W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Artykuły oddziału Promocji Zdrowia

Nowe substancje psychoaktywne.

Tzw. „dopalacze” są  oferowane w większości krajów Europy. Ponadto ich ofertę można znaleźć w Internecie. W Polsce problem ten zaczął narastać już od 2010 roku. W mediach też dość często słyszymy o „dopalaczach”, szczególnie w kontekście zatruć nimi. Jednocześnie nasza wiedza na ich  temat jest wyrywkowa, zarówno w wymiarze farmakologicznym, jak również społeczno-kulturowym.

Czym właściwie są „dopalacze”? Tzw. „dopalacze” są znane na świecie pod wieloma nazwami, np.: designer, drugs, smarts, legal highs, herbal highs, boosters. W Polsce są nazywane nowymi narkotykami lub nowymi substancjami psychoaktywnymi. Określają one grupę substancji lub ich mieszanek o faktycznym lub rzekomym działaniu na ośrodkowy układ nerwowy. Często stanowią zamienniki dobrze znanych narkotyków. Są to produkty o nieznanym składzie. Niektóre z nich są pochodzenia roślinnego, inne – syntetycznego. Zawierają mieszanki różnych substancji, które mogą potęgować swoje działanie. Ich łączny efekt farmakologiczny i toksykologiczny może poważnie zagrażać zdrowiu i życiu użytkowników, a nietypowe objawy zatrucia dodatkowo mogą utrudniać leczenie. Osoby kupujące takie produkty nigdy nie mogą mieć pewności jaki jest ich skład oraz zawartość – stąd dawka, intensywność wywołanych efektów, a także toksyczność jest trudna do oceny przed zastosowaniem.

Należy pamiętać, że „dopalacze” wywierają toksyczne działanie na ośrodkowy układ nerwowy, układ sercowo-naczyniowy, przewód pokarmowy, nerki, mięśnie szkieletowe. Mogą również wywołać ciężkie zaburzenia psychiczne i neurologiczne.

Stopień ich szkodliwości dla zdrowia i potencjał uzależniający jest przedmiotem ciągłych badań
i analiz, które jednak ze względu na liczbę znanych i ciągle wynajdowanych substancji psychoaktywnych, nie nadążają za zmianami ich składu przez producentów.

 

Opierając się na efektach klinicznych, jakie wywołują nowe substancje psychoaktywne, można je podzielić na następujące grupy:

• stymulanty – substancje psychostymulujące – pobudzające OUN; należą do nich: fenyloetyloaminy, katynony;

• depresanty – substancje działające opóźniająco na OUN np. opioidy, pochodne benzodiazepiny, alkohol;

•   psychodeliki – środki psychodysleptyczne – substancje wywołujące zaburzenia w OUN;

•   kannabinoidy – grupa związków, których działanie łączy efekty stymulujące, depresyjne
oraz psychodeliczne (zależnie od dawki).

Rzeczpospolita Polska jako jeden z pierwszych krajów Unii Europejskiej prowadzi systemowe ich zwalczanie. Z dniem 27 listopada 2010 r. wprowadzono ustawowy zakaz zarówno wytwarzania, jak i wprowadzania do obrotu środków zastępczych, a od 1 lipca 2015 r. nowych substancji psychoaktywnych. Egzekwowanie tego zakazu na terytorium naszego państwa jest określone ustawą z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw  (Dz.U. poz. 875, 1830).

 

Artykuł napisany w oparciu:

1.     Ewa Waluk (red.), „Nowe narkotyki w Polsce. Tendencje, zagrożenia, procedury postępowania.” GIS, Warszawa 2016 r.

2.     https://gis.gov.pl/images/ssk/stan_sanitarny_kraju_za_rok_2015.pdf

3.     http://www.nil.gov.pl/badania/raport-2015-dopalacze-zbadane-w-nil/

Używki w ciąży – problem polskich kobiet?

Według badań GIS z 2012 roku 2,2% polskich kobiet w ciąży przyjmuje środki uspokajające lub nasenne, 7% pali papierosy, a aż 10,1% spożywa alkohol. Dodatkowo 22,5% ciężarnych jest codziennie narażonych na wdychanie dymu tytoniowego w domu.

 

O ile 90,2% kobiet, jako wysoki czynnik ryzyka dla rozwijającego się płodu, uznaje aktywne palenie tytoniu, świadomość na temat szkodliwości picia alkoholu jest dużo niższa. Nadal wiele Polek uważa, że picie niewielkich ilości alkoholu w trakcie ciąży nie jest szkodliwe dla płodu (2,5%). Niektóre z nich są zdania, że picie dużych ilości alkoholu nie jest w ogóle ryzykowne.

