Ergonomia (język grecki εργον – praca + νομος – prawo) – nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ma na celu humanizowanie pracy poprzez taką organizację układu: człowiek - maszyna - warunki otoczenia, aby wykonywana ona była przy możliwie niskim koszcie biologicznym i najbardziej efektywnie, co uzyskuje się m.in. poprzez eliminację źródeł chorób zawodowych. Ergonomia jest nauką interdyscyplinarną. Korzysta z dorobku takich nauk lub dziedzin naukowych jak: psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, higiena, medycyna pracy, organizacja pracy, antropometria oraz nauk technicznych, np. budowy maszyn. Twórcą terminu "ergonomia" (z gr. ergon - praca, nomos - zasada, prawo) jest Wojciech Jastrzębowski, który zdefiniował ergonomię jako naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności. Jej celem głównym jest polepszanie warunków pracy człowieka, które obejmuje dostosowanie ich do możliwości pracownika oraz właściwy dobór pracownika do danej pracy i jego edukację, obejmującą specyfikę stanowiska.
Wyróżnia się ergonomię koncepcyjną (wprowadzanie zasad ergonomii podczas opracowania koncepcji oraz projektowania) i ergonomię korekcyjną (korektę warunków pracy na drodze modernizacji już funkcjonujących stanowisk pracy (maszyn, urządzeń).
Jednym z obszarów zainteresowania ergonomii są czynniki uciążliwe w środowisku pracy, czyli takie, które bezpośrednio nie wywołują skutków zdrowotnych, ale są przyczyną nadmiernego zmęczenia lub obniżają wydajność pracy. Są to np.:
- monotonia ruchów, czyli zadania powtarzalne wykonywane w krótkich cyklach,
- przeciążenie pracą fizyczną,
- nieodpowiednia pozycja ciała lub brak możliwości zmiany pozycji ciała,
- nieodpowiednio zaprojektowane stanowisko pracy w zakresie przestrzeni pracy,
- nieodpowiednie wyposażenie stanowiska (narzędzia itp.),
- nieodpowiednie oświetlenie,
- przeszkadzający hałas,
- nieodpowiednie warunki mikroklimatyczne,
- niekorzystna jonizacja powietrza,
- przeciążenie lub niedociążenie pracą umysłową,
- nieodpowiednie warunki środowiska psychospołecznego.
Akty prawne i normy regulujące warunki pobytu, jakie powinien zapewnić uczniom dyrektor szkoły:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r.
nr 6, poz. 69 z późn. zm.) określa.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U z 2003 r. nr 169 poz. 1650
z późn. zm.),
- PN-EN 12464-1:2012 (normy wcześniejsze PN-EN 1729-1:2007, PN-ISO 5970:1994) - Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne,
-PN-EN 12464-1:2004. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.
Podczas kontroli kompleksowych pracownicy PSSE sprawdzają m. in. wentylację w szkole, otwieranie okien, temperaturę pomieszczeń, oświetlenie naturalne, ochronę przed nadmiernym nasłonecznieniem, pomiary natężenia oświetlenia sztucznego, rozkłady zajęć lekcyjnych, dostosowanie stołów i krzeseł do zasad ergonomii.
1. Wentylacja to proces usuwania z pomieszczeń zanieczyszczonego powietrza i dostarczania
w jego miejsce powietrza świeżego. Wentylacja pomieszczeń może być grawitacyjna, dzięki różnicy temperatury - a więc i gęstości powietrza wewnątrz i na zewnątrz budynku oraz dzięki działaniu wiatru - powietrze dostaje się do budynku przez nieszczelności w oknach i drzwiach lub przez nawiewniki, wydostaje się przez kratki wentylacyjne i kanały wentylacyjne.
Użytkownicy budynków, w których powietrze jest niewłaściwej jakości narzekają na bóle głowy, podrażnienia oczu, nosa , gardła, suchy kaszel, przesuszenie skóry, zawroty głowy,
trudności z koncentracją, zmęczenie. Ważne jest właściwe wentylowanie pomieszczeń, dzięki czemu uczniowie i nauczyciele mogą oddychać świeżym powietrzem.
