Regulamin organizacyjny
Regulamin Organizacyjny
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Rypinie
Rozdział 1
Przepisy Ogólne
§ 1
- Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Rypinie jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym zarejestrowaną w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonym przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego W-04 pod nr 000000023991.
- Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Rypinie działa w oparciu o zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna, w którego skład wchodzi jednostka organizacyjna: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
w Rypinie. - Strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie tworzą:
- komórka organizacyjna działalności leczniczej o nazwie: Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej
- komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowiska pracy działalności pozamedycznej:
- Sekcja ds. Ekonomicznych i Administracyjnych,
- Samodzielne Stanowisko Pracy - Główny Księgowy,
- Samodzielne Stanowisko Pracy – Radca Prawny
- Regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz osób na samodzielnych stanowiskach pracy w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie zwanej dalej Powiatową Stacją.
- Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 2
Sposób kierowania Powiatową Stacją
§ 2
- Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Rypinie będący Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej Dyrektorem. - W czasie nieobecności Dyrektora, działalnością Powiatowej Stacji kieruje pracownik upoważniony przez Dyrektora.
§ 3
- Pracą komórek organizacyjnych kierują ich kierownicy i koordynatorzy.
- Kierownicy, koordynatorzy komórek oraz pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- W czasie nieobecności kierownika lub koordynatora komórki organizacyjnej jej pracą kieruje pracownik wyznaczony przez osobę odpowiedzialną za pracę tej komórki.
- W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarządzania jakością spełniający wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17020 „Ogólne kryteria działania różnych rodzajów jednostek inspekcyjnych”.
- Nadzór nad jakością pracy komórek organizacyjnych objętych systemem zarządzania jakością sprawuje Specjalista ds. Systemu Jakości, wyznaczony przez Dyrektora. Funkcję kierowników ds. technicznych sprawują w systemie zarządzania jakością pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora. Schemat funkcjonowania systemu zarządzania został przedstawiony w Księdze Jakości Nadzoru.
- Dyrektor może powołać do realizacji zadań bieżących i problemowych zespoły realizacyjne składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
- Do realizacji zagadnień problemowych, które Dyrektor uzna za istotne, może wyznaczyć
i upoważnić pracownika Powiatowej Stacji. - Zadania Powiatowej Stacji w zakresie ochrony informacji niejawnych powierza się pracownikom Zespołu Bezpieczeństwa Informacji i Informatyki Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
§ 4
Główny Księgowy nadzoruje działalność ekonomiczną i finansową Powiatowej Stacji.
§ 5
1. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z organizacjami
związkowymi lub w przypadku ich braku - z przedstawicielami pracowników,
w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
§ 6
Powiatowa Stacja może prowadzić działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej określonej w statucie polegającej na świadczeniu usług między innymi
w zakresie przeprowadzania instruktaży, prelekcji, pokazów, szkoleń i egzaminów.
Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji
§ 7
- W skład Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej wchodzą:
- Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego,
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego,
- Sekcja Nadzoru Nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia,
- Sekcja Higieny Środowiska,
- Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy,
- Stanowisko Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży,
- Stanowisko Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej.
- W skład Sekcji ds. Ekonomicznych i Administracyjnych:
- Stanowisko Pracy ds. Administracyjnych,
- Stanowisko ds. Pracowniczych,
- Stanowisko Pracy Informatyka,
- Stanowisko Pracy ds. utrzymania porządku,
- Stanowisko ds. PPOŻ i BHP,
- Stanowisko ds. Obrony Cywilnej.
3. Do znakowania akt Dyrektor używa symbolu PIS.
4. Komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy w Powiatowej Stacji używają do znakowania spraw symboli wymienionych w załączniku nr 2 do Regulaminu.
