W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Debata o współpracy w dziedzinie infrastruktury zorganizowana w Porcie Koper przez polską prezydencję V4 w Słowenii

02.10.2020

Polska prezydencja V4 w Słowenii zorganizowała 2.10.2020 w Porcie Koper debatę o współpracy w dziedzinie infrastruktury, w tym budowie połączeń intermodalnych między słoweńskim portem i Europą Środkową.

Spotkanie Ambasadorów V4 w Porcie Koper

W dniu 2.10 odbyło się spotkanie ambasadorów V4 zorganizowane w ramach przewodnictwa Polski w Grupie Wyszehradzkiej z zarządem Portu Koper i ministrem infrastruktury Republiki Słowenii Jernejem Vrtovcem. Celem spotkania było omówienie przyszłości połączeń infrastrukturalnych między krajami Grupy Wyszehradzkiej i Słowenią, przede wszystkim w kontekście swobodnego przepływu towarów oraz zdolności eksportowo – importowych portu w Koprze, skupiającego większość ruchu towarowego od i do krajów V4.

Pierwsza część spotkania poświęcona była prezentacji dotychczasowej współpracy V4 z Luka Koper, a także perspektywom jej rozwoju. Podczas prezentacji portu, w której uczestniczył Zarząd oraz pion marketingu, prezes Zarządu Luka Koper Dimitrij Zadel podkreślił, iż połączenie rynków Europy Środkowej z portem w Koprze stanowi najkrótszą drogę między krajami V4 z Dalekim Wschodem, przez Suez. Połączenie to skraca czas tranzytu o około 5 dni (a w przypadku połączeń z Egiptem i Izraelem nawet o 70 proc.), co umożliwia optymalizację całego łańcucha dostaw. Mimo olbrzymiego dofinansowania połączeń kolejowych przez rząd chiński jest to nadal najtańsze połączenie z Dalekim Wschodem. Koper jest portem wielofunkcyjnym (będącym w 100 proc. własnością skarbu państwa) zarządzającym 12 wyspecjalizowanymi terminalami (kontenery, samochody i Ro-Ro, różne produkty drobnicowe, sypkie ładunki masowe, towary płynne i pasażerów). Całkowita przepustowość portu w 2019 roku wyniosła 22,8 miliony ton, w tym 959 354 TEU i ponad 705 tys. samochodów, co czyniło z Koper największy terminal kontenerowy na Adriatyku i drugi co do wielkości port dla samochodów w basenie Morza Śródziemnego.

Kraje V4 (odpowiednio Węgry, Słowacja, Czechy i Polska) są najważniejszymi po Austrii partnerami dla Kopru. Największy udział w przeładunku z ww. zajmują kontenery oraz samochody. W przypadku Polski bardzo duże znaczenie mają również towary szybko psujące się (import i eksport owoców). Na słoweńskie potrzeby wykorzystywane jest 10 proc. zdolności przeładunkowych portu.

Port odgrywa istotne znaczenie w projekcie „Łącząc Europę” (V korytarz transportowy) oraz w ramach Korytarza Amber – łączącego go z Warszawą i granicą z Białorusią. Aż 60 proc. wszystkich ładunków jest transportowanych koleją z codziennymi odjazdami pociągów kontenerowych do głównych centrów biznesowych w Europie Środkowej. Dalszy rozwój Kopru uzależniony jest od planowanych inwestycji w infrastrukturę kolejową, w szczególności budowę II toru Divaca-Koper oraz modernizację istniejących połączeń (obecnie infrastruktura pozwala na składy o maksymalnej długości 500-550 metrów). Sam Port Koper rozwija się dynamicznie inwestując w nowe magazyny, miejsca do cumowania ro-ro w trzecim basenie oraz przedłużenie operacyjne brzegu (rozbudowę pirsu), co pozwoli zwiększyć jego zdolności przeładunkowe o 50 proc.

Zarząd portu podkreśla znaczenie rozbudowy korytarza Bałtyk-Adriatyk, który został wytyczony dla połączenia portów nad Bałtykiem (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) z portami nad Adriatykiem (Koper, Triest, Rawenna i Wenecja) oraz wspólne projekty infrastrukturalne realizowane w ramach inicjatywy Trójmorza. Tylko skoordynowane inwestycje w oparciu o jednolite standardy i wspólne cele pozwolą na zrównoważony rozwój.

Do Kopru regularnie jeżdżą pociągi polskich przewoźników intermodalnych w tym PKP Cargo International (które zainwestowało w lokalnego przewoźnika Primol-Rail) i PCC Intermodal. W porcie swoje przedstawicielstwa mają również liczne firmy logistyczne.

#PLV4Pres

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}