Załatwianie sprawy
PRZYPOMINAMY ŻE:
Zgodnie z art. 63 § 2 i § 3a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 256) oprócz przedmiotu sprawy treść kierowanej korespondencji powinna zawierać: wskazanie osoby z imienia i nazwiska, od której pochodzi, jej adres, tj. kod pocztowy, miejscowość, ulicę, nr domu tej osoby, adres elektroniczny kierującego korespondencję, numer telefonu (podanie numeru telefonu nie jest obowiązkowe, ale ułatwi urzędowi kontakt i może przyśpieszyć postępowanie)
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46):
- Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania,
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, ze nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
INSTANCYJNOŚĆ POSTĘPOWANIA
Postępowanie administracyjne obejmuje dwie instancje:
Dla większości spraw leżących w kompetencjach Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie miasta Słupska i powiatu słupskiego organem I instancji jest Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słupsku.
Organem II instancji (odwoławczym) jest Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
Dla prowadzenia niektórych spraw (np. z higieny radiacyjnej) ustawodawca ustalił jako I instancję Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. W tym przypadku II instancją jest Główny Inspektor Sanitarny w Warszawie.
Od rozstrzygnięcia organu II instancji przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
FORMA ZAŁATWIANIA SPRAW
- Sprawy wpływające do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Słupsku są ewidencjonowane przez sekretariat.
- Pisma wpływające drogą elektroniczną są drukowane i poddane takiej samej rejestracji.
- Po zarejestrowaniu wpływu pisma przez sekretariat, jest ono przedkładane Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Słupsku, który następnie dekretuje je – wskazuje pracownika odpowiedzialnego za merytoryczne załatwienie sprawy.
- Kolejności załatwiania lub rozstrzygania spraw decyduje kolejność ich wpływu.
- Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także w formie dokumentu elektronicznego.
TERMINY ZAŁATWIANIA SPRAW PRZEZ URZĄD
- Sprawy powinny być załatwiane w urzędzie bez zbędnej zwłoki.
- Załatwiane są według kolejności wpływu.
- Warunkiem niezwłocznego załatwienia sprawy jest przedstawienie przez zainteresowaną stronę wymaganych dokumentów.
- Urząd jest zobowiązany załatwić sprawę niezwłocznie, jeżeli posiada wszystkie informacje potrzebne do jej załatwienia lub gdy nie wymaga to gromadzenia dowodów, informacji lub wyjaśnień.
- Jeżeli do rozstrzygnięcia sprawy potrzebne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, urząd powinien rozstrzygnąć sprawę w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli sprawa jest szczególnie skomplikowana, wówczas urząd załatwia sprawę nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
- W każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym wyżej Urząd obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
DORĘCZANIE
Urząd doręcza pisma:
– za pokwitowaniem przez pocztę,
– przez swoich pracowników,
– lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
Można też zastrzec sobie odbiór osobisty.
Doręczenie może nastąpić także za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania: wystąpił do urzędu o doręczenie lub wyraził zgodę na doręczenie mu pism za pomocą takich środków.
DOSTĘP DO INFORMACJI I AKT SPRAWY
- Organ administracji publicznej obowiązany jest zapewnić stronom udział w każdym etapie postępowania, a przed wydaniem rozstrzygnięcia umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
- W trakcie postępowania strona ma prawo wglądu w akta swojej sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.
- Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.
- Te czynności są dokonywane w lokalu urzędu w obecności pracownika.
- Strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.
PRZEPROWADZANIE KONTROLI
- Na miejscu przeprowadzania kontroli organ administracji publicznej sporządza protokół.
- Protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.
- Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie protokół podpisać.
- Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić w protokole.
- Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje osoba kontrolowana, a druga jest dołączana do akt sprawy.
SPOSÓB ZAŁATWIANIA SPRAWY
Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji administracyjnej, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Decyzja powinna zawierać:
- oznaczenie organu administracji publicznej,
- datę wydania,
- oznaczenie strony lub stron, czyli osób biorących udział w sprawie i których interesów dotyczy postępowanie,
- powołanie podstawy prawnej, czyli wskazanie konkretnych przepisów wraz z artykułami lub paragrafami,
- rozstrzygnięcie, czyli odniesienie się do żądania obywatela np. zezwolenie, zakazanie albo nakazanie czegoś,
- uzasadnienie faktyczne powinno zawierać wyliczenie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom nie dał wiary,
- uzasadnienie prawne powinno zawierać wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji,
- pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, a decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu Administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
ODWOŁANIE DO ORGANU WYŻSZEGO STOPNIA
Jeżeli strona jest niezadowolona z decyzji i nie zgadza się z nią, ma prawo odwołania się do organu II instancji.
Odwołanie wnosi się do organu wyższego stopnia w ciągu 14 dni, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Termin liczy się od dnia doręczenia decyzji stronie do dnia nadania na poczcie lub złożenia w urzędzie osobiście. Jeśli odwołanie zostało wniesione po terminie, organ nie rozpatruje go.
W razie zaistnienia wyjątkowych okoliczności strona może złożyć wniosek o przywrócenie terminu, który minął.
Treść odwołania nie musi spełniać szczególnych wymogów.
Wystarczy, jeżeli wynika z niego, że obywatel jest niezadowolony z rozstrzygnięcia.
Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia.
Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
Nie dotyczy to jednak tych decyzji, z których treści wynika, że mają być wykonane natychmiast lub ich natychmiastowe wykonanie następuje z mocy ustawy.
Termin załatwienia odwołania przez organ II instancji jest taki sam jak termin w organie I instancji.
Organ odwoławczy wydaje nową decyzję, w której:
– utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo
– uchyla zaskarżoną decyzję i orzeka co do istoty sprawy albo
– uchyla zaskarżoną decyzję i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji lub
– umarza postępowanie.
PRAWO DO ZASKARŻENIA DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
- Jeżeli strona uważa, że decyzja organu II instancji jest niezgodna z prawem, może ją zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).
- Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie, za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi.
- Od wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu
- Administracyjnego (NSA). Skarga kasacyjna powinna być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego. Zainteresowana osoba ma 30 dni na złożenie skargi licząc od dnia doręczenia odpisu orzeczenia z uzasadnieniem.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190, 2219.),
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2017 r., poz. 2234 z późn. zm.)
Inne przepisy prawa materialnego związane bezpośrednio z meritum sprawy