Skargi i wnioski
Przyjęcia skarg i wniosków
Przyjęcia obywateli w sprawach skarg i wniosków odbywają się od poniedziałku do czwartku w godz. 7.00 – 14.30 oraz w piątki od 7.00 – 15.30 w siedzibie stacji.
Organem sprawującym nadzór nad Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Oleśnie właściwym do rozpatrywania skarg na jego działalność jest Opolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Opolu, 45-367 Opole, ul. Mickiewicza 1 tel. (77) 442-69-01.
Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym.
Dla wniesienia skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda.
Skargi i wnioski muszą zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego,
- adres wnoszącego.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpoznania.
Przedmiot skargi
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiot wniosku
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Forma skargi/wniosku
Skargi i wnioski mogą być wnoszone w następującej formie:
- pisemnie,
- faksem,
- pocztą elektroniczną,
- ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski wpływające do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnie są rejestrowane w Rejestrze Skarg i Wniosków, prowadzonym przez Sekretariat Stacji, a rozpatrywane wg decyzji PPIS przez komórki merytorycznie właściwe ze względu na przedmiot skargi/wniosku.
Terminy załatwiania skarg i wniosków
Skargi i wnioski Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnie załatwia bez zbędnej zwłoki, jednakże gdy skarga/wniosek wymaga uzgodnień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt - załatwiana jest w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania. Skargi (wnioski) szczególnie skomplikowane załatwiane są nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
Tryb odwoławczy
- Skargi i wnioski są załatwiane w samodzielnym jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym.
- Skarżący niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ponowić skargę. W przypadku niewskazania w ponownej skardze nowych okoliczności, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnie może podtrzymać swoje stanowisko.
- Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
Podstawa prawna
Kodeks postępowania administracyjnego - t.j. Dz. U. 2024 poz. 572
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Dz.U. 2002 nr 5 poz. 46