W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień bez Tytoniu 2024

31.05.2024

różowe tło, dziewczynka w żółtym sweterku z kołnierzykiem puszcza z ust biały dymek, po lewej stronie napis "przemysł tytoniowy bierze na celownik młode pokolenie"

Światowa Organizacja Zdrowia pragnie w tym dniu szczególnie zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa związane z używaniem tytoniu, praktyki marketingowe firm tytoniowych, działania WHO w walce z epidemią tytoniową oraz na to, co wszyscy  ludzie mogą zrobić, aby domagać się prawa do zdrowia i życia swojego oraz przyszłych pokoleń.

W 2024 roku obchody koncentrują się na ochronie młodych ludzi przed wpływem przemysłu tytoniowego. Wydaje on około 8 miliardów dolarów rocznie, a 23 miliony dolarów dziennie na różne formy reklamy skierowane do młodzieży, które mają wpłynąć na ich decyzje i uzależnić od nikotyny. Dlatego to przede wszystkim młodzi ludzie powinni zabrać głos w sprawie swojego prawa do zdrowej przyszłości.

W 2022 r. na całym świecie prawie 37 mln młodzieży w wieku 13–15 lat paliło jakąś formę tytoniu, a w Europejskim Regionie WHO 11,5% chłopców i 10,1% dziewcząt w wieku 13–15 lat paliło tytoń (łącznie 4 miliony).

Wśród młodzieży coraz większą popularnością cieszą się takie produkty jak papierosy elektroniczne i woreczki nikotynowe. Szacuje się, że w 2022 r. w Regionie Europejskim WHO w porównaniu do 2% dorosłych, aż 12,5% nastolatków używało e-papierosów. W niektórych krajach Regionu wskaźniki używania e-papierosów wśród dzieci w wieku szkolnym są 2–3 razy wyższe niż wskaźniki palenia papierosów.

Dlaczego przemysł tytoniowy kieruje działania marketingowe do młodzieży?

Przemysł tytoniowy musi co roku zastępować miliony swoich klientów, którzy umierają oraz rzucają palenie, aby nie tracić miliardów dolarów dochodów. Osiągnięcie tego celu jest możliwe tylko poprzez promowanie swoich produktów wśród kolejnego pokolenia, a także wprowadzanie przepisów zapewniających dostępność i przystępną cenę produktów. Branża opracowuje również produkty i strategie reklamowe, które przemawiają do dzieci i młodzieży, docierając do nich za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform streamingowych.

Branża celowo sprzedaje młodym ludziom śmiertelne uzależnienie, dlatego WHO apeluje do rządów i instytucji mających wpływ na sprzedaż tytoniu do ochrony obecnych i przyszłych pokoleń oraz do pociągnięcia przemysłu tytoniowego do odpowiedzialności za szkody, jakie wyrządza.

źródło:WSSE Poznan

{"register":{"columns":[]}}