Zasada 4. Zapewnienie koordynacji na poziomie całego rządu (pokonywanie postaw silosowych)
Czego dotyczy zasada?
Przekrojowy charakter Celów Zrównoważonego Rozwoju wymaga od rządów wzmocnienia istniejących mechanizmów koordynacji poziomej (między podmiotami danego szczebla) i pionowej (między poziomem międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym). Działanie to jest niezbędne dla zintegrowanej realizacji Agendy 2030 i SDGs.
Obszary priorytetowe, proponowane działania i przykłady dobrych praktyk
Rekomendacja ws. spójności polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju obejmuje cztery postanowienie dotyczące niniejszej zasady:
Mechanizmy te mogą być zlokalizowane na poziomie rządu lub w odpowiedzialnym ministerstwie, służąc promowaniu PCSD i włączaniu jej do działań urzędów centralnych, właściwych ministerstw i innych instytucji publicznych.
Koordynacja pozioma między ministerstwami
Finlandia
Koordynacja krajowej realizacji SDGs w Finlandii prowadzona jest przez Kancelarię Premiera. W 2016 roku sekretariat Komisji ds. Zrównoważonego Rozwoju został przeniesiony z Ministerstwa Środowiska do Kancelarii Premiera wraz z obowiązkami związanymi z planowaniem, przygotowywaniem, koordynacją i realizacją SDGs. Kancelarię Premiera wspiera Międzyresortowa Sieć Koordynacyjna, która obejmuje punkty kontaktowe w sprawie zrównoważonego rozwoju dla przedstawicieli każdego z odpowiedzialnych ministerstw.
Niemcy
W Niemczech międzyresortowa Komisja Sekretarzy Stanu (pod przewodnictwem Szefa Kancelarii Federalnej) pełni funkcję centralnego koordynatora strategii zrównoważonego rozwoju. Jej zadaniem jest nadzór nad wdrażaniem strategii we wszystkich obszarach polityk. Wszystkie ministerstwa są zobowiązane do realizacji SDGs i Agendy 2030 w swoich zakresach działania. Ponadto grupa robocza dyrektorów działów odpowiedzialnych za zrównoważony rozwój ze wszystkich ministerstw, kierowana przez Kancelarię Federalną, zajmuje się całością zagadnień dotyczących zrównoważonego rozwoju, podlegającym poszczególnym ministerstwom.
Mandat do integracji SDGs
Grecja
W Grecji Sekretariat Generalny Rządu posiada formalne upoważnienie do kierowania włączaniem SDGs do strategii krajowej. Ponadto utworzono tam międzyresortową sieć koordynacyjną, która obejmuje wszystkie ministerstwa. Stanowi ona również forum dialogu z władzami regionalnymi i lokalnymi oraz z innymi kluczowymi interesariuszami.
W sprawozdaniu UE z 2019 roku w sprawie spójności polityk na rzecz rozwoju zrównoważonego Komisja Europejska stwierdza, że „możemy skutecznie wspierać realizację Agendy 2030, jeśli uwzględnimy i zminimalizujemy w jak największym stopniu negatywne skutki, jakie nasze działania i polityki mogą mieć dla krajów rozwijających się, tym samym wypełniając nasze zobowiązanie, że nikt nie zostanie pominięty” .
Dwupoziomowa koordynacja międzyresortowa
Włochy
We Włoszech techniczno-naukowa komisja Cabina di Regia Benessere posiada instytucjonalny, polityczny, strategiczny i funkcjonalny mandat do koordynacji wdrażania rządowych polityk na rzecz sprawiedliwego i zrównoważonego dobrobytu oraz krajowej strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju. W skład komisji, którą kieruje przedstawiciel Przewodniczącego Rady Ministrów, wchodzi po jednym reprezentancie każdego ministerstwa, a także komitet ekspertów, w skład którego wchodzą wiodące włoskie instytuty badawcze, społeczne i statystyczne, przedstawiciel obywatelskiej platformy społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju (ASviS) oraz czterech powołanych ekspertów.
