W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Krótki opis gospodarki i jej struktury

Słowenia, nazywana „europejskim zakątkiem Bałkanów”, już przed rozpadem Jugosławii wyróżniała się na tle regionu swoją dobrze rozwiniętą gospodarką, co wynikało z historycznego związku z imperium Habsburgów i wpływów zachodnich. Dzięki temu kraj osiągnął wysoki poziom zamożności i organizacji, co uczyniło go naturalnym kandydatem do członkostwa w Unii Europejskiej. Integracja z UE w 2004 roku, a następnie przyjęcie euro w 2007 roku, były postrzegane jako sukces, szczególnie że politycy unijni uznali Słowenię za kraj mentalnie i organizacyjnie lepiej przygotowany do integracji niż inne kraje kandydujące. Niewielka populacja (około 2 miliony) oraz mała skala gospodarki pozwoliły na stosunkowo szybkie dostosowanie się do unijnych standardów.

Po początkowych sukcesach gospodarczych pojawiły się jednak problemy. Słoweńskie produkty, takie jak sprzęt AGD marki Gorenje, które wcześniej dominowały na lokalnych rynkach, zaczęły przegrywać konkurencję z bardziej zaawansowanymi technicznie wyrobami firm z Europy Zachodniej. Dodatkowo Słowenia nie przeprowadziła pełnej transformacji gospodarczej – wiele przedsiębiorstw pozostało w rękach państwa, co ograniczyło ich efektywność i innowacyjność. Silna tradycja lewicowa w kraju, zakorzeniona jeszcze w czasach Jugosławii, opóźniła procesy prywatyzacyjne i modernizacyjne. Społeczne przekonanie o skuteczności modelu państwowego, ugruntowane sukcesami z przeszłości, okazało się barierą dla zmian. Transformacja gospodarcza Słowenii, mimo początkowych sukcesów obnażyła istotne zaniedbania, które z czasem zaczęły negatywnie wpływać na rozwój gospodarczy kraju. Jednym z nich była zbyt późna i niepełna prywatyzacja przedsiębiorstw, co ograniczyło możliwości modernizacji gospodarki oraz jej konkurencyjności na międzynarodowych rynkach. Te zaniedbania ujawniły się szczególnie podczas kryzysu finansowego z lat 2008-2009, kiedy Słowenia zmagała się z problemami związanymi z brakiem kapitału, inwestycji oraz nieefektywnością części sektora publicznego. Dopiero wtedy zaczęto intensywniej wprowadzać reformy, które jednak były opóźnione w stosunku do innych krajów regionu.

Rządy Janeza Janšy, wieloletniego lidera słoweńskiej sceny politycznej, również miały znaczący wpływ na gospodarkę - krytykowany jest za opóźnienie we wdrażaniu kluczowych reform oraz napięte relacje z mediami. Współpraca Janšy z Węgrami zaowocowała ekspansją węgierskiego kapitału w słoweńskim sektorze energetycznym i bankowym, co spotyka się z mieszanymi reakcjami społecznymi. W wyborach w 2022 roku zwyciężył Robert Golob z Ruchu Wolności, który postrzegany był jako reprezentant nowoczesnego, proeuropejskiego podejścia. Jego wizja gospodarcza opiera się na idei „zielonego liberalizmu”, czyli połączeniu gospodarki rynkowej z ekologicznymi i zrównoważonymi rozwiązaniami. Te zbyt ogólne w ocenie analityków propozycje programowe są obecnie weryfikowane przez wyborców i sektor gospodarki.

Słowenia, choć zmaga się z wyzwaniami związanymi z transformacją gospodarczą i podziałami społecznymi, pozostaje krajem o dużym potencjale rozwoju. Jej proeuropejski kurs, w połączeniu z nowoczesnym podejściem do gospodarki plasuje ją  w roli lidera w regionie, jednak utrzymanie tego statusu wymaga postulowanych od lat przez UE skutecznych reform i konsolidacji politycznej.