Rozdział 4
Zadania komórki organizacyjnej i osób na samodzielnych stanowiskach pracy
§ 8
Do wspólnych zadań komórki organizacyjnej oraz osób na samodzielnych stanowiskach pracy należy w szczególności:
- realizowanie zadań wytyczonych przez Głównego Inspektora Sanitarnego
i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy; - wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych pomiędzy Państwową Inspekcją Sanitarną a innymi inspekcjami i służbami;
- planowanie zadań i sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji;
- zbieranie, opracowywanie i analizowanie materiałów zawierających wyniki badań
i kontroli; - sporządzanie decyzji, postanowień, opinii, wystąpień i informacji;
- rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków;
- monitorowanie zmian obowiązującego prawa;
- realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli państwowej oraz wniosków
i zaleceń wynikających z działalności kontrolnej Głównego Inspektoratu Sanitarnego
i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy oraz Wojewody Kujawsko – Pomorskiego; - współdziałanie w realizowaniu zadań będących przedmiotem działalności Powiatowej Stacji;
- realizowanie polityki jakości i doskonalenie systemu zarządzania jakością;
- przetwarzanie danych osób fizycznych w zakresie swojego upoważnienia i zgodnie
z celami przetwarzania na podstawie i w zakresie przepisów obowiązującego prawa; - zapewnienie ochrony przed nieuprawnionym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją, zniszczeniem, ujawnieniem lub pozyskaniem danych;
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych i udział pracowników w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych;
- realizowanie zadań z zakresu kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji;
- współpraca z innymi jednostkami kontrolnymi, organami samorządowymi
i administracji państwowej.
§ 9
1. Zadaniem Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej jest:
- sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego polegającego na kontroli przestrzegania przepisów sanitarnych określających wymagania higieniczne
i zdrowotne w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych; - zapobieganie powstawaniu chorób, w tym zakaźnych i zawodowych;
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych;
- wykonywanie zadań związanych z realizacją planów w układzie zadaniowym
w ramach budżetu zadaniowego.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego jest w szczególności:
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko;
- opiniowanie warunków do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanych przedsięwzięć;
- uzgadnianie lub opiniowanie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących budowy i zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
- kontrolowanie obiektów budowlanych będących w trakcie realizacji;
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych;
- nadzór nad pracą rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych realizowany w ramach przeprowadzanych kontroli obiektów;
- uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu;
- wydawanie opinii w sprawie bezpieczeństwa sanitarno – higienicznego dla imprez masowych;
- wydawanie opinii w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
-
- Zadaniem Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego jest w szczególności:
- nadzór nad podmiotami leczniczymi wykonującymi działalność leczniczą w zakresie stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami;
- nadzór nad uodpornieniem populacji poprzez realizację obowiązkowych szczepień ochronnych;
- gromadzenie, weryfikowanie oraz rejestrowanie danych epidemiologicznych dotyczących zakażeń i chorób zakaźnych;
- monitorowanie występowania schorzeń i zakażeń alarmowych oraz innych zdarzeń stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego;
- prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, opracowywanie ognisk epidemicznych
i podejmowanie działań przeciwepidemicznych; - dokonywanie analiz i ocen sytuacji epidemiologicznej powiatu poprzez interpretację danych o zachorowaniach, zgonach oraz biologicznych czynnikach chorobotwórczych;
- współpraca z inspekcją weterynaryjną w ramach prowadzonego monitoringu zoonoz;
- przygotowywanie projektów decyzji w związku z naruszeniem przepisów w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie profilaktyki
i zwalczania chorób zakaźnych.
-
- Zadaniem Nadzoru Nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia jest w szczególności:
- nadzór nad warunkami produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunkami żywienia zbiorowego;
- nadzór nad warunkami zdrowotnymi produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością;
- nadzór nad jakością zdrowotna żywności;
- realizacja zadań w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Produktach Niebezpiecznych RASFF;
- monitorowanie powiadomień RASFF, ukazujących się na portalu RASFF WINDOW;
- prowadzenie bazy danych obiektów (system bezpieczeństwa obiektów SBŻ II);
- pobór próbek środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań w Zintegrowanym Systemie Badania Żywności;
- ocena jakości zdrowotnej próbek żywności krajowej i importowanej, materiałów
i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością; - prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w ogniskach zatruć i zakażeń pokarmowych;
- przygotowanie projektów decyzji w związku ze stwierdzeniem naruszenia warunków higienicznych i zdrowotnych w obiektach produkcji i obrotu żywnością, materiałami
i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz warunkami żywienia zbiorowego; - opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań w zakresie utrzymania stanu sanitarno-technicznego zakładów produkcji i obrotu żywnością;
- prowadzenie teoretycznej jakościowej oceny jadłospisów w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego;
- prowadzenie poradnictwa grzybowego;
- wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych między Państwową Inspekcją Sanitarną, a Inspekcją Weterynaryjną oraz innymi inspekcjami, organami
i urzędami; - wykonywanie prac problemowych zlecanych przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego oraz Głównego Inspektora Sanitarnego;
- uczestniczenie w działaniach szkoleniowych w celu upowszechniania wiedzy
o zasadach racjonalnego żywienia, promocji zdrowia, zachowania higieny
i zapobiegania zatruciom pokarmowym.
