W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Skargi i wnioski

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie

Prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zostało zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeśli działa w granicach prawa.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, ale również przewlekłe,  biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Złożenie skargi lub wniosku jest wolne od opłat. O tym, czy dane pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (np. tytuł: skarga, wniosek).

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie lub jego Zastępca przyjmują osoby w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 13:00 do 15:00 w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25.

W przypadku gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, osoby przyjmowane są w następnym dniu roboczym lub w innym, po uzgodnieniu terminu pod numerem telefonu 12 619 81 20 lub poprzez pocztę elektroniczną: sekretariat@krakow.rdos.gov.pl.

Naczelnicy wydziałów Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie przyjmują w sprawach skarg i wniosków codziennie, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 14:00, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu telefonicznie lub pocztą elektroniczną (nr telefonu i adres e-mail podane powyżej).

 

Skargi i wnioski można składać:

  • pisemnie na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków,
  • osobiście do sekretariatu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, adres jw., pokój 912, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 15:00,
  • pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@krakow.rdos.gov.pl,
  • poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą: /RDOS12/skrytka
  • ustnie do protokołu.

Skargi i wnioski rozpatrują wydziały Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie właściwe w sprawach będących przedmiotem skargi lub wniosku.

 

W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie:

  • skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego,
  • skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który będzie rozpatrzony z urzędu.

Skargi w sprawach, które zostały już rozpatrzone, pozostawia się bez odpowiedzi, jeśli skarżący nie wniesienie nowych faktów.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie nie jest  organem właściwym do rozpatrywania skarg na inne organy administracji. Po otrzymaniu skargi przekazujemy ją organowi właściwemu do jej rozpatrzenia, np. skargę na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta przekazujemy do rady gminy (miasta). O przekazaniu skargi zawiadamiamy skarżącego.

Skargi na Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie lub na pracowników Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie rozpatruje Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Skargę można skierować bezpośrednio do tego organu, na adres: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Al. Jerozolimskie 136, 02-305 Warszawa.

 

Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli otrzymamy wniosek, którego nie będziemy mogli rozpatrzyć,  przekażemy go właściwemu organowi w ciągu siedmiu dni i powiadomimy o tym wnioskodawcę.

Skargi i wnioski załatwiamy bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca.

W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, pracownik Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie sporządzi protokół, który podpiszą wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący skargę. Protokół zawiera datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.

Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. W skardze należy precyzyjnie określić zarzuty lub żądania.

W skardze można zastrzec, że zawarte w pismach dane osobowe nie powinny być przekazywane innym organom administracji, za wyjątkiem Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

 

Osoby poruszające się na wózku mogą złożyć skargę lub wniosek bezpośrednio w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, po wcześniejszym umówieniu wizyty pod numerem telefonu 12 619 81 20.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie nie zapewnia tłumaczeń na język migowy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego (PJM), jednak potrzebę taką należy zgłosić z wyprzedzeniem przynajmniej 3 dni roboczych.

{"register":{"columns":[]}}