 

Niepokojącym jest również fakt, że aż 56,5% kobiet ciężarnych nie uzyskało od lekarza informacji na temat skutków spożycia alkoholu w ciąży. Co gorsza, 1,4% Polek dowiadywało się w gabinecie lekarskim, że picie małej ilości alkoholu w ciąży jest dopuszczalne lub nawet zalecane. W konsekwencji w 2012 roku u 0,5% badanych dzieci z wadami wrodzonymi stwierdzano cechy alkoholowego zespołu płodowego (FAS) w postaci m.in. niedorozwoju płytek paznokciowych, krótkich szpar powiekowych, braku rynienki nosowo-wargowej, zeza, cienkiej górnej wargi i krótkiej szyi.

 

W celu zmiany zachowań zdrowotnych przyszłych matek oraz poprawy zdrowia ich potomstwaGłówny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Instytutem Medycyny Pracy oraz Instytutem Medycyny Wsi rozpoczął realizację Profilaktycznego programu w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnychwspółfinansowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Program potrwa 5 lat, a jego głównym celem jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych przez kobiety w wieku prokreacyjnym. W ramach programu zorganizowane zostaną: szkolenia dla personelu medycznego oraz nauczycieli, programy edukacyjne dla szkół ponadgimnazjalnych oraz zakładów pracy, a także elektroniczna platforma edukacyjna i kampania społeczna. Przewiduje się, że działaniami programowymi zostanie objęta grupa ok. 5 000 000 osób.

 

Całkowity budżet Projektu wynosi 4 045 519 CHF (12 456 154 PLN), z czego wartość dofinansowania Projektu przez stronę szwajcarską wynosi 85% i obejmuje kwotę 3 438 691 CHF (10 587 730 PLN), pozostałe 15% w kwocie 606 828 CHF (1 868 424 PLN) stanowi wkład krajowy zapewniony przez Ministra Zdrowia.

Materiały

Używki w ciąży - informacja prasowa
INFORMACJA​_PRASOWA​_KONFERENCJA​_14​_MARCA​_2013.pdf 0.34MB
Ergonomia pomieszczeń szkolnych

 Ergonomia (język grecki εργον – praca + νομος – prawo) – nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ma na celu humanizowanie pracy poprzez taką organizację układu: człowiek - maszyna - warunki otoczenia, aby wykonywana ona była przy możliwie niskim koszcie biologicznym i najbardziej efektywnie, co uzyskuje się m.in. poprzez eliminację źródeł chorób zawodowych. Ergonomia jest nauką interdyscyplinarną. Korzysta z dorobku takich nauk lub dziedzin naukowych jak: psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, higiena, medycyna pracy, organizacja pracy, antropometria oraz nauk technicznych, np. budowy maszyn. Twórcą terminu "ergonomia" (z gr. ergon - praca, nomos - zasada, prawo) jest Wojciech Jastrzębowski, który zdefiniował ergonomię jako naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności. Jej celem głównym jest polepszanie warunków pracy człowieka, które obejmuje dostosowanie ich do możliwości pracownika oraz właściwy dobór pracownika do danej pracy i jego edukację, obejmującą specyfikę stanowiska.

Wyróżnia się ergonomię koncepcyjną (wprowadzanie zasad ergonomii podczas opracowania koncepcji oraz projektowania) i ergonomię korekcyjną (korektę warunków pracy na drodze modernizacji już funkcjonujących stanowisk pracy (maszyn, urządzeń).

Jednym z obszarów zainteresowania ergonomii są czynniki uciążliwe w środowisku pracy, czyli takie, które bezpośrednio nie wywołują skutków zdrowotnych, ale są przyczyną nadmiernego zmęczenia lub obniżają wydajność pracy. Są to np.:

- monotonia ruchów, czyli zadania powtarzalne wykonywane w krótkich cyklach,

- przeciążenie pracą fizyczną,

- nieodpowiednia pozycja ciała lub brak możliwości zmiany pozycji ciała,

- nieodpowiednio zaprojektowane stanowisko pracy w zakresie przestrzeni pracy,

- nieodpowiednie wyposażenie stanowiska (narzędzia itp.),

- nieodpowiednie oświetlenie,

- przeszkadzający hałas,

- nieodpowiednie warunki mikroklimatyczne,

- niekorzystna jonizacja powietrza,

- przeciążenie lub niedociążenie pracą umysłową,

- nieodpowiednie warunki środowiska psychospołecznego.

Akty prawne i normy regulujące warunki pobytu, jakie powinien zapewnić uczniom dyrektor szkoły:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r.
nr 6, poz. 69 z późn. zm.) określa.

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (
Dz. U z 2003 r. nr 169 poz. 1650
z późn. zm.),

- PN-EN 12464-1:2012 (normy wcześniejsze PN-EN 1729-1:2007, PN-ISO 5970:1994) - Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne,

-PN-EN 12464-1:2004. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.

           

Podczas kontroli kompleksowych pracownicy PSSE sprawdzają m. in.  wentylację w szkole, otwieranie okien, temperaturę pomieszczeń, oświetlenie naturalne, ochronę przed nadmiernym nasłonecznieniem, pomiary natężenia oświetlenia sztucznego, rozkłady zajęć lekcyjnych, dostosowanie stołów i krzeseł do zasad ergonomii.

 

1. Wentylacja to proces usuwania z pomieszczeń zanieczyszczonego powietrza i dostarczania
w jego miejsce powietrza świeżego. Wentylacja pomieszczeń może być grawitacyjna, dzięki różnicy temperatury - a więc i gęstości powietrza wewnątrz i na zewnątrz budynku oraz dzięki działaniu wiatru - powietrze dostaje się do budynku przez nieszczelności w oknach i drzwiach lub przez nawiewniki, wydostaje się przez kratki wentylacyjne i kanały wentylacyjne.

Użytkownicy budynków, w których powietrze jest niewłaściwej jakości narzekają na bóle głowy, podrażnienia oczu, nosa , gardła, suchy kaszel, przesuszenie skóry, zawroty głowy,

trudności z koncentracją, zmęczenie. Ważne jest właściwe wentylowanie pomieszczeń, dzięki czemu uczniowie i nauczyciele mogą oddychać świeżym powietrzem.

Państwowa Inspekcja Sanitarna stwierdza pojawienie się nowego niekorzystnego zjawiska - montowania w pomieszczeniach, w których nie zastosowano wentylacji nawiewnej - okien o bardzo dużej szczelności, co zagraża niedostateczną wymianą powietrza i powoduje nadmierne zwiększenie wilgotności powietrza; para wodna wykraplająca się na wewnętrznej powierzchni szyb i chłodnych powierzchniach ścian stwarza warunki sprzyjające do rozwoju grzybów i pleśni.

 

2. Temperatura

Zastosowana w budynku instalacja (urządzenia) do ogrzewania powinna w sezonie grzewczym zapewnić następującą temperaturę:

— pomieszczenia do nauki – min. +18 ° C,

— szatnie, korytarze, klatki schodowe, sale gimnastyczne - +16° C,

— rozbieralnie, natryskownie - +24° C.

W pomieszczeniach przeznaczonych na zbiorowy pobyt dzieci oraz osób niepełnosprawnych na grzejnikach centralnego ogrzewania należy umieszczać osłony ochraniające od bezpośredniego kontaktu z elementem grzejnym - § 302 ust. 3.

3. Oświetlenie

Stwarzanie dobrych warunków do pracy wzrokowej związane jest z zapewnieniem odpowiedniego poziomu natężenia, oświetlenia, zachowania należytego kontrastu, a w tym kontrastu barwy/jaskrawości obserwowanego przedmiotu z tłem oraz niedopuszczanie do występowania olśnienia. Przy niewłaściwym oświetleniu widzi się gorzej i szybciej dochodzi do zmęczenia, mogą występować bóle oczu i głowy. Natężenie oświetlenia określane jest w luksach (luks jest miarą ilości światła padającego na l m2). Dzięki kontrastowi możliwe jest uwidocznienie szczegółów przedmiotu lub jego ogólnego zarysu, ale kontrast za duży, stworzony na przykład przez białą ścianę jako tło do czarnej tablicy - jest dla oczu niekorzystny. Olśnieniem nazywamy stan charakteryzujący się odczuciem niewygody przy patrzeniu lub/i obniżonej zdolności rozpoznawania przedmiotów. Krańcowym stopniem olśnienia jest olśnienie oślepiające. Przyczyną olśnienia jest oddziaływanie światła o zbyt dużym natężenia lub o zbyt dużych kontrastach.

 

Oświetlenie naturalne

Wzrok człowieka jest przystosowany do światła naturalnego, dlatego też należy dbać, aby do klasy dochodziło tego światła jak najwięcej. Pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci (z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej, plastycznej) powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej 3 godziny w dniach równonocy (21marca i 21 września) w godzinach 8.00 - 16.00. W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien (liczonej w świetle ościeżnic) do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8 (zaleca się aby
w pomieszczeniach do nauki zachować stosunek 1:5), w innych pomieszczeniach co najmniej 1:12.

Działaniem sprzyjającym dostawaniu się światła dziennego będzie: utrzymywanie czystości szyb, nie zasłanianie szyb roślinami, zrezygnowanie z firanek. Okna należy jednak wyposażyć
w żaluzje lub zasłony, by była możliwość ochrony przed bezpośrednio wpadającym światłem słonecznym (z powodu zagrożenia powstawania zbyt dużego, niepożądanego dla oczu kontrastu
i nadmiernego ciepła).

 

Oświetlenie sztuczne

Zgodnie z § 59 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. - oświetlenie światłem sztucznym pomieszczenia przeznaczonego na pobyt ludzi powinno odpowiadać potrzebom użytkowym i spełniać wymagania normy dotyczącej oświetlenia wnętrz światłem elektrycznym. Również rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - w § 7 i 9 określa, że w pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1:2012 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach – najmniejsze dopuszczalne średnie natężenie oświetlenia wynosi:

- w izbach lekcyjnych, salach przedmiotowych - 300 lx,

- na tablicy – 500 lx,

- w salach gimnastycznych, w salach zajęć ruchowych, na basenie - 300 lx,

- w pracowniach artystycznych - 500 lx.

Zaprojektowanie poprawnego oświetlenia elektrycznego w szkołach należy powierzać specjalistom-oświetleniowcom. Przy przekazywaniu pomieszczeń do użytku powinny zostać wykonane pomiary oświetlenia sprawdzające zgodność stanu rzeczywistego z projektem. Urządzenia oświetleniowe muszą podczas eksploatacji być właściwe utrzymywane i konserwowane. Instalacje
i urządzenia elektryczne powinny być tak wykonane, aby nie narażały na porażenia prądem elektrycznym, przepięcia atmosferyczne, występowanie nieodpowiednich obszarów pól elektromagnetycznych oraz nie powodowały innych szkodliwych skutków (§ 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

4. Stanowisko pracy ucznia

Stanowisko nauki należy dostosować do warunków antropometrycznych uczniów - wymiarów ciała, a wyposażenie powinno posiadać odpowiednie certyfikaty i atesty - § 9 ust. 2 i 3. Uczeń spędza w szkole większość czasu siedząc. Ma to istotny wpływ na jego postawę i zdrowie (prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa, prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych). Meble – stoły
i krzesła konstruowane są z myślą o wyeliminowaniu negatywnych skutków tej wymuszonej pozycji, a z powodu dużej rozpiętości wysokości ciała użytkowników produkowane są one w kilku rozmiarach. Aktualnie obowiązuje Norma Europejska: PN-EN 1729-1:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne oraz PN-EN 1729-2:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Niniejsza Norma Europejska oparta jest na zasadzie, że stoły i krzesła przewidziane do użytku w instytucjach edukacyjnych o ogólnym charakterze edukacyjnym zaleca się zaprojektować w sposób promujący zachowanie prawidłowej postury. Dotyczy ona mebli o stałej wysokości, jak również mebli regulowanych.

Meble szkolne dobierane są na podstawie dwóch kryteriów:

- wysokości podkolanowej;

- wysokości ciała ucznia.

Norma wprowadza dodatkowy, największy – siódmy - standard dla stołów i krzeseł. Do dyspozycji uczniów proponuje się osiem rozmiarów (od 0 do 7) stołów i krzeseł, dobieranych według wysokości ciała. Wybrany stół i krzesełko powinny mieć ten sam numer. Krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane (czytelnie i trwale) przez zamieszczenie rozmiaru, koloru lub obydwu oznaczeń. Jest to warunek sprawnego zestawienia stołów i krzeseł w komplet o tym samym numerze i doboru do wzrostu użytkowników. Użytkownik mebla powinien wiedzieć, jaki rozmiar ma wybrać

i rozumieć dlaczego (patrz tabela 1 i tabela 2). W każdym przypadku należy stosować zasadę ustawiania trzech kolejnych wielkości mebli w jednej sali, w ilościach dobranych do grup wzrostowych uczącej się w niej młodzieży. Uczeń powinien znać numer wielkości swojego  stanowiska pracy, np. wpisany w dzienniku przy nazwisku i zajmować odpowiednie do swojego wzrostu miejsce.

 

Tabela 1. Dobór rozmiarów mebli i kodu koloru do wzrostu dzieci (wg PN-EN 1729 - 1:2007)

Numer rozmiaru

0

1

2

3

4

5

6

7

Kod koloru

biały

pomarań­czowy

fioletowy

żółty

czerwony

zielony

niebieski

brązowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wzrost (bez butów)

800­-

950

930­-1160

1080­-

1210

1190­1420

1330-

­1590

1460­1765

1590-

­1880

1740­-

2070

Wysokość podkolanowa

200­-250

250-280

280-315

315­-355

355-405

405­435

435-485

 
PROGRAM EDUKACJI ANTYNIKOTYNOWEJ

Program jest kierowany do dzieci w wieku przedszkolnym
(5 – 6 letnich), z udziałem rodziców/opiekunów.
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten jest pierwszym etapem nabywania przez dziecko w trakcie edukacji szkolnej wiedzy na temat szkodliwości biernego i czynnego palenia tytoniu. Zakłada on ochronę dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego, poznanie sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach, w których dziecko narażone jest na szkodliwe działanie tytoniu dorosłych osób palących.
Głównymi celami programu są:
- wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
- zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie
w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
W placówkach oświatowych koordynator programu jest jeden, natomiast program realizują wychowawcy klas/grup.
Autorzy programu zalecają przeprowadzenie zajęć w formie warsztatowej.
Tytuły zajęć warsztatowych:
                                I.              Wycieczka.
                               II.             Co i dlaczego dymi.
                             III.             Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
                             IV.            Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
                              V.            Jak unikać dymu papierosowego?
(Scenariusze zajęć warstatowych znajdują się w poradniku dla koordynatora programu.)
Zajęcia koncentrują się na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów dzieci oraz są dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka.
Realizację programu ułatwiają pomoce dydaktyczne tj:
·  poradnik dla koordynatora programu, który zawiera opracowane poszczególne zajęcia warsztatowe oraz załączniki do wykorzystania podczas przeprowadzanych warsztatów,
·   piosenka o Dinku,
·   kolorowanka,
·   plakat.
Program jest realizowany od 2008 roku i cieszy się ciągle dużym zainteresowaniem realizatorów i odbiorców.

Materiały

plakat cz. p.
plakat.pdf 0.82MB
Czyste​_powietrze​_wokol​_nas-​_kolorowanka
Czyste​_powietrze​_wokol​_nas-​_kolorowanka.pdf 0.79MB
Piosenka​_Zielony​_Dinek
Piosenka​_Zielony​_Dinek.mp3 1.84MB
koorynator cz p
poradnik​_dla​_koordynatora.pdf 1.40MB
Czym jest wszawica

09.11.2020

Pasożyt ten żyje wyłącznie na owłosionej skórze głowy człowieka i żywi się jego krwią. Wielkość dorosłego owada nie przekracza 2-3mm. Larwy wszy (gnidy) mają kolor białawo-brązowy, a rozmiarem przypominają główkę szpilki. Samica składa zwykle od 6 do 8 jaj dziennie przez kolejne 20 dni. Dzięki substancji klejącej mocno przyczepiają się do skóry głowy. W ciągu 10 dni z jajeczek wylęga się larwa, która następnie przekształca się w dorosłego osobnika. Pasożyt żywi się wyłącznie krwią człowieka. W miejscu ukąszenia powstaje niewielkie zgrubienie, które swędzi i piecze. Wesz głowowa potrafi jedynie pełzać, dlatego też zarazić się nią można tylko przez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Z tego też powodu, największe zagrożenie zakażeniem występuje wśród dzieci i młodzieży, które w przeciwieństwie do osób dorosłych nie zachowują wystarczającego dystansu - przytulają się głowami w trakcie zabawy, śpią obok siebie w czasie poobiedniej przerwy, pożyczają sobie nawzajem szczotki czy gumki do włosów.

Gdzie występuje wszawica?

Powszechne przekonanie, że występowanie wszy związane jest z brudem, ubóstwem oraz brakiem przestrzegania podstawowych zasad higieny, spowodowało, że temat wszawicy jest w naszym kraju tematem tabu. A fakty są takie, że wszawica od zawsze, występuje na całym świecie. Problem dotyczy wszystkich kontynentów, stref klimatycznych i populacji. Wszawica głowowa częściej dotyczy dzieci niż osób dorosłych. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Wszawicą można zarazić się w przedszkolach, szkołach, na koloniach i obozach organizowanych dla dzieci i młodzieży, przez pożyczanie czapek, szalików czy wspólne korzystanie z grzebieni. Miejscem gdzie wszawica występuje najczęściej są szkoły i przedszkola. Z powodu braku edukacji rodziców jak również kadry pedagogicznej najbardziej cierpią dzieci. Te, u których stwierdzono chorobę są wykluczane z grupy i wyśmiewane przez rówieśników.

Jak zapobiegać wszawicy?

  • Podstawowa odpowiedzialność za wykrycie wszawicy, leczenie i zapobieganie jej spoczywa na rodzicach, ponieważ w większości przedszkoli i szkół nie sprawdza sie włosów dzieci.
  • Bez regularnej kontroli rodzice dowiadują się o istnieniu wszawicy średnio kilka tygodni od jej wystąpienia.  Dzieje się tak dlatego, że wszy trudno zauwazyć. Są one niewielkich rozmiarów (2-3 mm), szybko się poruszają i maja zdolność dostosowania swojego zabarwienia do koloru włosów. Gnidy są jeszcze mniejsze (1 mm) i zazwyczaj mocno przytwierdzone do nasady włosów.
  • Należy regularnie sprawdzać głowę swojego dziecka! Niech stanie się to częścią higieny osobistej. Najważniejsze, aby nie było to stresujące ani dla rodziców ani dla dzieci. Profilaktyczna kontrola włosów dzieci jest bardzo ważna  zwłaszcza, jeżeli w szkole lub przedszkolu panuje wszawica. Istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo zarażenia!
  • Jeżeli znalezione zostaną  żywe wszy u jednego z domowników, sprawdzić trzeba głowy pozostałych członków rodziny. Dzięki temu nie dojdzie do rozprzestrzeniania sie wszawicy.
  • Jeśli w trakcie sprawdzania głowy zostanie znaleziona żywa wesz i od razu zastosowane leczenie dziecko może nadal chodzić do przedszkola czy szkoły. Należy  jednak uprzedzić aby unikało bezpośredniego kantaktu głowy z głowami innych dzieci.
  • Aby uniknąć rozprzedstrzeniania się wszawicy w przedszkolu czy szkole warto uprzedzić wychowawcę o wystapieniu infekcji.
  • W walce z wszawicą zastosuj produkty o udokumentowanej skuteczności i bezpieczeństwie.

Jak rozpoznać wszy u dzieci?

  • Najbardziej charakterystycznym objawem wszawicy jest świąd. Gdy nasze dziecko nieustannie drapie się po głowie, należy niezwłocznie skontrolować skórę głowy i włosy dziecka.
  • Gnidy (jaja wszy) występują zwykle u nasady włosów, mają biały kolor i przypominają łupież (w przeciwieństwie do łupieżu nie da się ich łatwo usunąć). Wszy występują najczęściej za uszami i z tyłu głowy tuż nad karkiem.
  • Dorosłe osobniki widoczne są gołym okiem. Ponieważ odnóży nie widać, wyglądają jak „ziarenka sezamu".
  • Jeżeli stwierdzimy lub tylko podejrzewamy u dziecka wszawicę, powinniśmy niezwłocznie przejrzeć głowy pozostałych domowników i skontaktować się z farmaceutą lub lekarzem.

Jak leczyć?

Wszawicę można wyleczyć. W tym celu należy:

  • Ściśle trzymać się zaleceń lekarza/ farmaceuty,
  • Sprawdzić czy zakupiony specyfik jest bezpieczny dla dzieci
  • Zapytać farmaceutę, czy produkt nie powoduje alergii i nie drażni skóry głowy
  • Zastosować odpowiedni preparat, który pomoże skutecznie a zarazem bezpiecznie wyeliminować chorobę,
  • Pamiętać, że każde leczenie trzeba powtórzyć po 7-8 dniach, aby mieć pewność, że nie nastąpi nawrót wszawicy.

Dodatkowo warto wiedzieć, że:

  • Wesz głowowa nie potrafi przeżyć bez swojego żywiciela - człowieka, dlatego też odkażanie domu lub mieszkania nie jest konieczne,
  • Wesz głowowa nie bytuje na zwierzętach domowych (pies, kot), dlatego nie musisz przeglądać sierści zwierząt w obawie, że mogą być przyczyną zakażenia,
  • Wszy nie skaczą i nie pływają i dlatego do zakażenia może dojść jedynie przez bezpośredni kontakt głowy z głową,
  • Problem dotyczy w równym stopniu chłopców i dziewczynek. Wiadomo, jednak, że dzieci z dłuższymi włosami łatwiej mogą zostać zainfekowane,
  • Należy sprawdzać głowę dziecka raz na 2 tygodnie oraz po każdym powrocie dziecka z wakacji lub wycieczek szkolnych.

 

Materiały

Stanowisko​_GIS​_wszawica
Stanowisko​_GIS​_wszawica.pdf 0.62MB
Warunki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego
W ostatnim okresie jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju nauki i techniki.
Technika ułatwia człowiekowi życie, czyni je bardziej wydajnym, a jej postęp jest nieodwracalny. Jednak jej rozwojowi towarzyszą również zjawiska niekorzystne dla ludzkiego życia, które polegają na eliminowaniu ruchu i pracy fizycznej, co ujemnie wpływa na zdrowie i rozwój fizyczny człowieka. Efektem tych przemian jest szerzenie się chorób cywilizacyjnych a także niekorzystnych zjawisk społecznych wśród młodzieży. Doskonałą okazją dostarczania dzieciom i młodzieży odpowiedniej dawki ruchu stwarzają zajęcia wychowania fizycznego w szkole, a także sprzęt i rekreacja w ramach zajęć poza lekcyjnych. Szkolne zajęcia w-f powinny mieć decydujące znaczenie w zapewnieniu uczniom dostatecznej dawki ruchu i ukierunkowani na samodzielną działalność. Wśród dzieci i młodzieży spada zainteresowanie zajęciami w-f. Nauczyciele bardzo często preferują gry zespołowe i ćwiczenia gimnastyczne. Inne formy aktywności uznane są za atrakcyjne: tenis stołowy, tańce, aerobik, pływanie stanowią zaledwie margines wszystkich prowadzonych zajęć. Wśród przyczyn zainteresowania młodzieży lekcjami w-f wymienione są również niedostateczna infrastruktura sportowo-rekreacyjna i mało interesujące zajęcia. Zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów powinny odbywać się na: Sali gimnastycznej, boisku szkolnym, na szkolnym placu zabaw, na basenie.
Sala gimnastyczna powinna obejmować:
- zabezpieczenie przed rozbiciem okien i oświetlenie,
- stabilność zamontowania elementów stałego wyposażenia sali ( drab9inki, bramki, słupki, listwy do rozpinania siatek, siatki, wysięgniki lin i drabin, zestawy do koszykówki, poręcze gimnastyczne, stanowiska sędziowskie ),
- dobry stan techniczny ruchomego wyposażenia sali ( materace, skrzynie gimnastyczne, kozioły, odskocznie, ławki, równoważnie, stoły do tenisa, kosze, wózki do piłek ),
- oznakowanie stref przeznaczonych do ćwiczeń i gier,
- aktualność tablic informacyjnych,
- dobry stan techniczny podłóg, zabezpieczenie grzejników co, narożników, ścian,
- dobry stan techniczny magazynku, w którym przetrzymywany jest sprzęt sportowy.
Boisko szkolne powinno mieć:
- odpowiednią nawierzchnię ( równa i posiadająca system odprowadzający wodę deszczową oraz ścieki),
- odpowiednie zamocowanie bramek, siatek, koszy do gry oraz innych urządzeń np.: trybun dla widzów,
- odpowiedni sprzęt typu: piłki do gry, liny, zestawy do gier i zabaw ruchowych,
- odpowiednie oznakowania stref przeznaczonych do ćwiczeń i gier,
- tablice informacyjne, regulaminy korzystania z boisk,
- ogrodzenie, dobry stan techniczny przęseł i mocowań,
- dobry stan koszy na śmieci i ławeczek dla graczy.
 
CERTYFIKATY, ATESTY
Urządzenia i sprzęt sportowy stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej lub boiska muszą posiadać odpowiednie atesty i certyfikaty. Gwarantuje to funkcjonalność poszczególnych elementów wyposażenia oraz spełnienie norm bezpieczeństwa.
 
TABLICE INFORMACYJNE I REGULAMINY SAL GIMNASTYCZNYCH
I BOISK
W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw obowiązkowo umieszcza się tablicę informacyjną boisk i tablicę informacyjną sali gimnastycznych określających zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego. Tablice powinny być umieszczone w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, tak aby każdy mógł się z nimi zapoznać. Dodatkowo można też umieszczać regulaminy sali gimnastycznej, regulaminy boiska szkolnego, regulaminy korzystania z poszczególnych urządzeń sportowych i sprzętu.
W odpowiednim stanie powinny być szatnie i węzły sanitarne przeznaczone dla uczniów. Ostatnie zmiany przepisów Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa zobowiązują dyrektora do zapewnienia w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych ciepłej i zimnej bieżącej wody, środków higieny osobistej, a także utrzymania urządzeń w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.
Wyżej wymienione warunki ujęte są w przepisach:
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. 2004r. Nr 256, poz. 2572 z póź.zm.),
- ustawa z 7 lipca 1994r. prawo budowlane ( Dz. U. z 2006 r. poz. 156 i poz. 1118 z póź.zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz. 690 z 2002 r. ze zm.).
Prolfilaktyka wad postawy

W związku z niepokojącymi informacjami napływającymi do Biura Rzecznika Praw Dziecka o braku możliwości zapewniania uczniom na terenie woj. podlaskiego warunków do pozostawiania części podręczników i przyborów szkolnych w szkole Państwowa Inspekcja Sanitarna podjęła akcję promocyjną mającą na celu uświadomienie uczniom, rodzicom i pracownikom placówek oświatowych konieczność zapobiegania wadom postawy u dzieci i młodzieży szkolnej.

 

 

Częstotliwość występowania wad postawy u dzieci w Polsce kształtuje się w granicach 35 – 95 %. Wady postawy występują powszechnie już u dzieci 4 – 5 letnich. Konsekwencje nabytych schorzeń narządu ruchu w dzieciństwie mogą pojawić się w dorosłym wieku w postaci ograniczenia lub całkowitej  niepełnosprawności.

Na formowanie postawy ujemnie wpływają: zbyt mała aktywność ruchowa, nieprawidłowe odżywianie oraz czynniki chorobowe i środowiskowe, w tym nadmierne obciążenie noszonymi przez uczniów tornistrami/plecakami.

          Zapraszamy do zapoznania się z materiałami.

Materiały

Stanowisko​_pracy​_ucznia
Stanowisko​_pracy​_ucznia.pdf 0.23MB
Tornister​_ucznia
Tornister​_ucznia.pdf 0.12MB
Ulotka profiaktyka wad postawy
Ulotka.pdf 0.20MB
Profilaktyka​_wad​_postawy​_u​_uczniów
Profilaktyka​_wad​_postawy​_u​_uczniów.pdf 0.17MB
Organizacja obozów pod namiotami
Kampania oszczędź dziecku ospy
Państwowa Inspekcja Sanitarna włączyła się w realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pt. ”Oszczędź dziecku ospy”. Inicjatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Higieniczne, którego misją jest kształtowanie opinii społecznej w sprawie higieny, oświaty zdrowotnej, zdrowia publicznego oraz oddziaływanie na poprawę zdrowia ludności i warunków zdrowotnych środowiska.
Kampania edukacyjna „Oszczędź dziecku ospy” ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zagrożenia tą chorobą i możliwości ochrony przed nią. Uważana jest powszechnie za łagodną chorobę wieku dziecięcego, w związku z tym wielu rodziców ją bagatelizuje. Tymczasem zakażenie może powodować poważne konsekwencje zdrowotne, a w pojedynczych przypadkach zakończyć się zgonem.
Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że najbardziej skuteczną metodą profilaktyki chorób zakaźnych, w tym ospy, są szczepienia ochronne. Szczepienie przeciwko ospie wietrznej przysługuje bezpłatnie dzieciom przebywającym w żłobkach i klubach dziecięcych, a to właśnie w grupie dzieci do 4 r.ż. notuje się najwięcej zachorowań.
Powszechny program szczepień przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV)

27.09.2024

Powszechny program szczepień przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) realizuje założenia i cele Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030. Od 1 września 2024 r. program szczepień przeciwko HPV będzie dostępny w każdej przychodni POZ dla dzieci po ukończeniu 9. r. ż. do ukończenia 14. roku życia.

Szczepienia będą realizowane przez podmioty POZ na terenie szkół, które wyrażą chęć do udziału w Programie i odbywać się będą po uprzedniej zgodzie opiekuna prawnego dziecka.

W ramach Programu do wyboru są dwa rodzaje dostępnych szczepionek: Gardasil9 oraz Cervarix.

 

Podstawowe założenia:

  1. do udziału w programie może zgłosić się każda szkoła podstawowa, do której uczęszczają dzieci po ukończeniu 9 roku życia do ukończenia 14 roku życia,
  2. szczepienia będą realizowane przez podmioty POZ na terenie szkół, w miejscu dostosowanym do wykonania szczepienia, np. gabinecie profilaktyki zdrowotnej,
  3. szczepienia będą wykonywane przez personel POZ (lekarz i pielęgniarka), z którym szkoła nawiąże współpracę,
  4. koordynacją szczepień w szkole zajmuje się dyrektor szkoły lub osoba wskazana do tego celu przez dyrektora szkoły (koordynator szkolny),
  5. dane koordynatora szkolnego powinny zostać przekazane do właściwego kuratora oświaty o do właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej,
  6. Ministerstwo Zdrowia rekomenduje organizację szczepień co najmniej w dwóch terminach w półroczu, tj. czerech terminach w roku szkolnym w jednej szkole (szczepienie pierwszą jak i drugą dawką szczepionki).

Termin realizacji: wrzesień 2024 r. – czerwiec 2025 r.

Materiały

HPV prezentacja
HPV​_prezentacja.pdf 9.25MB
Przewodnik po szczepieniach przeciw HPV dla rodzicow nastolatkow
Przewodnik​_po​_szczepieniach​_przeciw​_HPV​_dla​_rodzicow​_nastolatkow.pdf 3.63MB
Przewodnik dla rodziców i lekarzy - Jak rozmawiac z nastolatkami o szczepieniu przeciw HPV.
Przewodnik​_dla​_rodziców​_i​_lekarzy​_-​_Jak​_rozmawiac​_z​_nastolatkami​_o​_szczepieniu​_przeciw​_HPV.pdf 2.52MB
Przewodnik dla dyrektorów szkół - organizacja szczepień przeciw HPV w szkołach
Przewodnik​_dla​_dyrektorów​_szkół​_-​_organizacja​_szczepień​_przeciw​_HPV​_w​_szkołach​_30082024.pdf 0.14MB
List Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia do samorządów
List​_Ministra​_Edukacji​_i​_Ministra​_Zdrowia​_do​_samorządów.pdf 0.09MB
List Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia do rodziców
List​_Ministra​_Edukacji​_i​_Ministra​_Zdrowia​_do​_rodziców.pdf 0.09MB
List Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia do dyrektorów szkół.
List​_Ministra​_Edukacji​_i​_Ministra​_Zdrowia​_do​_dyrektorów​_szkół.pdf 0.09MB
Scenariusz lekcji - klasa 5
Scenariusz​_lekcji​_-​_klasa​_5.pdf 2.86MB
Scenariusz lekcji - klasa 6
Scenariusz​_lekcji​_-​_klasa​_6.pdf 1.09MB
Scenariusz lekcji - klasa 7
Scenariusz​_lekcji​_-​_klasa​_7.pdf 1.98MB
Scenariusz lekcji - klasa 8.
Scenariusz​_lekcji​_-​_klasa​_8.pdf 0.91MB
gardasil-9-ulotka
gardasil-9-ulotka.pdf 0.23MB
cervarix-ulotka
cervarix-ulotka.pdf 3.42MB
{"register":{"columns":[]}}