Słowenia jest rozwinięta gospodarka o wysokim dochodzie, charakteryzująca się zróżnicowaną strukturą z dominującym sektorem usług, znaczącym przemysłem i mniejszym, ale istotnym sektorem rolniczym (1,8 proc. PKB)

Sektor usług to 65% wartości dodanej PKB, a usługi zatrudniają również największą część siły roboczej. Przemysł odgrywa kluczową rolę w gospodarce Słowenii, wytwarzając około 34,2% PKB i zatrudniając 36% siły roboczej. Słowenia jest silnie zintegrowana z rynkami międzynarodowymi. Eksport towarów i usług stanowi około 77% PKB, podczas gdy import odpowiada za 69%, co daje dodatnie saldo handlowe na poziomie 8% PKB.

W 2024 roku gospodarka Słowenii doświadczyła stabilnego, choć umiarkowanego wzrostu, wynoszącego 1,4% w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku. Oczekuje się, że w kolejnych latach dynamika gospodarcza przyspieszy, osiągając 2,4% w 2025 roku i 2,5% w 2026 roku. Wyższy wzrost gospodarczy będzie napędzany wzrostem popytu zagranicznego, co pozytywnie wpłynie na eksport oraz wartość dodaną w przetwórstwie przemysłowym. Kluczowymi wydarzeniami dla sektora eksportowego będą inwestycje w produkcję nowego modelu pojazdu osobowego oraz uruchomienie nowoczesnego zakładu farmaceutycznego w 2026 roku. Wydatki gospodarstw domowych są głównym składnikiem PKB Słowenii, odpowiadając za 53% spożycia. Konsumpcja rządowa stanowi 19% PKB, co odzwierciedla znaczący udział sektora publicznego w gospodarce.  Przemysł odgrywa kluczową rolę w gospodarce Słowenii, odpowiadając za 32,2% PKB w 2024 roku. Główne gałęzie przemysłu to produkcja maszyn, elektroniki, chemikaliów oraz pojazdów mechanicznych. Produkcja przemysłowa w Słowenii wykazuje stabilny wzrost, napędzany zarówno przez popyt krajowy, jak i eksport. We wrześniu 2024 roku odnotowano miesięczny wzrost produkcji przemysłowej o 1,7% w porównaniu z sierpniem. Inwestycje kapitałowe brutto stanowią około 20% PKB Słowenii. Sektor budowlany, który w pierwszej połowie 2024 roku odnotował znaczny spadek aktywności, ma szansę na odbicie. Dane dotyczące wydanych pozwoleń budowlanych wskazują na wzrost aktywności w budownictwie w nadchodzących latach, szczególnie w obszarze projektów infrastrukturalnych i ochrony przeciwpowodziowej finansowanych z budżetu państwa oraz funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Odporności.

Konsumpcja prywatna gospodarstw domowych rośnie, wspierana przez wyższe dochody realne, spadającą inflację oraz wzrost wynagrodzeń, który w 2024 roku (I-X) wyniósł 6,2%. Prognozuje się, że w nadchodzących latach dynamika ta utrzyma się na wysokim poziomie, co pozytywnie wpłynie na siłę nabywczą mieszkańców. Wzrost płac w sektorze publicznym w związku z reformą systemu wynagrodzeń przyczyni się do zwiększenia wydatków publicznych, choć wpływ na gospodarkę pozostanie neutralny.

Z kolei konsumpcja publiczna utrzymuje się na wysokim poziomie, z prognozą dalszego wzrostu w latach 2025–2026, odpowiada ona za około 19% całkowitego spożycia w gospodarce. Wzrost jest związany z planowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi oraz zwiększonymi wydatkami na sektor publiczny. Wzrost ten może przyczynić się do stymulacji gospodarki, jednak jednocześnie będzie wywierać presję na finanse publiczne, zwłaszcza w kontekście konieczności utrzymania stabilności fiskalnej. Wprowadzenie reformy opieki długoterminowej w 2026 roku dodatkowo zwiększy wydatki sektora publicznego, a jednocześnie umożliwi lepsze zaspokojenie potrzeb społecznych.

