Informacja dotycząca wniosku o zapewnienie dostępności
Wniosek o zapewnienie dostępności
Zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować urząd o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa w art. 6 pkt 1 lub 3 ustawy.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej "wnioskiem o zapewnienie dostępności", zwanym dalej wnioskiem.
Wniosek jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku. Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin, zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego.
W zawiadomieniu podmiot publiczny uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku.
Wnioski można składać:
- w formie papierowej na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, plac Grunwaldzki 8-10, 40-127 Katowice;
- drogą elektroniczną na adres: sekretariat@katowice.rdos.gov.pl
Skarga na brak dostępności
Jeżeli podmiot publiczny nie zapewni dostępności, pomimo złożenia wniosku, wtedy można złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON. Trzeba to zrobić w ciągu 30 dni od dnia, w którym podmiotowi publicznemu upłynął termin na zapewnienie dostępności lub od otrzymania odmowy zapewnienia dostępności.
Skarga powinna zawierać:
1. dane kontaktowe wnioskodawcy: imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail,
2. opis bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
3. sposób kontaktu ze skarżącym.
Jeśli wnioskujący oczekuje konkretnego rozwiązania problemu z dostępnością powinien napisać o tym we wniosku. Jeżeli osoba skarżąca załączy do skargi wcześniej złożony wniosek o zapewnienie dostępności, wystarczy, że w skardze wskaże dodatkowo tylko swoje dane kontaktowe. Skarga powinna zostać rozpatrzona możliwie jak najszybciej.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję, która:
- nakazuje podmiotowi publicznemu zapewnić dostępność w określony sposób, w terminie nie krótszym niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych − nie krótszym niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji, albo
- zwalnia podmiot publiczny z zapewnienia dostępności.
Prezes Zarządu PFRON może też zakończyć postępowanie bez wydania decyzji, gdy skarga jest bezprzedmiotowa, czyli na przykład nie było podstaw do wniesienia skargi.
Materiały
Wniosek o zapewnienie dostępnościWniosek_o_zapewnienie_dostępności_w_Regionalnej_Dyrekcji_Ochrony_Środowiska_w_Katowicach.docx 0.03MB Formularz skargi na brak dostępności
Skarga_na_brak_dostepnosci.pdf 0.14MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dz.U. 2019 poz. 1696