W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prekursory kategorii 2 i 3

08.11.2024

Prekursorem narkotyków są chemikalia wykorzystywane głównie do zgodnej z prawem (legalnej) produkcji wielu różnych produktów, w tym leków, tworzyw sztucznych i kosmetyków. Substancje te mogą być również nielegalne stosowane w niezgodnych z prawem celach, takich jak produkcja narkotyków.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się ze stroną internetową:

  • Komisji Europejskiej na której między innymi znaleźć można dokument często zadawane pytania dot. prekursorów

https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/prohibitions-and-restrictions/drug-precursors-control_en?prefLang=pl

Substancja sklasyfikowana oznacza każdą substancję wymienioną w wykazie substancji sklasyfikowanych, która może być wykorzystywana do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych, w tym mieszaniny i produkty naturalne zawierające takie substancje, z wyłączeniem mieszanin i produktów naturalnych, które zawierają substancje sklasyfikowane i które zostały wytworzone w taki sposób, że substancje sklasyfikowane nie mogą być łatwo wykorzystane lub odzyskane za pomocą łatwych do zastosowania lub ekonomicznie opłacalnych środków, produktów leczniczych określonych w dyrektywach 2001/83/WE oraz 2001/82/WE.

Wykaz substancji sklasyfikowanych

KATEGORIA 2

PODKATEGORIA 2A

Substancja

Nazewnictwo NS (jeśli odmienne)

Kod NS

Nr CAS

Bezwodnik octowy

 

2915 24 00

108-24-7

Czerwony fosfor

 

2804 70 10

7723-14-0

Sole substancji wymienionych w tej kategorii w każdym przypadku, gdy ich istnienie jest możliwe.

PODKATEGORIA 2B

Substancja

Nazewnictwo NS (jeśli odmienne)

Kod NS

Nr CAS

Kwas fenylooctowy

 

2916 34 00

103-82-2

Kwas antranilowy

 

2922 43 00

118-92-3

Piperydyna

 

2933 32 00

110-89-4

Nadmanganian potasu

 

2841 61 00

7722-64-7

Sole substancji wymienionych w tej kategorii w każdym przypadku, gdy ich istnienie jest możliwe.

 

KATEGORIA 3

Substancja

Nazewnictwo NS (jeśli odmienne)

Kod NS

Nr CAS

Kwas chlorowodorowy

Chlorowodór

2806 10 00

7647-01-0

Kwas siarkowy (VI)

 

2807 00 00

7664-93-9

Toluen

 

2902 30 00

108-88-3

Eter etylu

Eter dietylowy

2909 11 00

60-29-7

Aceton

 

2914 11 00

67-64-1

Keton metylowo-etylowy

Butanon

2914 12 00

78-93-3

Sole substancji wymienionych w tej kategorii, niebędące solami kwasu chlorowodorowego i kwasu siarkowego (VI), w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.

 

Substancja niesklasyfikowana oznacza każdą substancję, która, chociaż nie została wymieniona w załączniku I, jest określona jako substancja wykorzystywana do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych.

Wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu substancji sklasyfikowanych

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32004R0273

"Podmiot gospodarczy" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną zajmującą się wprowadzaniem do obrotu substancji sklasyfikowanych.

"Użytkownik" oznacza osobę fizyczną lub prawną, inną niż podmiot gospodarczy, która posiada substancję sklasyfikowaną i zajmuje się przetwarzaniem, przygotowywaniem preparatów, zużywaniem, magazynowaniem, przechowywaniem, obróbką, umieszczaniem w pojemnikach, przenoszeniem z jednego pojemnika do innego, mieszaniem, przekształcaniem lub jakimkolwiek innym wykorzystaniem substancji sklasyfikowanych.

"Wprowadzanie do obrotu" oznacza każdą, zarówno odpłatną jak i nieodpłatną dostawę substancji sklasyfikowanych w Unii, lub też składowanie, wytwarzanie, produkcję, przetwarzanie, handel, dystrybucję lub pośrednictwo w handlu tymi substancjami w celu dostawy w Unii.

Podmioty gospodarcze które chcą wprowadzić substancje sklasyfikowane w kategorii 2 do obrotu:

  • wyznaczają funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel substancjami sklasyfikowanymi,
  • zgłaszają właściwym organom nazwisko i szczegóły kontaktowe tej osoby oraz natychmiast powiadamiają je o wszystkich kolejnych zmianach dotyczących tych informacji,
  • są zarejestrowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.

Funkcjonariusz:

  • pilnuje, aby handel substancjami sklasyfikowanymi prowadzony przez podmiot gospodarczy odbywał się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem,
  • jest upoważniony do reprezentowania podmiotu gospodarczego,
  • jest upoważniony do podejmowania decyzji koniecznych do realizacji powyższych zadań.

Każdy zarejestrowany podmiot gospodarczy może dostarczać substancje sklasyfikowane w podkategorii 2A jedynie innym podmiotom gospodarczym lub użytkownikom, którzy są zarejestrowani i podpisali deklarację klienta.

Prezes Biura do spraw Substancji Chemicznych jest organem właściwym do realizacji zadań z zakresu dokonywania rejestracji, o której mowa w rozporządzeniu.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z informacjami ze strony:

 

Deklaracja klienta

Każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę w Unii, który dostarcza klientowi substancje sklasyfikowane w kategorii 2 musi otrzymać od klienta deklarację:

  • wykazującą konkretny sposób lub sposoby wykorzystania substancji sklasyfikowanych
  • oddzielną dla każdej substancji sklasyfikowanej.