Słowenia odnotowuje rekordowo wysokie wskaźniki zatrudnienia oraz najniższy poziom bezrobocia w historii. W 2024 roku bezrobocie wyniosło średnio 46 tys. zarejestrowanych bezrobotnych, a w 2025 roku liczba ta ma spaść do 44,6 tys. Jednakże wysoki poziom zatrudnienia oraz ograniczona podaż siły roboczej utrudniają dalsze zwiększanie liczby miejsc pracy. Rosnące wynagrodzenia, szczególnie w sektorze prywatnym, mogą dodatkowo wpłynąć na koszty działalności przedsiębiorstw i ich konkurencyjność. W trzecim kwartale 2024 roku stopa bezrobocia utrzymywała się na stabilnym poziomie, odzwierciedlając ogólną stabilność rynku pracy w Słowenii. We wrześniu 2024 roku wyniosła 4,4%, co stanowi spadek w porównaniu z 4,5% odnotowanymi w sierpniu tego samego roku. Wyzwania demograficzne, takie jak starzejące się społeczeństwo, mogą w przyszłości wpłynąć na rynek pracy i wymagają proaktywnych działań w zakresie polityki zatrudnienia i edukacji.

Od 1 stycznia 2024 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1 253,90 eur brutto miesięcznie. We wrześniu 2024 roku przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło 2 343 eur. W 2024 roku wzrost płac w Słowenii był zróżnicowany w zależności od sektora. W pierwszym półroczu płace wzrosły o 6,5%, ale w trzecim kwartale dynamika spadła do 0,3%. Największy wzrost odnotowano w budownictwie, gdzie wynagrodzenia wzrosły o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając średnio 1 911 eur brutto. W sektorze publicznym średnia płaca wzrosła o 4,3% do 2 643 eur brutto, natomiast w sektorze prywatnym wzrost wyniósł 7,6%. Najwyższe średnie wynagrodzenia odnotowano w energetyce (3 351 euro brutto) i sektorze finansowym (3 326 eur brutto), podczas gdy najniższe w gastronomii (1 724 euro brutto). Prognozy wskazują na dalszy wzrost płac w 2025 roku, szczególnie w sektorze publicznym, w związku z reformą systemu wynagrodzeń. W 2023 roku średnia miesięczna płaca brutto w słoweńskim sektorze publicznym wyniosła 2 487 euro, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim. Największy wzrost płac odnotowali lekarze, których wynagrodzenia wzrosły o 15,9%, osiągając średnio 4 725 euro brutto. Wzrost wynagrodzeń w sektorze publicznym wyniósł w latach 2019-2023 średnio 21,6%, przy czym największe podwyżki dotyczyły pielęgniarek (35,7%) i żołnierzy (26%). Wydatki na płace w sektorze publicznym wzrosły o 62% od 2015 roku, osiągając w 2023 roku 5,6 miliarda euro. Zatrudnienie w sektorze publicznym zwiększyło się o 14,3% od 2015 roku, przy czym w 2023 roku w sektorze tym pracowało średnio 191 475 osób. Planowana reforma płacowa, której wdrożenie ma rozpocząć się w 2025 roku, ma kosztować 1,4 miliarda euro do 2028 roku, co może jeszcze bardziej podnieść ogólne wydatki na wynagrodzenia. Dynamika wzrostu ma stopniowo spowalniać, co wynika z wolniejszego wzrostu gospodarczego, spadku inflacji i umiarkowanego popytu na rynku pracy.

 

Wysokie opodatkowanie wynagrodzeń w Słowenii, plasujące kraj na 7. miejscu wśród państw OECD, stanowi poważne wyzwanie dla gospodarki. Pracownicy otrzymują jedynie 56,7% całkowitego kosztu pracy, co jest znacznie poniżej średniej OECD wynoszącej 65,2%. Systematyczny wzrost obciążeń, spowodowany nowymi składkami i brakiem dostosowania progów podatkowych do inflacji, ogranicza konkurencyjność gospodarki oraz możliwości przyciągania inwestycji i wykwalifikowanych pracowników. Gospodarska Zbornica Slovenije (GZS) apeluje o wykorzystanie rekordowych wpływów budżetowych z podatków i składek na obniżenie obciążeń fiskalnych, wprowadzenie ulg oraz zmniejszenie progresywności skali podatkowej. Proponowane reformy mogłyby poprawić siłę nabywczą mieszkańców, wzmocnić konkurencyjność kraju i przyczynić się do trwałego wzrostu gospodarczego. Jednak obecny trend wzrostu obciążeń zagraża rozwojowi gospodarczemu i wymaga pilnych działań reformatorskich.

