W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poziom regionalny i lokalny

Na szczeblu regionalnym i lokalnym opracowano zintegrowane plany działań lub strategie na rzecz zrównoważonego rozwoju, a także programy koncentrujące się tylko na jednym lub kilku SDGs. W szczególności popularne stały się programy działań na rzecz klimatu na szczeblu niższym niż krajowy, promowane przez międzynarodowe sieci, takie jak Porozumienie Burmistrzów.

Niektóre władze lokalne lub władze regionalne przygotowują dobrowolne przeglądy na szczeblu niższym niż krajowy. Inne sieci i ośrodki analityczne, takie jak ICLEI (Local Government for Sustainability), globalna sieć skupiająca ponad 2500 samorządów lokalnych i regionalnych zaangażowanych w zrównoważony rozwój obszarów miejskich, również promują włączanie SDGs do głównego nurtu polityki na szczeblu lokalnym.

Cele Zrównoważonego Rozwoju są również realizowane na szczeblu regionalnym i lokalnym. Wdrażane są zintegrowane plany działań i strategie na rzecz zrównoważonego rozwoju, a także programy koncentrujące się na SDGs. Działania na szczeblu regionalnym i lokalnym obejmują nie tylko strategie oraz programy rozwoju, ale także miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, programy ochrony środowiska, programy gospodarki odpadami, programy gospodarki niskoemisyjnej, plany rewitalizacji, inicjatywy na rzecz edukacji ekologicznej, inwentaryzacje przyrodnicze i inne. Wszystkie wspierają skuteczną realizację polityki rozwoju.

Kluczowymi partnerami w procesie kształtowania systemu rozwoju Polski są władze wojewódzkie i lokalne samorządy terytorialne. Pełnią one kluczową rolę w zarządzaniu rozwojem województw i gmin. Współpraca ta, oparta na zasadzie pomocniczości i partnerstwa, wspierana jest przez system umów i porozumień terytorialnych. Zapewnia to współpracę pomiędzy samorządami lokalnymi a rządem w zakresie programowania, wdrażania, monitorowania i ewaluacji polityki rozwoju. Samorządy województwa pełnią rolę inicjującą, integrującą i koordynującą w odniesieniu do rozwoju regionu. Są one odpowiedzialne za programowanie działań rozwojowych regionu, budowanie sieci współpracy na szczeblu regionalnym, koordynowanie działań prorozwojowych realizowanych na terenie województwa oraz czuwanie nad przebiegiem procesów realizacji polityki regionalnej poprzez odpowiednie mechanizmy monitorowania i ewaluacji.

Województwa opracowują strategie rozwoju, które są najważniejszymi dokumentami polityki regionalnej. Są to dokumenty strategiczne wyznaczające główne kierunki rozwoju regionów, mianowicie obszary, cele i kierunki interwencji polityki rozwojowej prowadzonej na poziomie województw. Zapisy wynikające z ustawy o samorządzie województwa uwzględniane w tworzeniu oraz realizacji strategii rozwoju powinny koncentrować się na kształtowaniu szeroko rozumianej świadomości obywatelskiej i kulturowej, nowoczesnym rozwoju gospodarczym, a także zrównoważonym zarządzaniu środowiskiem.

Samorządy opracowują regionalne i lokalne programy działań, wśród których największą popularnością cieszą się te z obszaru działań na rzecz klimatu. Są one stymulowane przez międzynarodowe sieci, takie jak Porozumienie Burmistrzów. Programy te obejmują jednak również inicjatywy rolnicze, rozwój kapitału ludzkiego oraz wsparcie przedsiębiorczości. Na poziomie regionalnym funkcjonują również wojewódzkie rady dialogu społecznego, w ramach których współpracują ze sobą przedstawiciele pracowników, pracodawców oraz władz samorządowych i rządowych.

Włączanie SDGs do głównego nurtu polityk na szczeblu lokalnym jest również promowane przez inne sieci i ośrodki analityczne, takie jak ICLEI, globalna sieć skupiająca ponad 2500 samorządów lokalnych i regionalnych zaangażowanych w zrównoważony rozwój obszarów miejskich.

 

Przykłady dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalnym w Polsce

 

Opracowanie miejskich planów adaptacji do zmiany klimatu w miastach w Polsce o populacji powyżej 100 000 mieszkańców

Cel

Opracowanie miejskich planów adaptacji do zmiany klimatu dla 45 największych miast Polski.

Działania

Określenie potencjalnego wpływu zmiany klimatu w danym obszarze na warunki środowiskowe, społeczne i gospodarcze, ocena ryzyka tych wpływów, ocena możliwości adaptacji oraz plany konkretnych działań: inwestycje w infrastrukturę, zarządzanie ryzykiem i klęskami żywiołowymi, zielona oraz niebieska infrastruktura, planowanie przestrzenne.

Cele dodatkowe

Budowanie świadomości na temat potrzeby adaptacji do zmiany klimatu w Polsce oraz zwiększanie zaangażowania społeczności lokalnych na rzecz tworzenia planów rozwoju i adaptacji.

Opracowanie Polityki Cyfrowej Transformacji miasta stołecznego Warszawy

Cel

Polityka Cyfrowej Transformacji identyfikuje priorytety, wartości i zasady ukierunkowanego rozwoju cyfrowego. Jej celem jest transformacja Warszawy do 2030 roku w miasto oferujące najwyższy poziom usług cyfrowych.

Działania

Analiza trendów i standardów w obszarze inteligentnych miast, przegląd miast realizujących podobną politykę transformacji cyfrowej, opracowanie Projektu polityki transformacji cyfrowej.

Priorytety polityki transformacji cyfrowej

Usługi blisko użytkownika, większe zaangażowanie użytkowników, innowacyjność, bezpieczeństwo i prywatność użytkowników, przejrzystość w zarządzaniu miastem, wydajność urzędu, wysoka kultura cyfrowa użytkowników.

Opracowanie strategii rewitalizacji centrum Łodzi

Cel

Przebudowa 100 ha w centrum Łodzi, w tym dworca kolejowego Łódź Fabryczna i terenów przyległych.

Cele dodatkowe

Budowanie świadomości na temat potrzeby adaptacji do zmian klimatu w Polsce oraz zwiększanie zaangażowania społeczności lokalnych na rzecz tworzenia planów adaptacji i ich realizacji.

Rewitalizacja czterech centralnych dzielnic Łodzi (2016–2017) 

Cel

Rewitalizacja czterech obszarów centralnych w centrum Łodzi w celu poprawy przestrzeni publicznych i zwiększenia udziału terenów zielonych.

Cele dodatkowe

Kompleksowy plan zagospodarowania czterech dzielnic w ramach programów priorytetowych, opracowanie przyszłej struktury funkcjonalnej, rozwiązań transportowych, inicjatyw w zakresie inteligentnego miasta i jakości życia.

 

{"register":{"columns":[]}}