W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Higiena Pracy

Zadania Sekcji Higieny Pracy

  1. Nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy, w ramach którego pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:
  2. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji i mieszanin chemicznych, zarówno krajowych jak i unijnych (rozporządzenie REACH , CLP) .
  3. Nadzór nad obrotem prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3.
  4. Nadzór na zakazem wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  5. Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących obrotu produktami biobójczymi oraz zawartymi w nich substancjami czynnymi
  6. Nadzór nad przepisami dotyczącymi szkodliwych  czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy
  7. Kontrola przestrzegania przepisów w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy .
  8. Prowadzenie postępowań administracyjnego w sprawie chorób zawodowych, w wyniku czego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydaje decyzje o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia

 

W ramach nadzoru pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:

  • zapewnienia profilaktycznej opieki lekarskiej nad pracownikami sprawdzając aktualność orzeczeń lekarskich i czy są wykonywane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych
  • wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy oceniając poziom narażenia zawodowego na stanowiskach pracy. W przypadku stwierdzenia przekroczeń norm egzekwuje zminimalizowanie powstałych zagrożeń i zabezpieczenie pracowników przed tymi zagrożeniami,
  • prawidłowości prowadzenia rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy i kart pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia
  • prawidłowości sporządzenia oceny ryzyka zawodowego
  • poprawności składowania, magazynowania i oznakowania niebezpiecznych substancji/mieszanin chemicznych stosowanych w zakładzie, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w karcie charakterystyki,
  • zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest,
  • zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy dystrybucji i stosowaniu oraz magazynowaniu środków ochrony roślin.
{"register":{"columns":[]}}