Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu
Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu
mgr Marzena Nanowska-Geisler
Oddział Epidemiologii
Kierownik Oddziału - mgr Anna Dzik
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie nadzoru nad zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych i zakażeń oraz nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych przez:
- monitorowanie sytuacji epidemiologicznej w powiecie, wykonywanie w tym zakresie analiz porównawczych i ocen epidemiologicznych,
- podejmowanie działań przeciwepidemicznych w celu ochrony zdrowia i życia ludzi (przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych, obserwacji i likwidacji ognisk epidemicznych),
- przygotowanie planu postępowania przeciwepidemicznego na wypadek wystąpienia zachorowań na szczególnie niebezpieczne choroby zakaźne oraz stała aktualizacja planu i monitorowanie zagrożeń w wypadku wystąpienia chorób zakaźnych szczególnie niebezpiecznych,
- podejmowanie działań w zakresie kompetencji określonych ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w przypadku podejrzenia lub rozpoznania choroby zakaźnej lub zakażenia,
- realizowanie programów profilaktycznych wybranych chorób zakaźnych przewidzianych do eliminacji (polio, odra, różyczka),
- prowadzenie profilaktyki i zwalczanie chorób odzwierzęcych i pasożytniczych u ludzi we współpracy z Inspekcją Weterynaryjną,
- sporządzanie analiz sytuacji epidemiologicznej, ocen stanu sanitarnego podmiotów leczniczych, wykonujących działalność leczniczą i innych miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych oraz opracowywanie odpowiednich wniosków,
- współuczestniczenie w działaniach zapobiegających zdrowotnym skutkom bioterroryzmu,
- prowadzenie nadzoru nad zakażeniami szpitalnymi, w tym przygotowanie raportów z działalności zespołów kontroli zakażeń szpitalnych,
- sprawowanie nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych w zakresie przestrzegania Programu Szczepień Ochronnych.
- sprawowanie nadzoru nad gospodarką preparatami szczepionkowymi w punktach szczepień (analiza zamówień i zużycia, ocena warunków przechowywania, prawidłowość prowadzonej dokumentacji szczepień),
- prowadzenie magazynu preparatów szczepionkowych,
- sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym w podmiotach leczniczych, wykonujących działalność leczniczą i innych miejscach udzielania świadczeń zdrowotnych oraz stosowaniem w tych podmiotach wyrobów medycznych,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością procesów sterylizacji, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji oraz stosowaniem substancji chemicznych w podmiotach leczniczych, wykonujących działalność leczniczą i innych placówkach,
- prowadzenie rejestru biologicznych kontroli procesów sterylizacji w aparatach sterylizujących,
- przygotowywanie projektów zarządzeń i decyzji lub występowanie do innych organów o ich wydanie, w przypadkach określonych w przepisach dotyczących chorób zakaźnych,
- prowadzenie magazynu środków dezynfekcyjnych
- pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
Oddział Higieny Komunalnej
Kierownik oddziału - mgr Agata Gosławska-Zimoch
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie nadzoru nad warunkami higieny środowiska, utrzymaniem należytego stanu sanitarnego nieruchomości, obiektów użyteczności publicznej, miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji, dróg i ulic oraz środków transportu publicznego, przez:
- sprawowanie nadzoru nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w tym gromadzenie,
- weryfikowanie, analizowanie i ocena danych uzyskanych w wyniku prowadzonego monitoringu jakości wody, wykonywanie badania ciepłej wody w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w budynkach zamieszkania zbiorowego i przedsiębiorstwach podmiotu wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne,
- sprawowanie nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
- sprawowanie nadzoru nad jakością wody w kąpieliskach i miejscach wykorzystywanych do kąpieli,
- sprawowanie nadzoru nad jakością wody na pływalniach,
- pobieranie próbek do badań laboratoryjnych,
- sprawowanie nadzoru nad obiektami i urządzeniami użyteczności publicznej, miejscami zbiorowego wypoczynku i rekreacji oraz podejmowanie działań na rzecz poprawy ich stanu sanitarno - higienicznego,
- sprawowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie stanu sanitarno - technicznego, zaopatrzenia w wodę, postępowania z odpadami, w tym medycznymi i bielizną szpitalną,
- sprawowanie nadzoru nad środkami transportu publicznego oraz dworcami, stacjami PKP i PKS.
- sprawowanie nadzoru nad cmentarzami, zakładami pogrzebowymi, chowaniem zmarłych, ekshumacją, przewozem i sprowadzaniem zwłok z zagranicy.