W opracowaniu Governance Scan for Policy Coherence for Sustainable Development in Italy OECD zauważa, że w przeszłości komisja nie działała na miarę swoich możliwości, m.in. z powodu braku jej zaangażowania w formułowanie przekrojowych zadań związanych ze zrównoważonym rozwojem, jak również z powodu uwarunkowań instytucjonalnych, tzn. nieprzekształcenia jej w stałą agencję przy radzie ministrów. OECD zasugerowała więc rozwiązanie polegające na rozdziale pracy między dwoma poziomami: jednym o charakterze politycznym i drugim o charakterze technicznym, angażującym zasoby techniczne każdego z ministerstw. Osoby mianowane na poziomie technicznym mogłyby następnie stworzyć sieć punktów kontaktowych ds. zrównoważonego rozwoju, które będą działać w obszarze włączania codziennych informacji o zrównoważonym rozwoju do pracy poszczególnych ministerstw.
Formalne i nieformalne metody pracy w Unii Europejskiej
W celu poprawy spójności polityk Komisja Europejska rekomenduje łączenie różnego rodzaju mechanizmów, narzędzi i instrumentów:
Zrównoważona polityka publiczna wymaga systemowego, długofalowego podejścia, w którym administracje łączą swoje zasoby i specjalistyczną wiedzę w celu tworzenia wspólnych rozwiązań. Takie podejście może zapewnić spójność polityk na rzecz realizacji SDGs, aby obniżyć koszty gospodarcze, społeczne i środowiskowe spowodowane sprzecznymi politykami lub opóźnionymi działaniami, a także w celu uniknięcia trwania w niezrównoważonych praktykach, przy jednoczesnym podnoszeniu wiarygodności administracji publicznej w oczach obywateli. Aby zapewnić zrównoważoną politykę publiczną, jej kształtowanie wymaga lepiej zaplanowanego procesu regulacyjnego wraz ze skonsolidowanym planowaniem strategicznym, które powinno być wdrażane poprzez lepszą koordynację. Formułowanie polityk publicznych jest bardziej skuteczne i sprawiedliwe, gdy opiera się na otwartym procesie służącym określeniu problemów i potrzeb oraz współtworzeniu rozwiązań w drodze dialogu i partycypacji społecznej, w tym zaangażowaniu młodszych pokoleń, dla których zielona transformacja staje się coraz ważniejsza. Rozkwit rozważnych inicjatyw demokratycznych prowadzi do większego włączania ludzi i idei, silniejszej legitymizacji i większego zaufania publicznego.
Zaangażowanie krajowych szkół administracji publicznej
Instytut Administracji Publicznej w Irlandii intensywnie angażuje się w zarządzanie projektami, które postrzega jako umiejętność kluczową we wdrażaniu SDGs. Wiele innych placówek również prowadzi programy lub kursy dotyczące SDGs lub zarządzania zrównoważonym rozwojem, np. Szkoła Administracji Publicznej w Holandii.
Grecja
W Grecji szkolenia dla pracowników administracji publicznej organizuje GSG we współpracy z Krajową Szkołą Administracji Publicznej i Samorządu Lokalnego (EKDDA). Celem tych szkoleń jest podnoszenie świadomości znaczenia integracji trzech wymiarów zrównoważonego rozwoju oraz budowanie sieci decydentów z różnych sektorów i szczebli, którzy ponoszą wspólną odpowiedzialność za PCSD i SDGs.
Powiązanie z globalną metodologią wskaźnika celu zrównoważonego rozwoju 17.14.1
W swoim trzecim wymiarze wskaźnik globalny 17.14.1 ujmuje zasadę koordynacji na poziomie całego rządu następująco: „Kraj posiada instytucjonalne mechanizmy, które obejmują okresowe spotkania odpowiednich ministerstw i podmiotów rządowych w celu wzmacniania spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju”.