W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Struktura organizacyjna

Organizację Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Wrześni, w tym zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych, określa Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Wrześni. W skład Powiatowej Stacji wchodzą komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i pism używają następujących symboli:

  1. Oddział Nadzoru (ON), w skład którego wchodzą:

a) Sekcja Epidemiologii (ON-E),
b) Sekcja Higieny Żywności i Żywienia (ON-HŻ),
c) Sekcja Higieny Komunalnej (ON-HK),
d) Sekcja Higieny Pracy (ON-HP),
e) Sekcja Higieny Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia (ON-HD-PZ),
f) Stanowisko pracy do spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego (ON-NS);

2. Oddział Ekonomiczny i Administracyjny (OEA),
3. Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej (BHP);
4. Stanowisko pracy do spraw Kadr i Szkoleń (KS);
5. Stanowisko Pracy do Spraw Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych (OC).
6. Stanowisko pracy do spraw Organizacji i Statystyki (SO);
7. Stanowisko pracy Głównego Księgowego (EA);
8. Stanowisko Pracy Głównego Specjalisty do Spraw Systemu Jakości (GSJ);
9. Stanowisko Pracy Radcy Prawnego (RP);
10. Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych (IOD)
11. Stanowisko Pracy Archiwisty (A)
12. Stanowisko Pracy Informatyka (I)

Kierownictwo

po. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni/

po. Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Wrześni

Agnieszka Dybała-Kamińska

 

Główny Księgowy

Ewa Staniszewska

 

Kierownik Oddziału Nadzoru / Główny Specjalista do Spraw Systemu Jakości

Lidia Anielska

Zadania i kompetencje

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna we Wrześni/Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni obejmuje swym nadzorem następujące miasta i gminy: Września, Nekla, Pyzdry, Miłosław, Kołaczkowo.

Głównym celem działalności jest: „Promowanie zdrowego stylu życia, czuwanie nad bezpieczeństwem żywności i żywienia oraz zdrowotnym wody, zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych poprzez sprawowanie nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej”
Prowadzony jest nadzór sanitarny nad warunkami: zdrowotnymi żywności i żywienia, higieny środowiska, higieny pacy, higieny w szkołach i innych placówkach oświatowo - wychowawczych.

Celem sprawowanego nadzoru jest ochrona zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych. Wykonywanie zadań odbywa się poprzez: - sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego, - prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób, zwłaszcza zakaźnych, - inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i prowadzenie działalności oświatowo-zdrowotnej w celu kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych.
Powyższe zadania realizowane są przez poszczególne komórki organizacyjne stacji lub samodzielne stanowiska pracy:

  • Higienę Żywności i Żywienia,
  • Higienę Komunalną,
  • Higienę Pracy,
  • Epidemiologię,
  • Higienę Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia,
  • Zapobiegawczy Nadzór Sanitarny.

Na prawidłowe funkcjonowanie Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej we Wrześni ma również wpływ praca oddziału Ekonomiczno- Administracyjnego oraz Organizacji i Statystyki.

Higiena Żywienia i Żywności

Do zadań sekcji Higieny Żywności i Żywienia należy w szczególności:
• Realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa żywności, w tym nadzoru nad warunkami produkcji i obrotu oraz bezpieczeństwem zdrowotnym środków spożywczych, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością;
• Ocena bezpieczeństwa żywności produkcji krajowej, pochodzenia unijnego oraz z importu, w tym pobór próbek, interpretacja wyników i wydawanie orzeczeń;
• Przygotowywanie informacji o stanie sanitarnym zakładów żywnościowo - żywieniowych dla organów administracji rządowej i samorządowej;
• Wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych przez środki spożywcze, materiały lub wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością przekraczające granicę;
• Nadzór nad zakładami produkcyjnymi, zakładami obrotu żywnością, środkami transportu żywności;
• Pobór próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością do badań w ramach monitoringu i urzędowej kontroli żywności;
• Prowadzenie nadzoru nad artykułami spożywczymi importowanymi, nad wprowadzaniem do obrotu suplementów diety, nad żywnością genetycznie modyfikowaną;
• Prowadzenie dochodzenia epidemiologicznego i poboru próbek w przypadku wystąpienia zatruć pokarmowych (opracowywanie ognisk zatruć pokarmowych i zatruć grzybami);
• Prowadzenie oceny jakości żywienia różnych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
• Podejmowanie działań w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (RASFF);
• Przeprowadzanie urzędowych kontroli w nadzorowanych obiektach;
• Sprawdzanie realizacji zasad Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP) w obiektach produkcji i obrotu żywnością.

