Higiena Pracy
Zadania Sekcji Higieny Pracy
- Nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy, w ramach którego pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji i mieszanin chemicznych, zarówno krajowych jak i unijnych (rozporządzenie REACH , CLP) .
- Nadzór nad obrotem prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3.
- Nadzór na zakazem wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących obrotu produktami biobójczymi oraz zawartymi w nich substancjami czynnymi
- Nadzór nad przepisami dotyczącymi szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy
- Kontrola przestrzegania przepisów w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy .
- Prowadzenie postępowań administracyjnego w sprawie chorób zawodowych, w wyniku czego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydaje decyzje o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia
W ramach nadzoru pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:
- zapewnienia profilaktycznej opieki lekarskiej nad pracownikami sprawdzając aktualność orzeczeń lekarskich i czy są wykonywane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych
- wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy oceniając poziom narażenia zawodowego na stanowiskach pracy. W przypadku stwierdzenia przekroczeń norm egzekwuje zminimalizowanie powstałych zagrożeń i zabezpieczenie pracowników przed tymi zagrożeniami,
- prawidłowości prowadzenia rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy i kart pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia
- prawidłowości sporządzenia oceny ryzyka zawodowego
- poprawności składowania, magazynowania i oznakowania niebezpiecznych substancji/mieszanin chemicznych stosowanych w zakładzie, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w karcie charakterystyki,
- zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest,
- zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy dystrybucji i stosowaniu oraz magazynowaniu środków ochrony roślin.