W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Baseny i kąpieliska

Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda na pływalniach (Dz.U. z 2022 r., poz. 1230) zobowiązano wszystkich zarządzających pływalniami do sprawowania nadzoru nad jakością wody na pływalniach. Rozporządzenie to określa m.in. wymagania jakości wody na pływalniach, częstotliwość pobierania próbek wody na pływalniach, obowiązki zarządzającego pływalnią, w tym sposób informowania ludności o jakości wody na pływalniach.

1. Zarządzający pływalnią dokonuje oceny jakości wody na pływalni na podstawie:
- systematycznego badania jakości wody w zakresie wymagań mikrobiologicznych i fizykochemicznych (zgodnie z ustalonym harmonogramem z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym) oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia sytuacji mogącej mieć wpływ na pogorszenie jakości wody na pływalni – wyniki badań zarządzający pływalnią przekazuje organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej w terminie 3 dni roboczych,
- systematycznego i udokumentowanego nadzoru pracy urządzeń oraz rejestrowania wyników pomiaru jakości wody na pływalni (pH wody, potencjał redox, stężenie chloru, temperatura wody) oraz bieżącej obserwacji wody na pływalni (dokumentowanie spostrzeżeń i podejmowanych czynności).

2. Informuje użytkowników o jakości wody na pływalni w postaci komunikatów, które zamieszcza:
- na tablicy informacyjnej zlokalizowanej w miejscu widocznym dla osób pływających,
- na stronie internetowej obiektu, jeżeli taka strona jest prowadzona przez zarządzającego pływalnią.

3. W zależności od rodzaju niecki i zakresu oznaczanych parametrów badania jakości wody prowadzone są z różną częstotliwością zwłaszcza w nieckach basenowych wyposażonych w urządzenia wytwarzające aerozol wodnopowietrzny oraz nieckach basenowych udostępnionych do nauki pływania dla niemowląt i małych dzieci do lat 3. W obszarze gdzie występuje aerozol wodnopowietrzny prowadzone są także badania w kierunku bakterii z rodzaju Legionella.

Terminarz organizacji kąpielisk.

- do 31 grudnia każdego roku poprzedzającego sezon kąpielowy, w którym kąpielisko ma być otwarte organizator kąpieliska składa wniosek do właściwego terenowo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wpisanie kąpieliska do wykazu kąpielisk danej gminy (art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.);
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w przypadku przekazania przez organizatora kąpieliska niepełnej dokumentacji niezbędnej do jego umieszczenia w wykazie kąpielisk, wzywa do jej uzupełnienia w terminie do 7 dni (art. 37 ust. 6 ustawy Prawo wodne);
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta przygotowuje projekt uchwały o wykazie kąpielisk i podaje projekt uchwały do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, określając formę, miejsce i termin składania uwag oraz propozycji zmian do wykazu, nie krótszy niż 21 dni od jego ogłoszenia (art. 37 ust. 8 i ust. 10 ustawy Prawo wodne);
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta rozpatruje uwagi oraz propozycje do projektu uchwały w terminie nie dłuższym niż 14 dni (art. 37 ust. 11 ustawy Prawo wodne);
- do 15 kwietnia każdego roku wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje projekt uchwały o wykazie kąpielisk do zaopiniowania właściwemu: dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpielisk położonych na polskich obszarach morskich, również właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego, którzy w ciągu 14 dni wydają opinię do przekazanego projektu (art. 37 ust. 12 ustawy Prawo wodne);
- co rocznie do 20 maja rada gminy określa, w drodze uchwały, wykaz kąpielisk na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy (art. 37 ust. 2 ustawy Prawo wodne);
- po podjęciu uchwały o wykazie kąpielisk, wójt, burmistrz lub prezydent miast przedstawia właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu informację o liczbie kąpielisk i podaje przyczynę zmian w liczbie kąpielisk w porównaniu do poprzedniego sezonu kąpielowego;
- Główny Inspektor Sanitarny przed rozpoczęciem sezonu kąpielowego przedstawia Komisji Europejskiej informację o liczbie kąpielisk i podaje przyczynę zmian w liczbie kąpielisk w porównaniu do poprzedniego sezonu kąpielowego;
- zgodnie z przyjętą przez Komisję Europejską praktyką pobierania pierwszej próbki wody do badań w kąpielisku, próbka wody przed otwarciem sezonu kąpielowego, powinna zostać pobrana nie wcześniej niż na 10 dni przed rozpoczęciem sezonu.

Wykaz przepisów dotyczących kąpielisk.


Kąpieliska wraz z miejscami wykorzystywanymi do kąpieli podlegają odrębnym przepisom niż pływalnie (baseny kąpielowe). W zakładce prezentujemy akty prawne dotyczące wyłącznie kąpielisk.
 

Przepisy dotyczące kąpielisk:

- Dyrektywa 2006/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. dotycząca zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylająca dyrektywę 76/160/WE (Dz. U. L 64 z 4.3.2006)

- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okajonalnie wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 255)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2476)

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie profilu wody w kąpielisku (Dz. U. z 2019 r. poz. 2206, z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 147).

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie wymagań dotyczących wyposażenia wyznaczonych obszarów wodnych w sprzęt ratunkowy i pomocniczy, urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze oraz sprzęt medyczny, leki i artykuły sanitarne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1607)

- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1364)

*Oryginalne teksty oraz tłumaczenia wspólnotowych aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym UE dostępne są na stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
09.09.2022 14:26 Małgorzata Pluta
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Pluta
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Baseny i kąpieliska 3.0 13.09.2022 13:13 Małgorzata Pluta
Baseny i kąpieliska 2.0 09.09.2022 14:32 Małgorzata Pluta
Baseny i kąpieliska 1.0 09.09.2022 14:26 Małgorzata Pluta

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}