W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ekshumacje

EKSHUMACJA

Informacje niezbędne w celu dokonania ekshumacji zwłok/szczątków ludzkich

Ekshumacja polega na wydobyciu zwłok lub szczątków ludzkich z grobu lub miejsca tymczasowego pochówku, w celu przeniesienia ich i pochowania w innym miejscu albo przeprowadzenia oględzin sądowo-lekarskich.

Wymogi dotyczące ekshumacji zwłok określa art. 15 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2126 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 z późn. zm.) i rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 57, poz. 405).
 

Zgodnie z ww. przepisami:

  1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:

  • na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,

  • na zarządzenie prokuratora lub sądu,

  • na podstawie decyzji właściwego inspektora sanitarnego w razie zajęcia terenu cmentarza na inny cel.  

  1. Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna w okresie od 16 października do 15 kwietnia - przeprowadza się ją we wczesnych godzinach rannych,

  2. O zamierzonej ekshumacji należy zawiadomić właściwego powiatowego inspektora sanitarnego, który:

  • sprawuje nadzór nad nią,

  • może także zezwolić na wykonanie ekshumacji w innym czasie niż określony powyżej, przy zachowaniu ustalonych przez niego szczególnych środków ostrożności.

Wniosek o wydanie zezwolenia na ekshumację składa do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uprawniona osoba. Zawiera on m.in.:

  • prośbę o wydanie zgody na ekshumację,

  • uzasadnienie,

  • przyczynę zgonu potwierdzoną dokumentem urzędowym (w przypadku gdy ekshumacja zwłok ma zostać wykonana przed upływem 2 lat od pochówku),

  • miejsce obecnego i przyszłego pochówku,

  • dane firmy pogrzebowej i środka transportu (karawanu) oraz

  • imiona i nazwiska pozostałych uprawnionych do współdecydowania osób, a także ich oświadczenia o ustanowieniu pełnomocnikiem wnioskodawcy do wykonywania wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku o wydanie zgody na ekshumację, przewóz zwłok/szczątków oraz odbiorem zezwolenia.

Do wniosku o wydanie zezwolenia na ekshumację należy dołączyć: 

  • odpis aktu zgonu,

  • dokument urzędowy potwierdzający przyczynę zgonu (w przypadku gdy ekshumacja zwłok ma zostać wykonana przed upływem 2 lat od pochówku).

Uprawniona do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na ekshumację jest najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, w szczególności:

  • pozostały(a) małżonek(ka) osoby zmarłej,

  • krewni zstępni (potomek w linii prostej: dziecko, wnuk, prawnuk, itd.),

  • krewni wstępni (przodek w linii prostej: rodzice, dziadkowie, pradziadkowie, itd.),

  • krewny boczny do czwartego stopnia pokrewieństwa,

  • powinowaty w linii prostej do pierwszego stopnia (teściowie, zięć, synowa, pasierb, pasierbica, ojczym, macocha),

  • inna osoba dobrowolnie do tego się zobowiązująca.

Jeżeli między członkami powstaje spór dotyczący ekshumacji, osobami uprawnionymi do złożenia wniosku o ekshumację będą osoby wskazane w prawomocnym rozstrzygnięciu sądu.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olkuszu po wydaniu decyzji przesyła ją wnioskodawcy. 

Ekshumacja nie może zostać wykonana przed uprawomocnieniem się decyzji zezwalającej na przeprowadzenie ekshumacji zwłok/szczątków ludzkich (tj. 14 dni od otrzymania decyzji).

 

 

Zezwolenie na ekshumację i przewóz zwłok lub szczątków ludzkich w celu ich pochowania


Załączniki do procedury

Wniosek


Załatw sprawę elektronicznie

Nie dotyczy


Sprawę załatwia

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olkuszu

Al. 1000-lecia 13A, 32-300 OLKUSZ
tel.: 32 754 57 20, fax: 32 754 57 50


Tryb postępowania

Postępowanie administracyjne prowadzone na wniosek strony na podstawie art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2126 z późn. zm.) i art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 1412 z późn. zm.)


Dokumenty od wnioskodawcy

Wniosek osoby uprawnionej, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych


Opłaty

Wniosek zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 783 z późn. zm.)


Forma załatwienia

Decyzja – zezwolenie lub odmowa z uzasadnieniem


Termin załatwienia

Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.) – do miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy.


Tryb odwoławczy

Od decyzji służy odwołanie do Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, 31-202 Kraków, ul. Prądnicka 76, za pośrednictwem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olkuszu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Podstawa prawna

  1. ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2126 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi:
    1. rozporządzenie z dnia 7 grudnia 2001 r. Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 z późn. zm.);
    2. rozporządzenie z dnia 6 grudnia 2001 r. Ministra Zdrowia w sprawie wykazu chorób zakaźnych, w przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczególnego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby (Dz. U. Nr 152, poz. 1742);
    3. rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2007 r. Ministra Zdrowia w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. Nr 249, poz. 1866);
    4. rozporządzenie z dnia 7 marca 2008 r. Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 48, poz. 284);
    5. rozporządzenie z dnia 23 marca 2011 r. Ministra Zdrowia w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 75, poz. 405);
  2. ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1412 z późn. zm.);
  3.  ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.);
  4.  ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 783 z późn. zm.);
  5.  ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082 z późn. zm.);
  6.  ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.);
  7.  ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.).

 

Materiały

Wniosek o wydanie zezwolenia ekshumacja z przewozem
Wniosek​_o​_wydanie​_zezwolenia​_ekshumacja​_z​_przewozem.doc 0.15MB
Karta informacyjna - ekshumacja
FORM-NHK​_2020​_Karta​_informacyjna​_-​_ekshumacja.pdf 0.23MB
Stopnie pokrewienstwa
FORM-NHK​_2020​_Stopnie​_pokrewienstwa.pdf 0.20MB
{"register":{"columns":[]}}