Bezpieczna i zdrowa praca w epoce cyfrowej” prowadzona przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA).
Wprowadzenie
Szybka cyfryzacja miejsc pracy stworzyła wiele nowych możliwości w zakresie wydajności
i produktywności, jednak przyniosła również nowe wyzwania dla bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Aby mieć pewność, że pracownicy w Europie wykonują swoją pracę w bezpieczny sposób, należy je właściwie ocenić i odpowiednio nimi zarządzać. Celem zaplanowanej na lata 2023–2025 kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy“ poświęconej bezpieczeństwu pracy w świecie cyfrowym, organizowanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), jest podniesienie świadomości w zakresie wpływu technologii cyfrowych na pracę i miejsca pracy oraz szukanie sposobów radzenia sobie z tymi zagadnieniami.
Jak sprostać wyzwaniom i wykorzystać możliwości związane z cyfryzacją?
Cyfryzacja ma ogromny potencjał pod względem poprawy stanu bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Technologie cyfrowe pomagają w automatyzacji powtarzających się zadań, ograniczaniu obciążenia fizycznego i poprawie ergonomii.
Robotyka i sztuczna inteligencja (AI) mogą wspierać pracowników w niebezpiecznych środowiskach pracy. Praca zdalna sprzyja elastyczności i utrzymaniu lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Technologie komunikacyjne, jeżeli są stosowane przez dłuższy czas, mogą jednak również prowadzić do zaburzeń w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego, a także do sytuacji podwyższonego stresu, izolacji społecznej lub problemów psychicznych.
Korzyści płynące dla pracy z cyfryzacji można czerpać tylko wtedy, gdy właściwie zarządza się ryzykiem zawodowym. Niniejsza kampania ma na celu podniesienie wiedzy na temat znaczenia obszaru bezpieczeństwa i zdrowia w pracy w erze cyfrowej oraz wdrożenie takiego podejścia do cyfryzacji w miejscu pracy, które będzie skupione na potrzebach człowieka.
O kampanii
Kampania ma na celu:
• poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego i produktywnego korzystania z technologii cyfrowych we wszystkich sektorach gospodarki;
• podniesienie świadomości na temat wyzwań w zakresie BHP związanych z cyfrową transformacją pracy;
• informowanie zarówno o zagrożeniach, jak i o możliwościach pojawiających się w związku z cyfryzacją;
• promowanie oceny ryzyka i bezpiecznego zarządzania technologiami cyfrowymi w miejscach pracy;
• zachęcanie do wymiany informacji i dobrych praktyk między wszystkimi zainteresowanymi stronami.
Obszary priorytetowe
Kampania skupia się na pięciu obszarach priorytetowych, określonych dzięki badaniom prowadzonym przez EU-OSHA, m.in. dzięki przeglądowi cyfryzacji i związanych z nią badań prognostycznych
w kontekście BHP na lata 2020–2023. W obszarach tych zbadano możliwości wynikające z technologii cyfrowych, przy jednoczesnym uwzględnieniu wszystkich potencjalnych wyzwań:
• pracy za pośrednictwem platform internetowych,
• automatyzacji zadań,
• pracy zdalnej i hybrydowej,
• zarządzania pracownikami za pośrednictwem AI,
• inteligentnych systemów cyfrowych.
Położenie nacisku na te zagadnienia, promowanie dobrych praktyk i podniesienie świadomości na temat znaczenia BHP w świecie cyfrowym pozwoli zaoferować bezpieczniejsze, zdrowsze i bardziej zrównoważone środowisko pracy wszystkim pracownikom w Unii Europejskiej.
Kto może wziąć udział w kampanii?
W kampanii mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby, firmy i organizacje, niezależnie od wielkości, działające zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym, reprezentujące wszystkie sektory, a w szczególności:
• pracodawcy, kadra zarządzająca, pracownicy i przedstawiciele BHP w sektorze publicznym i prywatnym;
• krajowe punkty centralne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) oraz partnerzy społeczni i ich sieci;
• komitety dialogu sektorowego;
• decydenci;
• środowisko badawcze i techniczne zajmujące się bezpieczeństwem pracy;
• inspekcje pracy i ich stowarzyszenia;
• organy ubezpieczeń społecznych i ubezpieczeń wypadkowych;
• interdyscyplinarne grupy ekspertów (etyka, prawo, IT);
• placówki edukacyjne i ogólnie sektor edukacji;
• projektanci oprogramowania komputerowego, programiści i dostawcy oraz projektanci przemysłowi (AI);
• środowisko przedsiębiorstw typu start-up;
• media.
W jaki sposób można się zaangażować w kampanię?
• podnosząc świadomość przez upowszechnianie materiałów związanych z kampanią;
• organizując wydarzenia i przedsięwzięcia, np. warsztaty, szkolenia i konkursy;
• promując narzędzia i zasoby służące ograniczaniu ryzyka związanego z transformacją cyfrową (dotyczącego obszaru BHP);
• dzieląc się dobrymi praktykami w swoich sieciach partnerskich i współpracujących;
• biorąc udział w Konkursie Dobrych Praktyk;
• angażując się w Europejskie Tygodnie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy;
• angażując się w działania promocyjne w mediach społecznościowych;
• zostając oficjalnym partnerem kampanii albo partnerem medialnym.
Dodatkowe informacje i materiały
Więcej informacji, a także szeroki wybór materiałów, które pomogą Ci promować i wspierać kampanię, znajdziesz na stronie www.healthy-workplaces.eu/ , np.:
• poradnik i zestawy narzędzi opracowane na potrzeby kampanii oraz inne materiały promocyjne;
• raporty, biuletyny, publikacje przeglądowe, artykuły pochodzące z encyklopedii OSHwiki;
• narzędzia, infografiki, materiały audiowizualne i wskazówki dotyczące dobrych praktyk;
• sesje informacyjne online dotyczące każdego z obszarów priorytetowych.
Opracowano na podstawie: https://healthy-workplaces.osha.europa.eu/pl