-
- Zadaniem Sekcji Higieny Środowiska jest w szczególności:
- sprawowanie nadzoru i monitorowanie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w tym wydawanie ocen o jakości wody oraz informowanie organów samorządowych o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych;
- sprawowanie nadzoru nad jakością wody w kąpieliskach, miejscach wykorzystywanych do kąpieli i pływalniach;
- prowadzenie systemu informatycznego monitoringu jakości sanitarnej wody wraz
z rejestrami odstępstw i derogacji oraz serwisu kąpieliskowego dla nadzorowanego terenu; - sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych oraz nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- prowadzenie nadzoru nad jakością wody ciepłej w obiektach zamieszkania zbiorowego;
- sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów użyteczności publicznej, zakładów opieki zdrowotnej i innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne oraz nad miejscami wypoczynku i rekreacji,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykonywanych ekshumacji, wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie ekshumacji oraz opinii dotyczących sprowadzania zwłok i szczątków z obcego państwa;
- sprawowanie nadzoru nad środkami transportu, w tym komunikacji publicznej, środkami do przewozu chorych, zwłok i szczątków ludzkich;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w przypadku naruszenia przepisów sanitarno-higienicznych w nadzorowanych obiektach oraz nie spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
w kąpieliskach i pływalniach; - wydawanie opinii sanitarnych o pomieszczeniach i urządzeniach obiektów, w których udzielane są świadczenia zdrowotne oraz obiektów użyteczności publicznej;
- sporządzanie ocen, analiz, raportów i informacji o stanie sanitarnym obiektów użyteczności publicznej, zakładów opieki zdrowotnej, środków transportu oraz jakości wody przeznaczonej do spożycia, w kąpieliskach i basenach;
- załatwianie interwencji oraz udzielanie informacji klientom w zakresie środowiska komunalnego;
- realizowanie zadań i prac problemowych w zakresie higieny środowiska na polecenie Głównego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego;
- współpraca z innymi służbami, inspekcjami, organami samorządu terytorialnego
w zakresie higieny środowiska oraz obiektów użyteczności publicznej.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Nadzoru Nad Chemikaliami
i Środowiskiem Pracy jest w szczególności:
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Nadzoru Nad Chemikaliami
- nadzór nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych,
a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych; - nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na substancje, mieszaniny, czynniki lub procesy o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
- nadzór nad realizacją wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu substancji chemicznych w ich postaci własnej, jako składników mieszanin lub w wyrobach;
- nadzór nad realizacją wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i detergentów;
- nadzór nad gospodarką substancjami i mieszaninami chemicznymi i substancjami uznanymi za prekursory narkotyków kategorii 2 i 3;
- prowadzenie postępowania w sprawach zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych;
- podejmowanie działań w ramach systemu RAPEX dotyczących produktów kosmetycznych;
- nadzór nad dokumentacją pracodawców pod kątem aktualności zaświadczeń lekarskich o zdolności do pracy zatrudnionych pracowników;
- sporządzanie opracowań dotyczących oceny stanu higieniczno-sanitarnego zakładów pracy;
- prowadzenie ewidencji zakładów pracy, w których wymagany jest nadzór nad warunkami środowiska pracy;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i przygotowywanie projektów decyzji dotyczących chorób zawodowych i naruszenia wymagań higienicznych oraz zdrowotnych w zakładach pracy;
- prowadzenie dokumentacji i statystyki zachorowań na choroby zawodowe;
- rejestrowanie i przetwarzanie danych dotyczących warunków pracy i zagrożeń związanych z chorobami zawodowymi;
- udzielanie porad, informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych oraz biologicznych na zdrowie pracowników;
- monitorowanie pojawiania się środków zastępczych, prowadzenie sprawozdawczości
i sporządzanie analiz; - sporządzanie i przedstawianie raz w roku analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w Powiatowej Stacji wraz ze stosownymi wnioskami;
