Ławka szkolna miejscem pracy
07.09.2023
Dyrektorze pamiętaj:
zgodnie z §2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1604), dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole
przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych, sprawdź czy:
- zakupione meble posiadają certyfikaty,
- meble edukacyjne są w dobrym stanie technicznym,
- są prawidłowo zestawione i oznakowane,
- w salach lekcyjnych znajdują się różne wielkości mebli dostosowane do wzrostu uczniów,
- uczniowie mają możliwość w klasie dokonania pomiaru wzrostu, zadbaj o odpowiednie przymiary,
- uczniowie znają numery lub kolory rozmiarów krzeseł i stolików w których powinni siedzieć,
- stanowiska pracy ucznia są prawidłowo ustawione, tak aby oświetlenie naturalne było zapewnione z lewej strony, w stosunku do tablicy,
- jest możliwość ochrony stanowiska pracy przed nadmiernym nasłonecznieniem,
- oświetlenie sztuczne jest właściwe,
w trakcie zajęć zadbaj aby:
- uczniowie ze szczególnymi potrzebami mieli zapewnione stanowiska pracy bliżej tablicy,
- zachować minimalną odległość 2,2 m pierwszej ławki od tablicy,
- zachować bezpieczną przestrzeń między ławkami,
Rodzicu pamiętaj:
- wybieraj fotel i biurko, najlepiej z regulacją wysokości,
- aby fotel, nie miał zbyt szerokiego siedziska, aby dziecko mogło oprzeć się o oparcie, mając jednocześnie zgięte nogi w kolanach pod kątem prostym,
- regulowana wysokość biurka daje możliwość prawidłowego ułożenia rąk na blacie, a przy pracach plastycznych, daje możliwość pracy na stojąco,
- ustaw biurko, najlepiej pod oknem, aby światło dzienne padało z lewej strony, a przy nadmiernym nasłonecznieniu zadbaj o odpowiednią ochronę (rolety lub zasłony),
- zadbaj o prawidłowe oświetlenie sztuczne
Uczeń spędza większość czasu w pozycji siedzącej, dlatego ważnym elementem dla jego zdrowia jest zapewnienie właściwego stanowiska pracy. Meble szkolne konstruowane są z myślą o wyeliminowaniu negatywnych skutków wymuszonej pozycji ciała. Proponuje się osiem rozmiarów stołów i krzeseł, dobieranych według pomiarów antropometrycznych ucznia.
norma PN-EN 1729-1 Meble i stoły dla instytucji edukacyjnych
Pamiętajmy, że nieprawidłowo dobrane do wzrostu ucznia stanowisko pracy, zarówno w szkole, jak i w domu ma zły wpływ na zdrowie młodych ludzi. Choroby narządu ruchu są uznane za narastający problem zdrowia publicznego. Postrzega się je w aspekcie ograniczenia sprawności lub całkowitej niepełnosprawności ludzi dorosłych. Jednak początek dysfunkcji narządu ruchu – to okres szkolny, gdzie młodzi ludzie, w wieku, gdy posiadają najsilniej rozwiniętą potrzebę ruchu spędzają w przymusowej siedzącej pozycji kilka, a nawet w starszych klasach kilkanaście godzin dziennie.