W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dźwignia 4: Nauka i technologia

Na zdjęciu jest rysunek kolby chemicznej, z której wystają dwa liście.

Nauka i technologia są jednym z centralnych zagadnień Agendy 2030. Są one nawet wymienione jako jeden ze środków realizacji SDG 17. Wykorzystanie pełnego potencjału nauki i technologii zależy od wielu osób, m.in. naukowców i inżynierów z sektora zarówno publicznego jak i prywatnego, przedsiębiorców, finansistów, decydentów oraz edukatorów.

Kierowana Agendą 2030 wzmożona współpraca naukowo-polityczno-społeczna może spowodować zmiany w naszym rozumieniu sprzężonych systemów łączących ludzi i środowisko oraz w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek prowadzących ku realizacji SDGs. To, że wiele krajów włącza obecnie naukę, technologię i innowacyjność do swoich planów rozwoju jest bardzo obiecujące.

Nauka i technologia to istotne czynniki zmian. Nauka sama w sobie stanowi opartą na faktach podstawę, przewiduje przyszłe konsekwencje oraz generuje i ocenia dane, tym samym przyczyniając się do odkrywania dróg ku zrównoważonej transformacji. Włączanie wiedzy naukowej do procesów tworzenia polityk sprawia, że opracowywane polityki publiczne stają się bardziej zdolne do skutecznego rozwiązywania wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Innowacje technologiczne mogą umożliwić np. stopniowe wycofywanie technologii szkodliwych dla środowiska, ułatwiając wprowadzanie nowych modeli produkcji i konsumpcji przyczyniających się do poprawy efektów społecznych i środowiskowych. Wiąże się to z kilkoma aspektami. Z jednej strony istnieje potrzeba zwiększenia skali stosowania istniejących już technologii, przed którymi stoją często bariery hamujące ich rozpowszechnianie. Promowanie zrównoważonego rozwoju w takich przypadkach wymaga usunięcia tych barier, co spowoduje przyspieszenie procesów rozwojowych. Z drugiej strony, należy zwiększyć wydatki na badania i rozwój nowych zrównoważonych technologii.

Należy również zauważyć, że zrównoważone innowacje technologiczne nie prowadzą automatycznie do poprawy efektów środowiskowo-społecznych: jeśli zwiększona efektywność w jednym obszarze idzie w parze ze zwiększoną konsumpcją w innym, oznacza to, że nie dokonał się rzeczywisty postęp. Dlatego nie należy zapominać o kontekście behawioralnym i ekonomicznym, w którym dana technologia funkcjonuje.

Czwarta dźwignia „nauka i technologia” powiązana jest z siódmą zasadą Rekomendacji OECD: analiza i ocena wpływu polityki oraz finansowania w celu uniknięcia negatywnego oddziaływania, w szczególności na kraje rozwijające się, oraz z zasadą ósmą: wzmocnienie systemów monitorowania, sprawozdawczości i oceny w celu gromadzenia danych na temat wpływu polityk oraz informowania o postępach w zakresie spójności polityk.

{"register":{"columns":[]}}