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, bieżące informowanie Dyrektora Powiatowej Stacji
o stwierdzonych zagrożeniach wraz z wnioskami zmierzającymi do likwidacji zagrożeń; - nadzór nad przestrzeganiem instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe a także kontrola realizacji tych wniosków; - doradztwo w zakresie obowiązujących przepisów i zasad bhp oraz udział
w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą; - inicjowanie i rozwijanie na terenie Powiatowej Stacji różnych form popularyzacji problematyki bhp oraz ergonomii;
- czuwanie nad przestrzeganiem w Powiatowej Stacji przepisów przeciw-pożarowych;
- prowadzenie kontroli zabezpieczenia przeciwpożarowego w pomieszczeniach Powiatowej Stacji oraz udział w kontrolach przeprowadzonych przez organy ochrony przeciwpożarowej;
- planowanie potrzeb w zakresie wyposażenia pomieszczeń Powiatowej Stacji
w podręcznych sprzęt gaśniczy, dopilnowanie terminowej kontroli i konserwacji sprzętu; - prowadzenie dokumentacji dotyczącej zabezpieczenia przeciwpożarowego Powiatowej Stacji, zgłaszanie Dyrektorowi spostrzeżeń i wniosków w tym zakresie;
- współpraca z właściwą Komendą Straży Pożarnej w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego pomieszczeń zajmowanych przez Powiatową Stację.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży jest
w szczególności:
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży jest
- nadzór sanitarny nad placówkami nauczania, wychowania i wypoczynku dzieci
i młodzieży; - nadzór sanitarny nad warunkami pobytu dzieci i młodzieży w placówkach nauczania, wychowania i wypoczynku dzieci i młodzieży;
- nadzór sanitarny w zakresie higieny pracy ucznia i środowiska szkolnego oraz higieną procesów nauczania i wychowania w placówkach oświatowo-wychowawczych;
- sporządzanie ocen, analiz i informacji o warunkach sanitarno-higienicznych
w placówkach nauczania, wychowania i wypoczynku dzieci i młodzieży; - popularyzowanie wiedzy prozdrowotnej w zakresie ochrony zdrowia dzieci
i młodzieży; - współpraca z władzami samorządowymi, instytucjami oraz organizacjami celem koordynacji działań związanych z podnoszeniem stanu sanitarnego, standardu
i bezpieczeństwa w placówkach nauczania, wychowania i wypoczynku dzieci
i młodzieży; - prowadzenie postępowania administracyjnego oraz innych spraw w zakresie działania;
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej jest
w szczególności:
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej jest
- inicjowanie i wytyczanie kierunków przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie zasad higieny i racjonalnego żywienia, metody zapobiegania chorobom, kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych, umiejętność udzielania pierwszej pomocy, pobudzanie aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia,
w tym:
- określa kierunki tematyczne,
- przygotowuje i wdraża programy promujące zdrowie,
- bada poziom wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich środowiskach,
- określa środowiska i zasięg ich oddziaływania,
- ewaluuje (ocenia) efektywność realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
- wypracowuje metody i formy oddziaływania, w tym scenariusze imprez, wystaw itp.,
- promuje (propaguje) programy prozdrowotne,
- monitoruje przedsięwzięcia prozdrowotne,
- poszukuje sprzymierzeńców do realizacji zadań,
- zapewnia metodyczną pomoc dla komórek organizacyjnych powiatowej stacji
w realizacji zadań oświatowo-zdrowotnych, - dba o systematyczny rozwój i udostępnianie bazy pomocy metodycznych
i informacyjno-edukacyjnych;
- udziela porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
- udziela merytorycznej i metodycznej pomocy innym jednostkom zajmującym się oświatą zdrowotną i promocją zdrowia;
- opracowuje powiatowe programy edukacyjne dla celów dydaktycznych;
- prowadzi wypożyczalnię pomocy naukowych, sprzętu, literatury, filmów
i opracowań metodycznych oraz podejmuje zadania związane z tworzeniem pomocy dydaktycznych, filmowych, foto- i fonograficznych dla potrzeb oświaty zdrowotnej; - wspiera samorządy, instytucje, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe we wdrażaniu i realizacji programów oraz innych przedsięwzięć prozdrowotnych;
- ocenia działalność oświatowo-zdrowotnej prowadzoną przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze oraz środki masowego przekazu, podmioty lecznicze, inne zakłady, instytucje i organizacje.