Oddział Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
Kierownik oddziału - mgr Piotr Mendak
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie nadzoru nad warunkami higieny żywności, żywienia i przedmiotów użytku przez:
- sprawowanie nadzoru nad jakością zdrowotną i obrotem środków spożywczych,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami sanitarno-higienicznymi zakładów produkujących i wprowadzających do obrotu żywność,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami sanitarno-higienicznymi środków transportu żywności,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami,
- propagowanie zasad racjonalnego żywienia oraz prowadzenie ocen jakości i sposobu żywienia w określonych grupach ludności,
- przeprowadzanie granicznej kontroli sanitarnej środków spożywczych, substancji pomagających w przetwarzaniu oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przekraczających granicę,
- wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych przez środki spożywcze, substancje pomagające w przetwarzaniu, materiały i wyroby do kontaktu z żywnością przekraczających granicę,
- planowanie i realizacja planu pobierania próbek do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
Oddział Higieny Pracy
Kierownik oddziału - mgr inż. Małgorzata Studzińska-Sośniak
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie higieny środowiska pracy przez:
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy,
- rozpoznanie środowiska pracy pod kątem występujących w nim czynników szkodliwych i uciążliwych, pod kątem zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa przez producentów, importerów, wprowadzających do obrotu i stosujących w działalności zawodowej substancje chemiczne i ich mieszaniny,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej,
- przeciwdziałanie narkomanii w zakresie dotyczącym prekursorów grup kategorii 2 i 3,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o detergentach,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem prawa w zakresie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów w sprawie szkodliwych czynników biologicznych występujących w środowisku pracy,
- prowadzenie postępowania w sprawach o stwierdzenie choroby zawodowej, w tym przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych, prowadzenie dokumentacji, przygotowanie projektów decyzji administracyjnych.
Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży
Kierownik sekcji - mgr Agnieszka Skoczylas
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie nadzoru nad higieną środowiska nauczania i wychowania oraz wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży przez:
- sprawowanie nadzoru bieżącego nad warunkami higieniczno-sanitarnymi oraz zdrowotnymi w placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, szkołach wyższych oraz placówkach wypoczynku i rekreacji,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin znajdujących się w szkolnych pracowniach chemicznych,
- sprawowanie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w warsztatach szkolnych oraz na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe,
- przeprowadzanie higienicznych ocen rozkładów zajęć lekcyjnych w szkołach,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami placówek oświatowo wychowawczych w zakresie oświetlenia oraz wyposażenia w meble spełniające wymogi ergonomii,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wyposażenia placówek w odpowiedni sprzęt i urządzenia sportowo rekreacyjne,
- sporządzanie analiz i ocen warunków w placówkach oświatowo wychowawczych, opiekuńczych, szkołach wyższych oraz placówkach wypoczynku i rekreacji,
- pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
mgr inż. Aneta Anioł
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej przez:
- podejmowanie działań w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych i niezakaźnych oraz promocji zdrowia wynikających z sytuacji epidemiologicznej, w oparciu o bieżące potrzeby ludności oraz wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego,
- wdrażanie, monitorowanie i prowadzenie nadzoru nad realizacją programów edukacyjnych i profilaktycznych koordynowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną,
- inicjowanie i prowadzenie na terenie powiatu ogólnopolskich kampanii społecznych oraz lokalnych akcji i środowiskowych imprez zdrowotnych,
- prowadzenie dystrybucji programowych wydawnictw edukacyjnych oraz innych materiałów informacyjno-edukacyjnych,
- przygotowywanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne realizatorów przedsięwzięć prozdrowotnych z innych jednostek (oświaty, służby zdrowia),
- prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, także we współpracy z innymi instytucjami oraz mediami, w celu kształtowania właściwych postaw i zachowań zdrowotnych ludności oraz pobudzania aktywności mieszkańców do działań na rzecz zdrowia
Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
Kierownik sekcji - mgr inż. Edyta Kubikowska
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego przez:
- opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
- opiniowanie warunków zabudowy w świetle obowiązujących przepisów,
- opiniowanie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby zakresu raportu,
- opiniowanie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko,
- opiniowanie dokumentacji projektowych dotyczących budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub ich części pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
