Zarządzanie Kryzysowe
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej[1].
Sytuacja kryzysowa – sytuacja wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków[2].
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze m.st. Warszawy jest Prezydent m.st. Warszawy, który wykonuje zadania z zakresu zarządzania kryzysowego przy pomocy Zespołu Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy. Do zadań Zespołu Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy należy:
- ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
- przygotowywanie propozycji i wniosków dotyczących wykonania działań ujętych w Planie Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy;
- przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;
- opiniowanie Planu Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy oraz realizowanie wynikającychz niego zadań;
- realizacja decyzji podjętych przez Szefa Zespołu.[3]
W zależności od potrzeb w skład Zespołu Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy może wchodzić Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m. st. Warszawie, który jest organem wiodącym podczas zagrożeń sanitarno – epidemiologicznym.
W ramach zarządzania kryzysowego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m. st. Warszawie wykonuje zadania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności, zapobieganie i usuwanie zagrożeń biologicznych, w szczególności spowodowanych działalnością terrorystyczną oraz zapobieganie i zwalczanie chorób zakaźnych szczególnie niebezpiecznych. Zadania te polegają przede wszystkim na stałym nadzorze oraz zbieraniu informacji o potencjalnych zagrożeniach i aktualnej sytuacji sanitarno-epidemiologicznej na obszarze m. st. Warszawy.
Dane kontaktowe:
Samodzielne Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego: Łukasz Czarkowski
Telefon kontaktowy wyłącznie dla służb: Policja, Straż Pożarna, Straż Miejska i inne:
727-408-148
e-mail: lukasz.czarkowski@sanepid.gov.pl
[1] Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590) z późn. zm.
[2] Ibidem
[3] Zespół Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy, http://bezpieczna.um.warszawa.pl/zarz%C4%85dzanie-kryzysowe/zesp%C3%B3%C5%82-zarz%C4%85dzania-kryzysowego, 04.03.2016r.