- Do zadań Sekcji ds. Ekonomicznych i Administracyjnych należy prowadzenie działalności administracyjno – gospodarczej:
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Pracowniczych jest w szczególności:
- Obliczanie wynagrodzeń oraz innych należności pracowniczych – rozliczanie należnych podatków, zgodnie z obowiązującymi przepisami na podstawie prawidłowo prowadzonych ewidencji analitycznych;
- Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy;
- Opracowywanie sprawozdań dotyczących spraw pracowniczych;
- Prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- Prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z przechodzeniem pracowników na emeryturę lub rentę.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Administracyjnych jest w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie działalności administracyjno – gospodarczej, obsługa kancelaryjna oraz prowadzenie archiwum;
- obsługa poczty elektronicznej Powiatowej Stacji;
- prowadzenie ubezpieczeń pracowniczych (grupowych);
- pobieranie, wydawanie oraz rozliczanie bloczków mandatowych;
- kontrolowanie porządku i dyscypliny pracy oraz prowadzenie ewidencji czasu pracy;
- współdziałanie z Głównym Księgowym w zakresie spraw pracowniczych;
- zapewnienie i organizowanie ochrony mienia stacji.
- prowadzenie ewidencji upoważnień i zarządzeń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rypinie i Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno
– Epidemiologicznej w Rypinie; - prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych, prowadzenie ich rejestru oraz sporządzanie i prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Powiatową Stację;
- zaopatrywanie Powiatowej Stacji w media, materiały, aparaturę i sprzęty niezbędne do prowadzenia właściwej działalności Powiatowej Stacji, z wyłączeniem spraw w których zastosowanie znajdą przepisy dotyczące zamówień publicznych.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. ppoż. i BHP jest w szczególności:
- Prowadzenie nadzoru nad stanem bhp i ochrony przeciwpożarowej oraz nieustanne dążenie do poprawy warunków pracy;
- Przeprowadzanie aktualizacji oceny ryzyka zawodowego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Przeprowadzenie kompleksowego przeglądu warunków pracy z udziałem powołanego Zespołu uwzględniając podczas kontroli zaopatrzenie w środki ochrony indywidualnej oraz odzież ochronną i obuwie robocze, sprawność i nadzór nad środkami ochrony zbiorowej, badania lekarskie, pomiary instalacji piorunochronnej;
- Opracowanie planu poprawy warunków pracy;
- Przeprowadzenie kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej;
- Przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej zgodnie z planem poprawy warunków pracy oraz mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27.07.2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Pracy ds. Obrony Cywilnej jest w szczególności:
- prowadzenie obowiązującej ewidencji i sprawozdawczości oraz realizacja zadań
z zakresu obrony cywilnej.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Informatyka jest w szczególności:
- wdrażanie systemów elektronicznych;
- nadzór nad dostępem do sieci internetowej, obsługa strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowej Stacji;
- bieżąca konserwacja i obsługa sprzętu informatycznego w Powiatowej Stacji, w tym rozwiązywanie problemów technicznych związanych ze sprzętem i oprogramowaniem informatycznym.
-
- Zadaniem pracownika na Stanowisku Utrzymania Czystości jest w szczególności:
- utrzymywanie w należytej czystości przydzielonych do sprzątania pomieszczeń;
- doglądanie i uzupełnianie braków środków sanitarno-higienicznych w toaletach;
- opróżnianie koszy na śmieci w trakcie sprzątania pomieszczeń do wskazanych zbiorczych pojemników;
- zgłaszanie przełożonemu zauważonych awarii, uszkodzeń w urządzeniach
i pomieszczeniach.