Inflacja w 2024 roku znacząco spadła, osiągając średnio 2,1%, co było znacznie poniżej wcześniejszych prognoz. Jednak w 2025 roku inflacja ma ponownie wzrosnąć do 3,3%, głównie w wyniku wygaśnięcia środków mających na celu złagodzenie kosztów energii. Stabilność cen energii i umiarkowany wzrost cen towarów przemysłowych pozostaną kluczowymi czynnikami wpływającymi na przyszłą dynamikę inflacji.

Inwestycje publiczne, stanowiące znaczną część PKB Słowenii, skupiają się na projektach infrastrukturalnych oraz odbudowie po klęskach żywiołowych. W 2024 roku zanotowano stagnację inwestycji w sektorze budowlanym, ale prognozy na kolejne lata wskazują na ożywienie, wspierane przez unijne środki finansowe. Sektor eksportowy poprawił swoją pozycję w trzecim kwartale 2024 roku, z istotnym wzrostem eksportu chemikaliów i produktów farmaceutycznych, choć eksport pojazdów mechanicznych zmniejszył się w porównaniu z początkiem roku.

W 2024 roku deficyt budżetowy w Słowenii wyniósł 396 milionów euro w pierwszych jedenastu miesiącach, o 1 mld mniej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (1,3 mld euro). Według prognoz, na koniec roku deficyt może sięgnąć 1,4 miliarda euro, z czego znacząca część będzie wynikać z wydatków na odbudowę po powodzi. Dochody sektora finansów publicznych wzrosły o 9,4% w pierwszych jedenastu miesiącach roku, głównie dzięki wyższym wpływom z podatków od dochodów osób prawnych (wzrost o 34,9%) oraz podatków dochodowych od osób fizycznych (wzrost o 23%). Znaczący wkład miały także dodatkowe wpływy z tytułu podwyższenia stawek podatkowych oraz nadzwyczajnych wpłat, takich jak zyski od spółek państwowych przeznaczone na Fundusz Odbudowy. W tym czasie odnotowano spadek dochodów z unijnych funduszy oraz akcyz. Wydatki budżetowe również wzrosły – o 9,3%. Największy wpływ na ten wzrost miały transfery do funduszu emerytalno-rentowego (wzrost o 27,8%) oraz zwiększone wydatki na wynagrodzenia w sektorze publicznym i świadczenia socjalne, częściowo dostosowane do inflacji. Z kolei inwestycje zmniejszyły się o 33,5%, co wskazuje na wyzwania w realizacji projektów inwestycyjnych.

W drugim kwartale 2024 roku dług publiczny wyniósł 45,5 miliarda euro, co stanowiło 69,6% PKB. W porównaniu z rokiem poprzednim dług wzrósł o 2,8 miliarda euro, ale jego relacja do PKB zmniejszyła się o 0,4 punktu procentowego dzięki wzrostowi gospodarczemu.

Równocześnie zwiększyły się wydatki związane z odbudową po powodzi, osiągając 354 mln eur do końca listopada, oraz rekompensaty dla dostawców energii i gazu w ramach walki z kryzysem energetycznym, które pochłonęły 126 mln eur. Pomimo tych wyzwań budżetowych, saldo budżetu po wyłączeniu wydatków nadzwyczajnych wykazuje nadwyżkę w wysokości 100 mln eur. W 2024 r. Słowenii udało się dokonać postępu w konsolidacji finansów publicznych, mimo zwiększonych wydatków na odbudowę i wsparcie gospodarcze. Słowenia zmaga się jednak z wyzwaniami w obszarze inwestycji i zarządzania długiem publicznym, które będą kluczowe dla dalszej stabilizacji budżetu w nadchodzących latach.

