Czy wiesz, że.... - kampania profilaktyczna HIV/AIDS
Krajowe Centrum ds. AIDS realizuje kolejną odsłonę działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem "Czy wiesz, że...", będącej kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.
Cele kampanii:
- Zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z profilaktyką farmakologiczną HIV/AIDS: PrEP, PEP, profilaktyka wertykalna oraz leczenie antyretrowirusowe (ARV):
- PrEP – profilaktyka przed narażeniem na zakażenie HIV, czyli stosowanie leków antyretrowirusowych (ARV) u osób niezakażonych w celu zmniejszenia ryzyka zakażenia HIV drogą kontaktów seksualnych.
- PEP – profilaktyka po narażeniu na zakażenie HIV (gwałt, przypadkowe zakłucie igłą niewiadomego pochodzenia, kontakt z krwią osoby zakażonej) polegająca na podaniu leków antyretrowirusowych (ARV) w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia HIV.
- Profilaktyka wertykalna – zapobieganie przeniesienia zakażenia HIV z zakażonej matki na dziecko w czasie ciąży, porodu i podczas karmienia piersią. Wykrycie HIV i włączenie leczenia antyretrowirusowego (ARV) u matki sprawia, że ryzyko zakażenia dziecka jest praktycznie eliminowane.
- Leczenie antyretrowirusowe (ARV) – dzięki dostępnym lekom antyretrowirusowym (ARV) możliwe jest zahamowanie namnażania się wirusa i niszczenia układu odpornościowego osoby zakażonej. Ilość wirusa (wiremia) w organizmach osób żyjących z HIV, które przyjmują leki ARV zgodnie z zaleceniami lekarza, obniża się do bardzo niskich wartości. Osoby te są również mniej zakaźne dla swoich partnerów.
- Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
- Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV (i innych STIs).
- Test na HIV – bezpłatnie, bez skierowania i anonimowo – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/.
- Rozpropagowanie informacji o:
- stronie Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
- Poradni internetowej HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
- bezpłatnym telefonie zaufania HIV/AIDS: 800 888 448
Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych 18-34 lata oraz 35-49 lat.