3. Zadaniem Samodzielnego Stanowiska Pracy - Główny Księgowy jest merytoryczny nadzór nad działalnością ekonomiczną i finansową Powiatowej Stacji, w szczególności:
- planowanie i wykonanie budżetu Powiatowej Stacji;
- prowadzenie rachunkowości jednostki;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- prowadzenie kompletnej i rzetelnej dokumentacji w zakresie operacji gospodarczych i finansowych;
- sporządzanie sprawozdań i analiz budżetowych.
- koordynacja działalności finansowo-ekonomicznej komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji;
- prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej i ksiąg rachunkowych zgodnie
z obowiązującymi przepisami; - sporządzanie sprawozdawczości budżetowej;
- regulowanie podatków oraz innych opłat;
- rozliczanie kosztów delegacji służbowych;
- ewidencja i egzekwowanie dochodów;
- rozliczanie funduszy celowych;
- przestrzeganie dyscypliny w zakresie gospodarki finansowej;
- zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki paliwowo-energetycznej, urządzeń energetycznych, chłodniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urządzeń łączności, alarmowych
i sygnalizacyjnych, sprzętu techniczno-gospodarczego, a w szczególności:
a) przeprowadzanie okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń w celu zapewnienia niezbędnych napraw, remontów i zabiegów konserwacyjnych,
b) ustalanie zasad, programów i planów zabiegów konserwacyjnych oraz napraw urządzeń energetycznych, chłodniczych, sanitarnych – w miarę możliwości poprzez usługi własne oraz zabezpieczenie usług wyspecjalizowanych jednostek serwisu technicznego,
c) zapewnienie niezbędnej konserwacji, przeglądów okresowych, napraw i remontów sprzętu poprzez zabezpieczenie usług wyspecjalizowanych jednostek serwisu technicznego,
d) organizowanie i kontrolowanie przeprowadzonych konserwacji, napraw i remontów oraz racjonalnego wykorzystywania zużywanych środków rzeczowych i finansowych,
e) sporządzanie projektów, planów zaopatrzenia w środki techniczne,
4. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy – Radca Prawny należy:
- udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- informowanie Dyrektora Stacji oraz kierowników komórek organizacyjnych
i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy Powiatowej Stacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania stacji oraz interpretowanie przepisów i prowadzenie szkoleń w tym zakresie; - informowanie Dyrektora Powiatowej Stacji o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
- nadzór nad prowadzeniem postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
w administracji; - nadzór prawny nad egzekucją należności Powiatowej Stacji;
- opiniowanie projektów decyzji, postanowień i innych rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym;
- opiniowanie regulaminów i wzorów formularzy obowiązujących w Powiatowej Stacji;
- opiniowanie zarządzeń Dyrektora Stacji/ PPIS;
- opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiązywania umów o pracę
oraz umarzania i rozkładania na raty wierzytelności Powiatowej Stacji; - opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych środków zaskarżenia;
- występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
- opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz.
5. Do zadań Specjalisty ds. Systemu Jakości należy:
- zarządzanie systemem jakości w Powiatowej Stacji;
- planowanie i realizacja auditów wewnętrznych;
- planowanie i przygotowanie przeglądów systemu jakości;
- uruchamianie i ocena działań korygujących po przeglądach systemu jakości
i auditach wewnętrznych; - nadzór nad dokumentacją systemu jakości;
- planowanie i prowadzenie szkoleń wewnętrznych w zakresie systemów jakości.
§ 10
1. Zakres indywidualnych obowiązków i czynności pracowników wymienionych w § 3 ust. 2, § 4 oraz obowiązków i czynności Radcy Prawnego ustala Dyrektor.
2. Zakres indywidualnych obowiązków i czynności pozostałych pracowników określają ich bezpośredni przełożeni.
3. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określają pracownicze karty kompetencyjne.
§ 11
Funkcjonowanie Powiatowej Stacji, poza unormowaniami wymienionymi w §§ 1-10 regulują:
1) Regulamin Pracy Powiatowej Stacji;
2) Instrukcja Kancelaryjna w zakresie obiegu dokumentów;
3) Inne akty wewnętrzne wydawane przez Dyrektora.
Materiały
Załącznik_nr_2_do_regulaminuZałącznik_nr_2_do_regulaminu.pdf 0.09MB