Prognozy na lata 2025 i 2026 sugerują dalszy spadek relacji długu publicznego do PKB, co może świadczyć o poprawie sytuacji fiskalnej kraju. Niemniej jednak utrzymanie stabilności finansów publicznych będzie wymagało kontynuacji odpowiedzialnej polityki budżetowej oraz monitorowania czynników mogących wpłynąć na poziom zadłużenia.

Rok 2024 jest okresem umiarkowanego wzrostu gospodarczego dla Słowenii, z wyzwaniami związanymi z inwestycjami i inflacją, ale także z pozytywnymi tendencjami w konsumpcji i eksporcie. Prognozy na kolejne lata są optymistyczne, wskazując na większy wzrost gospodarczy napędzany przez eksport, inwestycje i konsumpcję prywatną, przy jednoczesnym utrzymaniu stabilności na rynku pracy. Kluczowe wyzwania to jednak utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstw oraz skuteczne wykorzystanie środków unijnych w ramach Planu Odbudowy i Odporności.

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na koniec 2023 roku wyniosły 20,2 mld EUR, co oznacza wzrost o 7,6% w porównaniu z 2021 rokiem. Główne sektory przyciągające inwestycje to przemysł przetwórczy, usługi finansowe oraz nieruchomości.  Stopa bezrobocia w Słowenii utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie. W 2023 roku wynosiła około 4,5%, co świadczy o stabilnym rynku pracy. Niemniej jednak, wyzwania demograficzne i potrzeba dostosowania kwalifikacji pracowników do zmieniających się wymagań rynku pracy pozostają istotnymi kwestiami dla dalszego rozwoju gospodarczego kraju.

Słowenia cechuje się zrównoważoną strukturą gospodarczą z dominującym sektorem usług, znaczącym przemysłem oraz mniejszym sektorem rolniczym. Konsumpcja gospodarstw domowych i inwestycje odgrywają kluczowe role w kształtowaniu PKB, a niska stopa bezrobocia świadczy o stabilności rynku pracy.

Inwestycje w środki trwałe, w tym budownictwo infrastrukturalne i nieruchomości, znacznie spadły – wartość dodana w sektorze budowlanym zmniejszyła się o 10,3% w skali roku. Podobny trend zaobserwowano w przypadku inwestycji w maszyny i urządzenia, co UMAR wiąże z powolnym ożywieniem międzynarodowego środowiska gospodarczego i wysokimi stopami procentowymi.

Konsumpcja gospodarstw domowych pozostała stabilna, z wyższymi wydatkami na zakup samochodów, towary trwałe oraz usługi turystyczne za granicą. Z kolei liczba noclegów w kraju zmniejszyła się. Jednocześnie sektor turystyczny nadal odnotowywał wzrost dzięki większej liczbie zagranicznych turystów.

Międzynarodowe instytucje przewidują wzrost gospodarczy w krajach będących kluczowymi partnerami handlowymi Słowenii, co ma przyczynić się do poprawy warunków eksportowych w 2025 roku. Według UMAR, tegoroczny wzrost gospodarczy osiągnie 1,5%, a w 2025 roku wzrośnie do 2,4%. Stabilizacja w międzynarodowym środowisku gospodarczym oraz inwestycje w ramach planów odbudowy i odporności mają być kluczowymi czynnikami wspierającymi dalszy rozwój gospodarki Słowenii.

System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Słowenia funkcjonuje w ramach społecznej gospodarki rynkowej, będąc członkiem Unii Europejskiej, strefy euro i OECD. Strategie gospodarcze kraju koncentrują się na zrównoważonym rozwoju, innowacjach, cyfryzacji oraz zielonej transformacji, co ma na celu zwiększenie konkurencyjności i odporności gospodarki.