Państwowa Inspekcja Sanitarna stwierdza pojawienie się nowego niekorzystnego zjawiska - montowania w pomieszczeniach, w których nie zastosowano wentylacji nawiewnej - okien o bardzo dużej szczelności, co zagraża niedostateczną wymianą powietrza i powoduje nadmierne zwiększenie wilgotności powietrza; para wodna wykraplająca się na wewnętrznej powierzchni szyb i chłodnych powierzchniach ścian stwarza warunki sprzyjające do rozwoju grzybów i pleśni.
2. Temperatura
Zastosowana w budynku instalacja (urządzenia) do ogrzewania powinna w sezonie grzewczym zapewnić następującą temperaturę:
— pomieszczenia do nauki – min. +18 ° C,
— szatnie, korytarze, klatki schodowe, sale gimnastyczne - +16° C,
— rozbieralnie, natryskownie - +24° C.
W pomieszczeniach przeznaczonych na zbiorowy pobyt dzieci oraz osób niepełnosprawnych na grzejnikach centralnego ogrzewania należy umieszczać osłony ochraniające od bezpośredniego kontaktu z elementem grzejnym - § 302 ust. 3.
3. Oświetlenie
Stwarzanie dobrych warunków do pracy wzrokowej związane jest z zapewnieniem odpowiedniego poziomu natężenia, oświetlenia, zachowania należytego kontrastu, a w tym kontrastu barwy/jaskrawości obserwowanego przedmiotu z tłem oraz niedopuszczanie do występowania olśnienia. Przy niewłaściwym oświetleniu widzi się gorzej i szybciej dochodzi do zmęczenia, mogą występować bóle oczu i głowy. Natężenie oświetlenia określane jest w luksach (luks jest miarą ilości światła padającego na l m2). Dzięki kontrastowi możliwe jest uwidocznienie szczegółów przedmiotu lub jego ogólnego zarysu, ale kontrast za duży, stworzony na przykład przez białą ścianę jako tło do czarnej tablicy - jest dla oczu niekorzystny. Olśnieniem nazywamy stan charakteryzujący się odczuciem niewygody przy patrzeniu lub/i obniżonej zdolności rozpoznawania przedmiotów. Krańcowym stopniem olśnienia jest olśnienie oślepiające. Przyczyną olśnienia jest oddziaływanie światła o zbyt dużym natężenia lub o zbyt dużych kontrastach.
Oświetlenie naturalne
Wzrok człowieka jest przystosowany do światła naturalnego, dlatego też należy dbać, aby do klasy dochodziło tego światła jak najwięcej. Pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci (z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej, plastycznej) powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej 3 godziny w dniach równonocy (21marca i 21 września) w godzinach 8.00 - 16.00. W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien (liczonej w świetle ościeżnic) do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8 (zaleca się aby
w pomieszczeniach do nauki zachować stosunek 1:5), w innych pomieszczeniach co najmniej 1:12.
Działaniem sprzyjającym dostawaniu się światła dziennego będzie: utrzymywanie czystości szyb, nie zasłanianie szyb roślinami, zrezygnowanie z firanek. Okna należy jednak wyposażyć
w żaluzje lub zasłony, by była możliwość ochrony przed bezpośrednio wpadającym światłem słonecznym (z powodu zagrożenia powstawania zbyt dużego, niepożądanego dla oczu kontrastu
i nadmiernego ciepła).
Oświetlenie sztuczne
Zgodnie z § 59 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. - oświetlenie światłem sztucznym pomieszczenia przeznaczonego na pobyt ludzi powinno odpowiadać potrzebom użytkowym i spełniać wymagania normy dotyczącej oświetlenia wnętrz światłem elektrycznym. Również rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - w § 7 i 9 określa, że w pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1:2012 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach – najmniejsze dopuszczalne średnie natężenie oświetlenia wynosi:
- w izbach lekcyjnych, salach przedmiotowych - 300 lx,
- na tablicy – 500 lx,
- w salach gimnastycznych, w salach zajęć ruchowych, na basenie - 300 lx,
- w pracowniach artystycznych - 500 lx.