Higiena Komunalna

Do zadań sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:
• Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących higieny środowiska, wody i innych elementów środowiska;
• Nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z poborem próbek wody;
• Sporządzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody, kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych, sporządzanie raportów i komunikatów, prowadzenie dokumentacji zakresu monitoringu, szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz;
• Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, środków komunikacji publicznej oraz nieruchomości;
• Nadzór nad przestrzeganiem przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych, w tym prowadzenie postępowania w sprawie zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków;
• Zatwierdzanie systemu jakości badań laboratoriów zewnętrznych na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez wyznaczone zespoły z laboratoriów Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Higiena Pracy

Do zadań sekcji Higieny Pracy należy:
• Prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz dokumentacji w zakresie chorób zawodowych;
• Nadzór nad zakładami pracy w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy, a w szczególności zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych związanych z warunkami pracy;
• Nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania:
a) substancji i preparatów chemicznych,
b) produktów biobójczych,
c) prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3,
d) środków ochrony roślin,
e) substancji powierzchniowo czynnych i detergentów;
• Nadzór oraz ocena narażenia pracowników zatrudnionych przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu środków ochrony roślin oraz przy przeprowadzaniu zabiegów chemizacyjnych;

Epidemiologia

Do zadań sekcji Epidemiologii należy w szczególności:
• Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad placówkami służby zdrowia;
• Przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych oraz opracowywanie ognisk epidemicznych w przypadku rozpoznania, zgłoszenia zakażenia, zachorowania na chorobę zakaźną lub zgonu z powodu tych chorób lub uzyskania dodatniego wyniku badań w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych;
• Prowadzenie bieżącej analizy sytuacji epidemiologicznej;
• Pobieranie prób, wymazów w celu wykrycia źródła zakażenia;
• Przygotowywanie zapotrzebowania i dystrybucja szczepionek dla powiatu wrzesińskiego;
• Prowadzenie działań profilaktycznych i przeciwepidemicznych;
• Sporządzanie raportów i meldunków o zakażeniach, zachorowaniach na choroby zakaźne i zatrucia.

Higiena Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia

Do zadań stanowiska pracy ds Higieny Dzieci i Młodzieży należy:

  • Nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarno - higienicznych w szkołach i innych placówkach oświatowo - wychowawczych, w szkołach wyższych oraz w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży;

  • Dokonywanie oceny higieny procesu nauczania:

      a) ocena higienicznego rozkładu zajęć lekcyjnych,

      b) ocena dostosowania mebli szkolnych do zasad ergonomii;

  • Nadzór nad substancjami i preparatami chemicznymi w szkolnych pracowniach chemicznych;

  • Prowadzenie działań na rzecz promocji zdrowia w zakładach nauczania i wychowania;

  • Współpraca z administracją szkolną i szkolną służbą zdrowia.

  • Inicjowanie, organizowanie, promowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;

  • Pobudzanie aktywności prozdrowotnej jednostki i społeczeństwa na rzecz zdrowia, w tym propagowanie zasad zdrowego stylu życia;

  • Wdrażanie, monitoring i ocena realizowanych działań oświatowo – zdrowotnych i promocji zdrowia;

  • Organizowanie i prowadzenie szkoleń i narad, udzielanie wsparcia organizacyjnego, metodycznego i merytorycznego dla potrzeb realizowanych programów, przeprowadzanych akcji i innych działań prozdrowotnych;

  • Współpraca z placówkami naukowymi, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, mediami lokalnymi oraz innymi partnerami w ramach podejmowanych działań prozdrowotnych realizowanych na terenie powiatu.

Zapobiegawczy Nadzór Sanitarny

Do zadań stanowiska pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy:
1. Wydawanie opinii o konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko i zakresie raportów oddziaływania przedsięwzięć mogących pogorszyć stan środowiska
2. Opiniowanie warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
3. Zajmowanie stanowiska w sprawie dopuszczenia do użytkowania obiektów budowlanych
4. Uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
5. Opiniowanie projektów technicznych i branżowych pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych
6. Uczestniczenie w odbiorach obiektów przekazanych do eksploatacji
7. Opiniowanie programów dostosowawczych dla zakładów służby zdrowia

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.02.2021 12:00 Klaudia
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Klaudia Zbieranek
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Struktura organizacyjna 25.0 28.05.2024 09:04 Klaudia Zbieranek
Struktura organizacyjna 24.0 28.05.2024 09:04 Klaudia Zbieranek
Struktura organizacyjna 23.0 20.09.2023 11:55 Klaudia Zbieranek
Struktura organizacyjna 22.0 28.08.2023 08:55 Klaudia Zbieranek
Struktura organizacyjna 21.0 31.07.2023 13:08 Klaudia Zbieranek
Struktura organizacyjna 20.0 26.07.2023 09:18 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 19.0 26.07.2023 09:16 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 18.0 25.07.2023 14:37 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 17.0 25.07.2023 14:32 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 16.0 05.04.2023 14:56 Klaudia
Struktura organizacyjna 15.0 03.04.2023 11:48 Klaudia
Struktura organizacyjna 14.0 15.09.2022 15:05 Klaudia
Struktura organizacyjna 13.0 14.09.2022 11:53 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 12.0 14.09.2022 11:52 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 11.0 14.09.2022 11:51 pawel.kujawa
Struktura organizacyjna 10.0 16.05.2022 14:59 Klaudia
Struktura organizacyjna 9.0 22.10.2021 15:00 Klaudia
Struktura organizacyjna 8.0 21.06.2021 08:25 Klaudia
Struktura organizacyjna 7.0 21.06.2021 08:23 Klaudia
Struktura organizacyjna 6.0 26.02.2021 12:49 Klaudia
Struktura organizacyjna 5.0 26.02.2021 12:41 Klaudia
Struktura organizacyjna 4.0 26.02.2021 12:38 Klaudia
Struktura organizacyjna 3.0 26.02.2021 12:37 Klaudia
Struktura organizacyjna 2.0 26.02.2021 12:03 Klaudia
Struktura organizacyjna 1.0 26.02.2021 12:00 Klaudia

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}