Słowenia w 2024 roku skupiła się na realizacji kluczowych strategii gospodarczych, mających na celu zrównoważony rozwój, transformację energetyczną oraz wzmocnienie konkurencyjności. Jednym z priorytetów była zielona transformacja gospodarki, obejmująca ambitne działania zmierzające do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. W ramach tych działań wdrażano liczne projekty związane z odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną oraz infrastrukturą adaptacyjną, w tym programy ochrony przeciwpowodziowej. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę odejścia od węgla jako źródła energii. Projekt ustawy dotyczącej przejściowego finansowania transformacji energetycznej uwzględniał m.in. ograniczenie działalności elektrowni węglowej TEŠ6, co ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

Jednak ograniczenie działalności TEŠ6 wzbudziło obawy dotyczące stabilności systemu energetycznego i wzrostu zależności od importu energii. W odpowiedzi na te wyzwania podkreślono konieczność inwestycji w alternatywne źródła energii, takie jak elektrownie jądrowe (JEK2) i odnawialne źródła, w tym energię wiatrową i słoneczną. Strategia transformacji energetycznej zakładała również rozwój inteligentnych sieci energetycznych oraz automatyzację systemów energetycznych, które wspierają efektywność i bezpieczeństwo dostaw.

Równolegle realizowano strategię wzmacniania konkurencyjności gospodarki oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw. Słowenia zainwestowała w ułatwienia eksportowe, współpracę międzynarodową oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych. Wyzwaniem pozostaje jednak rosnąca zależność przemysłu od importowanych surowców i energii, co wpływa na koszty produkcji i pozycję kraju w globalnych łańcuchach dostaw. W odpowiedzi na te problemy Gospodarska Zbornica Slovenije (GZS) wezwała do aktualizacji narodowego planu energetycznego, aby ograniczyć udział importu energii do poziomu 9%, osiągniętego w 2023 roku.

Strategia „Digitalna Slovenija 2030” była kolejnym filarem działań w 2024 roku. Transformacja cyfrowa objęła rozwój infrastruktury technologicznej, wsparcie startupów technologicznych oraz szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii. Cyfryzacja była także zintegrowana z działaniami w sektorze energetycznym, co pozwalało na efektywniejsze zarządzanie zasobami i automatyzację procesów.

Rozwój kapitału ludzkiego pozostawał kluczowym elementem strategii. W 2024 roku kontynuowano inwestycje w edukację i szkolenia, szczególnie w zakresie zielonych technologii i cyfryzacji. Współpraca między sektorem akademickim a przemysłowym miała na celu przygotowanie pracowników na potrzeby nowoczesnej gospodarki, w tym rozwijającego się sektora odnawialnych źródeł energii. Niedobory siły roboczej, zwłaszcza w sektorze technologicznym i energetycznym, były wyzwaniem, które rząd starał się rozwiązywać przez uproszczenie procedur zatrudniania cudzoziemców.

Pomimo ambitnych działań, Słowenia boryka się z wyzwaniami w zakresie administracji publicznej, reform podatkowych i konkurencyjności. Wysokie koszty pracy, w tym brak limitów składek na opiekę długoterminową, zwiększały obciążenia dla firm. Z kolei system opłat za korzystanie z sieci energetycznych był krytykowany za negatywny wpływ na konkurencyjność przemysłu, szczególnie energochłonnych sektorów.

Kluczowe wyzwania, takie jak wzrost zależności od importu energii, reforma systemu podatkowego i niedobory siły roboczej, wymagają dalszych działań. Zrównoważona transformacja energetyczna i zwiększenie konkurencyjności pozostają priorytetami, które mają kluczowe znaczenie dla długoterminowego rozwoju kraju. Skuteczna realizacja tych celów zależy od elastyczności polityk oraz zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki gospodarcze.

Na koniec 2024 roku Słowenia wprowadziła dodatkowe działania wspierające przedsiębiorstwa, szczególnie eksporterów, aby złagodzić wpływ globalnych wyzwań gospodarczych, takich jak kryzys w branży motoryzacyjnej w Niemczech. W ocenie samorządu gospodarczego ma on bezpośredni wpływ na słoweńskie firmy działające w łańcuchach dostaw niemieckiego przemysłu, co wymaga interwencji rządowej.

