W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zasada 7. Analiza i ocena wpływu polityki oraz finansowania w celu uniknięcia negatywnego oddziaływania, w szczególności w krajach rozwijających się

Czego dotyczy zasada?

Podejmowanie skutecznych i opartych na faktach decyzji w obszarze polityk publicznych niezbędnych do zintegrowanej oraz zrównoważonej realizacji SDGs wymaga posiadania danych potwierdzających potencjalne interakcje (synergie i kompromisy) i oddziaływania („tu i teraz”, „gdzie indziej i później”). Dlatego też monitorowanie i ocena skutków stanowią integralną część procesu zarządzania. W niektórych krajach OECD prowadzi się działania mające na celu przyjęcie szerszych form oceny skutków, które zapewnią trwałość i skuteczność realizowanej polityki.

Obszary priorytetowe, proponowane działania i przykłady dobrych praktyk

Rekomendacja ws. spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju obejmuje dwa postanowienia dotyczące niniejszej zasady:

7a. Wprowadzenie, o ile to możliwe, regularnych ocen wskazujących potencjalne pozytywne i negatywne skutki dla zrównoważonego rozwoju

 

Ocena skutków regulacji w odniesieniu do SDGs

Stosowanie oceny ex ante skutków regulacji w odniesieniu do SDGs jest zapowiadane na poziomie Unii Europejskiej. Następnie ocena ta powinna być stosowana jako dobra praktyka na poziomie krajowym.

Niemcy

W Niemczech zainicjowano projekt, którego celem jest zachęcanie do włączania SDGs do oceny skutków regulacji w krajach członkowskich UE w ramach wzajemnego uczenia się.

 

7b. Uwzględnianie oddziaływań transgranicznych, w szczególności na kraje rozwijające się

 

Decyzje dotyczące polityki publicznej podejmowane w jednym sektorze lub kraju mogą mieć implikacje w innych sektorach i regionach, a także utrudniać postęp w realizacji SDGs. Takie skutki uboczne i transgraniczne oddziaływania polityk krajowych należy brać pod uwagę, jeśli chodzi o spójność polityk na rzecz zrównoważonego rozwoju. W 2021 roku Wspólne Centrum Badawcze OECD i Komisji Europejskiej opublikowało raport Understanding the Spill overs and Transboundary Impacts of Public Policies, zawierający narzędzia do rozwiązywania kwestii efektów zewnętrznych i transgranicznych w ramach Agendy 2030.

 Skutki transgraniczne w ocenach skutków regulacji

Coraz więcej krajów członkowskich OECD uwzględnia wymiar rozwojowy w ocenach skutków regulacji. Wytyczne w tym zakresie są pomocne w podejmowaniu takich działań. Narzędzie Komisji Europejskiej na rzecz lepszych regulacji, w ramach better regulation toolboox, nr 35 obejmuje opis kluczowych powiązań między politykami UE a krajami rozwijającymi się, zestawienie możliwych skutków oraz przykłady ilustrujące sposób przeprowadzania ocen i opracowywania środków zaradczych . Inne narzędzie (nr 19) zawiera wytyczne w zakresie uwzględniania SDGs w ocenie skutków regulacji. Wszystkie wytyczne i 69 narzędzi zostały zaktualizowane w listopadzie 2021 roku i są dostępne online.

Finlandia

Rząd Finlandii uznaje znaczenie zachowania równowagi między rozwojem krajowym a zrównoważonym rozwojem międzynarodowym. W związku z tym powołał Komisję Polityki Rozwoju, która w ramach analizy potencjalnych skutków transgranicznych w skali międzynarodowej wspiera procesy decyzyjne w różnych sektorach polityk, które mogą mieć wpływ na kraje rozwijające się.

 

Powiązanie z globalną metodologią wskaźnika celu zrównoważonego rozwoju 17.14.1

Ocena skutków polityk publicznych zawarta jest w piątym wymiarze globalnego wskaźnika 17.14.1: „Kraj posiada mechanizmy, które umożliwiają odpowiednim instytucjom publicznym systematyczną ocenę skutków polityk publicznych i powiązań międzysektorowych w ramach całego procesu tworzenia polityk publicznych i planowania w duchu zintegrowanego podejścia SDGs”.

{"register":{"columns":[]}}