Jako alternatywę powyższej deklaracji w przypadku pojedynczych transakcji podmiot gospodarczy, który regularnie dostarcza klientowi substancje sklasyfikowane w kategorii 2, może przyjąć pojedynczą deklarację odnoszącą się do kilku transakcji dotyczących tej substancji sklasyfikowanej przez okres nie dłuższy niż jeden rok, przy założeniu, że podmiot gospodarczy jest przekonany o dopełnieniu następujących kryteriów:

  • klient otrzymywał substancję od podmiotu gospodarczego co najmniej trzykrotnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy;
  • podmiot gospodarczy nie ma powodów, aby podejrzewać, że substancja zostanie użyta w nielegalnym celu;
  • zamówione ilości odpowiadają zwykłemu zużyciu przez tego klienta.

Dokumentacja

Podmioty gospodarcze zapewniają, że wszystkie transakcje zmierzające do wprowadzenia substancji sklasyfikowanych w kategoriach 2 do obrotu są odpowiednio udokumentowane:

  • dokumenty handlowe:

takie jak faktury, wykazy ładunków, dokumenty administracyjne, dokumenty przewozowe i inne dotyczące przewozu zawierają informacje pozwalające w jednoznaczny sposób zidentyfikować:

  • nazwę substancji sklasyfikowanej w kategoriach 1 lub 2;
  • ilość i wagę substancji sklasyfikowanej, a w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego ilość i wagę, jeżeli jest to możliwe, mieszaniny lub produktu naturalnego, jak również ilość i wagę lub procentową zawartość każdej substancji wymienionej w kategoriach 1 i 2, będącej składnikiem mieszaniny;
  • nazwę i adres dostawcy, jednostki rozprowadzającej, odbiorcy końcowego i, o ile to możliwe, innych podmiotów gospodarczych biorących bezpośredni udział w transakcji.
  • deklaracja klienta.

Podmioty gospodarcze przechowują taką szczegółową dokumentację prowadzonej działalności w takim zakresie, jaki jest niezbędny do przestrzegania zobowiązań wynikających z rozporządzenia.

Etykietowanie

Podmioty gospodarcze zapewniają, by na substancjach sklasyfikowanych w kategorii 2 umieszczano etykiety przed ich wprowadzeniem do obrotu. Etykieta musi zawierać nazwy substancji, według określeń zawartych w załączniku I. Dodatkowo podmioty gospodarcze mogą stosować swoje zwyczajowe etykiety.

Zwolnienia

Zobowiązania wyżej wskazane nie mają zastosowania w przypadku transakcji dotyczących substancji sklasyfikowanych w kategorii 2, w których ilości objęte transakcją nie przekraczają ilości określonych w rozporządzeniu przez okres jednego roku.

ZAŁĄCZNIK II

Substancja

Wartość progowa

Bezwodnik octowy

100 l

Nadmanganian potasu lub manganian (VII) potasu

100 kg

Kwas antranilowy i jego sole

1 kg

Kwas fenylooctowy I jego sole

1 kg

Piperydyna i jej sole

0,5 kg

Czerwony fosfor

0,1 kg

Niektóre akty wykonawcze i delegowane:

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1013 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32015R1013 określono przepisy dotyczące:

 

  • przyznawania licencji,
  • dokonywania rejestracji podmiotów gospodarczych i użytkowników,
  • umieszczania ich w europejskiej bazie danych o prekursorach narkotykowych,
  • dostarczania przez podmioty gospodarcze informacji wymaganych do nadzorowania handlu,
  • wydawania zezwoleń na wywóz,
  • zezwoleń na przywóz w obszarze prekursorów narkotykowych.

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1011 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32015R1011 :

 

    • ustanowiono warunki przyznawania licencji i rejestracji;
    • określono przypadki, w których licencja i rejestracja nie są wymagane;
    • ustanowiono kryteria w celu wykazania legalnego/zgodnego z prawem celu transakcji oraz określenia uproszczonych procedur dotyczących powiadomień przed wywozem i zezwoleń na wywóz;
    • określono informacje niezbędne do nadzorowania handlu;
    • określono wymogi dotyczące informacji, które mają być przekazywane w odniesieniu do wdrażania działań w zakresie nadzoru handlu prekursorami narkotyków.

 

Głównym rozporządzeniem określającym zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi jest rozporządzenie (WE) nr 111/2005 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32005R0111określa zasady nadzorowania handlu niektórymi substancjami często wykorzystywanymi do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych tj. „prekursorami narkotyków” pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi w celu uniemożliwienia nielegalnego wykorzystywania takich substancji. Rozporządzenie ma zastosowanie do przywozu, wywozu i działań w zakresie pośrednictwa.

 

Tekst ma wyłącznie charakter poglądowy i nie jest wiążący, został przygotowany na podstawie wybranych obowiązujących aktów prawnych, weryfikacja obowiązków lub zgodności produktów/wyrobów powinna odbywać się na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939 ze zmianami)

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20051791485

 

Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych (Dz.U. L 47 z 18.2.2004, str. 1—10 ze zmianami)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32004R0273

 

Rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi (Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1–10 z zmianami)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32005R0111

 

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1013 z dnia 25 czerwca 2015 r. ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 162 z 27.6.2015, str. 33—64)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32015R1013

 

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 162 z 27.6.2015, str. 12—25 ze zmianami)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32015R1011

{"register":{"columns":[]}}