Zaprojektowanie poprawnego oświetlenia elektrycznego w szkołach należy powierzać specjalistom-oświetleniowcom. Przy przekazywaniu pomieszczeń do użytku powinny zostać wykonane pomiary oświetlenia sprawdzające zgodność stanu rzeczywistego z projektem. Urządzenia oświetleniowe muszą podczas eksploatacji być właściwe utrzymywane i konserwowane. Instalacje
i urządzenia elektryczne powinny być tak wykonane, aby nie narażały na porażenia prądem elektrycznym, przepięcia atmosferyczne, występowanie nieodpowiednich obszarów pól elektromagnetycznych oraz nie powodowały innych szkodliwych skutków (§ 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Stanowisko pracy ucznia
Stanowisko nauki należy dostosować do warunków antropometrycznych uczniów - wymiarów ciała, a wyposażenie powinno posiadać odpowiednie certyfikaty i atesty - § 9 ust. 2 i 3. Uczeń spędza w szkole większość czasu siedząc. Ma to istotny wpływ na jego postawę i zdrowie (prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa, prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych). Meble – stoły
i krzesła konstruowane są z myślą o wyeliminowaniu negatywnych skutków tej wymuszonej pozycji, a z powodu dużej rozpiętości wysokości ciała użytkowników produkowane są one w kilku rozmiarach. Aktualnie obowiązuje Norma Europejska: PN-EN 1729-1:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne oraz PN-EN 1729-2:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Niniejsza Norma Europejska oparta jest na zasadzie, że stoły i krzesła przewidziane do użytku w instytucjach edukacyjnych o ogólnym charakterze edukacyjnym zaleca się zaprojektować w sposób promujący zachowanie prawidłowej postury. Dotyczy ona mebli o stałej wysokości, jak również mebli regulowanych.
Meble szkolne dobierane są na podstawie dwóch kryteriów:
- wysokości podkolanowej;
- wysokości ciała ucznia.
Norma wprowadza dodatkowy, największy – siódmy - standard dla stołów i krzeseł. Do dyspozycji uczniów proponuje się osiem rozmiarów (od 0 do 7) stołów i krzeseł, dobieranych według wysokości ciała. Wybrany stół i krzesełko powinny mieć ten sam numer. Krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane (czytelnie i trwale) przez zamieszczenie rozmiaru, koloru lub obydwu oznaczeń. Jest to warunek sprawnego zestawienia stołów i krzeseł w komplet o tym samym numerze i doboru do wzrostu użytkowników. Użytkownik mebla powinien wiedzieć, jaki rozmiar ma wybrać
i rozumieć dlaczego (patrz tabela 1 i tabela 2). W każdym przypadku należy stosować zasadę ustawiania trzech kolejnych wielkości mebli w jednej sali, w ilościach dobranych do grup wzrostowych uczącej się w niej młodzieży. Uczeń powinien znać numer wielkości swojego stanowiska pracy, np. wpisany w dzienniku przy nazwisku i zajmować odpowiednie do swojego wzrostu miejsce.
Tabela 1. Dobór rozmiarów mebli i kodu koloru do wzrostu dzieci (wg PN-EN 1729 - 1:2007)
Numer rozmiaru
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Kod koloru
|
biały
|
pomarańczowy
|
fioletowy
|
żółty
|
czerwony
|
zielony
|
niebieski
|
brązowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wzrost (bez butów)
|
800-
950
|
930-1160
|
1080-
1210
|
11901420
|
1330-
1590
|
14601765
|
1590-
1880
|
1740-
2070
|
Wysokość podkolanowa
|
200-250
|
250-280
|
280-315
|
315-355
|
355-405
|
405435
|
435-485
|
|