- wyrażanie zgody na odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w świetle obowiązujących przepisów,
- przeprowadzanie kontroli zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi, określonymi w obowiązujących przepisach,
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych,
- opiniowanie przedsięwzięć i inwestycji finansowanych ze środków Unii Europejskiej, co do zgodności z warunkami sanitarnymi, określonymi przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej,
- udostępnianie listy rzeczoznawców ds. sanitarnohigienicznych,
Oddział Ekonomiczny i Administracyjny
Kierownik - główna księgowa - mgr inż. Anna Duda
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizuje obsługę finansową i administracyjną Powiatowej Stacji w zakresie:
- ekonomiczno-finansowym:
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
- prowadzenie księgowości materiałowej,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
- prowadzenie spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu zatrudnienia i funduszu płac,
- opracowywanie projektów planów finansowych,
- opracowywanie wniosków o zmiany planów finansowych,
- dokonywanie okresowych analiz wykonania planów finansowych,
- organizowanie inwentaryzacji i nadzór nad jej przebiegiem,
- prawidłowe i terminowe dochodzenie należności z tytułu prowadzonej działalności,
- zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów księgowych oraz ich zabezpieczenia,
- administracyjnym:
- prowadzenie spraw pracowniczych,
- kontrolowanie porządku i dyscypliny pracy,
- załatwianie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na emerytury lub renty,
- opracowywanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia,
- prowadzenie całokształtu spraw dotyczących funduszu socjalnego,
- prowadzenie spraw dotyczących dokształcania zawodowego pracowników,
- współpraca z lekarzem oraz pracownikiem prowadzącym zagadnienia bhp, celem zapewnienia pracownikom właściwych warunków pracy oraz właściwej opieki zdrowotnej,
- opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, regulaminów itp.,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- koordynowanie wyjazdów samochodami służbowymi,
- dbałość o utrzymanie należytego stanu sanitarno-technicznego pomieszczeń,
- zabezpieczenie pomieszczeń przed zniszczeniem, pożarem i innymi zagrożeniami,
- zabezpieczenie mienia ruchomego przed kradzieżą,
- zlecanie wykonywania napraw i konserwacji sprzętu, aparatury, instalacji itp.,
- prowadzenie archiwum,
- prowadzenie ewidencji inwentarzowej,
- przeprowadzanie likwidacji,
- prowadzenie zaopatrzenia w niezbędne materiały i sprzęt,
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji (obsługa kancelarii),
- nadzorowanie i odbiór usług zlecanych do wykonania
Stanowisko ds. statystyki, informacji i oceny
Joanna Grabarek
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie statystyki, informacji i oceny przez:
- sprawowanie nadzoru nad zgłaszalnością zachorowań na choroby zakaźne i zakażeń,
- prowadzenie rejestru chorób zakaźnych i zakażeń oraz innych rejestrów określonych w przepisach o chorobach zakaźnych i zakażeniach,
- zbieranie i opracowywanie materiałów statystycznych,
- sporządzanie liczbowych analiz sytuacji epidemiologicznej i ocen stanu sanitarnego,
- opracowywanie sprawozdań ze stanu zachorowań na choroby zakaźne i zatrucia związkami chemicznymi,
- popularyzowanie danych wynikających z opracowań statystycznych,
- zbieranie i wysyłanie planów pracy oraz sprawozdań z wykonania tych planów,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań w zakresie działalności kontrolno represyjnej.
Sekcja informatyki
Kierownik sekcji - mgr inż. Dariusz Pola
Zakres działania komórki organizacyjnej:
Sekcja Informatyki realizuje zadania w zakresie nadzorowania, utrzymania w ruchu ciągłym infrastruktury informatycznej oraz zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanym danym w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu poprzez:
- zapewnienie bezpieczeństwa sprzętu komputerowego oraz lokalnych systemów teleinformatycznych,
- stałą kontrolę i monitorowanie działania systemów teleinformatycznych celem zapewnienia ciągłości ich funkcjonowania;
- zapewnienie systemu wsparcia użytkownikom systemów teleinformatycznych;
- prace administracyjno-konserwacyjne środowiska teleinformatycznego oraz obsługę techniczno-eksploatacyjną sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego;
- współpracę z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w zakresie obsługi systemów i sprzętu teleinformatycznego oraz nadawanie uprawnień do korzystania z jego zasobów;
- współpracę z komórkami organizacyjnymi w zakresie gospodarowania zasobami systemu teleinformatycznego;
- nadzór przy realizacji zakupów, wdrożeń i eksploatację elementów infrastruktury teleinformatycznej w odniesieniu do przyjętych standardów i „dobrych praktyk”.
- Pierwsza publikacja:
- 05.03.2021 11:55 Dariusz Pola
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Dariusz Pola
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 7.0 | 26.04.2022 08:57 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 6.0 | 03.01.2022 08:47 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 5.0 | 20.12.2021 07:57 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 4.0 | 26.07.2021 13:46 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 3.0 | 26.07.2021 11:09 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 2.0 | 26.07.2021 10:41 Dariusz Pola |
Struktura organizacyjna i kompetencje jednostek | 1.0 | 05.03.2021 11:55 Dariusz Pola |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP