Kampania “Mój pierwszy raz” - sprawdź się i dbaj o zdrowie
13.11.2024
Szanowni Państwo,
Zgodnie z wieloletnią praktyką, miesiąc listopad i początek grudnia to czas, kiedy Krajowe Centrum ds. AIDS w Warszawie nasila działania informacyjne, których celem jest popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV. Dodatkowe cele przyświecające realizacji kampanii to:
1. Popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV, szczególnie wśród osób, które nigdy w swoim życiu nie wykonały tego testu, ponieważ nie odnoszą do siebie ryzyka zakażenia.
2. Przełamanie stereotypu, że HIV zakażają się jedynie osoby z wybranych populacji, takie jak np. sprzedające usługi seksualne, uzależnione od narkotyków, homoseksualiści.
3. Popularyzowanie faktów, że nie ma grup ryzyka, są natomiast ryzykowne zachowania i sytuacje mogące prowadzić do zakażenia HIV.
W związku z powyższym 4 listopada br. na szczeblu krajowym zostały zainicjowane działania informacyjne w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Mój pierwszy raz” (#mójpierwszyraz), które potrwają do 1 grudnia, z uwzględnieniem Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV (ETT): 18-25 listopada 2024 r. oraz Światowego Dnia AIDS: 1 grudnia 2024 r. Grupa docelowa kampanii to osoby młode, dorosłe w wieku 18–24 lata. Filozofia kampanii zakłada w pierwszym etapie (tzw. TEASER) podanie komunikatu mającego zaciekawić odbiorcę (słowo „TO”), w drugim etapie (tzw. REVEAL) podanie komunikatu właściwego (fraza „TEST NA HIV”). Podczas pierwszego etapu odbiorca zastanawia się nad hasłem: #mójpierwszyraz i dopiero w trakcie drugiego etapu odkrywa jego prawdziwe znaczenie, czyli zaproszenie do wykonania testu w kierunku HIV, np. poprzez zgłoszenie się do punktu konsultacyjno-diagnostycznego (PKD), gdzie anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania może wykonać badanie. W ramach działań kampanijnych organizatorzy przygotowali oprzyrządowanie w postaci:
- strony internetowej kampanii: https://mojpierwszyraz.aids.gov.pl/
- 30sekundowego spotu informacyjno-edukacyjnego, zachęcającego do wykonania testu w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD):
https://www.youtube.com/watch?v=N_mz3J_ud7o
- broszury kampanijnej „Mój pierwszy raz” (w załączniku).
Na szczeblu krajowym zaplanowano zintegrowane działania informacyjno – edukacyjne w internecie w tym także wynajęto ekrany kinowe do emisji spotu w jednej z ogólnopolskich sieci kin: Multikino. Więcej informacji oraz materiałów związanych z kampanią znajduje się na stronie kampanii: https://mojpierwszyraz.aids.gov.pl/
Państwowa Inspekcja Sanitarna w Świdniku włącza się w rozpowszechnienie informacji nt. kampanii, udostępnia na stronie internetowej i portalu społecznościowym informacje w wersji cyfrowej oraz promuje kampanię w mediach.
1. link do strony kampanii: https://mojpierwszyraz.aids.gov.pl/
2. spot kampanijny: https://www.youtube.com/watch?v=N_mz3J_ud7o
3. plakaty kampanijne
4. poradnia Internetowa HIV/AIDS: https://aids.gov.pl/pi
5 bezpłatny Telefon Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448
Materiały
Broszura Mój pierwszy razBroszura_Mój_pierwszy_raz.pdf 0.55MB Plakat Mój pierwszy raz 1
plakat_mójpierwszyraz_2_woman_poziom.jpg 0.83MB Plakat Mój pierwszy raz 2
plakat_mójpierwszyraz_2_man_poziom.jpg 0.71MB Plakat Mój pierwszy raz 3
plakat_mójpierwszyraz_2_group_poziom.jpg 0.87MB Plakat Mój pierwszy raz 4
plakat_mójpierwszyraz_1_woman_poziom.jpg 0.79MB Plakat Mój pierwszy raz 5
plakat_mójpierwszyraz_1_man_poziom.jpg 0.67MB Plakat Mój pierwsz raz 6
plakat_mójpierwszyraz_1_group_poziom.jpg 0.82MB