W odpowiedzi na te wyzwania słoweński rząd wdrożył programy wsparcia dla eksporterów, obejmujące ułatwienia finansowe, doradztwo w zakresie internacjonalizacji oraz zachęty do dywersyfikacji rynków eksportowych. Wprowadzono także czasowe programy dofinansowania zatrudnienia, które pozwolą firmom utrzymać miejsca pracy pomimo zmniejszonego popytu. Działania te mają na celu ochronę słoweńskich przedsiębiorstw przed negatywnymi skutkami kryzysu oraz przygotowanie ich na ewentualne odbicie gospodarcze w Europie. Ponadto, rząd zainicjował współpracę z sektorem motoryzacyjnym w celu wsparcia badań i rozwoju technologii związanych z elektromobilnością, bateriami oraz komponentami o wysokiej wartości dodanej. Programy te mają pomóc słoweńskim firmom dostosować się do zmieniających się wymagań rynku i zwiększyć ich konkurencyjność w nowych segmentach branży motoryzacyjnej. Dalsza elastyczność i wsparcie sektora eksportowego będą kluczowe dla stabilności słoweńskiej gospodarki w nadchodzących latach.

Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

truktura PKB Słowenii odzwierciedla rozwiniętą gospodarkę zdominowaną przez sektor usług, znaczący przemysł oraz niewielki, ale istotny sektor rolniczy. W 2024 roku sektor usług odpowiadał za około 65,9% PKB. Główne obszary usług to handel, turystyka, transport, edukacja i administracja publiczna. Szczególnie dynamicznie rozwijały się sektory związane z technologią informacyjną oraz usługami finansowymi. Przemysł stanowił 32,2% PKB, z dominującymi branżami takimi jak przemysł motoryzacyjny, chemiczny, farmaceutyczny oraz elektroniczny. Eksport produktów przemysłowych jest kluczowym motorem wzrostu gospodarczego Słowenii. Choć udział rolnictwa w PKB wynosił jedynie 1,8%, sektor ten odgrywa ważną rolę w lokalnej gospodarce. Produkcja koncentruje się głównie na winorośli, hodowli bydła oraz uprawie warzyw i owoców.

  • Usługi: 65,9% PKB
  • Przemysł: 32,2% PKB
  • Rolnictwo: 1,8% PKB

Sektor usług w Słowenii odgrywa dominującą rolę w gospodarce zatrudniając caa. 63 proc. pracujących i generując około 65 proc. PKB. Jest to najbardziej rozwinięty i zróżnicowany segment gospodarki, obejmujący kluczowe obszary takie jak handel, finanse, turystyka, transport oraz usługi publiczne. Wysoki poziom rozwoju sektora usług wynika z integracji Słowenii z rynkiem Unii Europejskiej oraz znaczenia, jakie kraj przypisuje nowoczesnym technologiom i innowacjom w świadczeniu usług. Handel i usługi odpowiadają za dużą część dochodów z działalności gospodarczej. Główną rolę odgrywają sieci handlowe, które zaspokajają zarówno potrzeby lokalnego rynku, jak i rosnącego ruchu turystycznego. Finanse i bankowość stanowią istotny segment sektora usług, obsługując potrzeby zarówno przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych. Lublana, jako centrum finansowe kraju, gromadzi kluczowe instytucje bankowe i ubezpieczeniowe, które wspierają inwestycje i rozwój gospodarczy. System finansowy Słowenii, choć niewielki w skali europejskiej, jest stabilny i dobrze zintegrowany z rynkami międzynarodowymi. Transport i logistyka mają strategiczne znaczenie dzięki położeniu Słowenii na skrzyżowaniu głównych szlaków transportowych między Europą Środkową, Wschodnią i Południową. Port w Koprze jest jednym z najważniejszych w regionie, obsługując handel morski, trwają prace nad modernizacja i rozwojem sieci kolejowej, dobrze rozwinięta sieć drogowa wspiera transport towarowy i pasażerski. Usługi publiczne i edukacja zapewniają wsparcie dla rozwoju kapitału ludzkiego i podnoszą standard życia mieszkańców.

Przemysł jest głównym motorem napędowym eksportu, który stanowi ponad 70% PKB Słowenii. Produkcja i eksport towarów przemysłowych są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności kraju na globalnym rynku. Jednocześnie sektor przemysłowy wspiera rozwój lokalnych społeczności, zapewniając stabilne zatrudnienie, szczególnie w regionach o niższym poziomie urbanizacji. Słoweński przemysł charakteryzuje się zróżnicowaną strukturą, obejmującą zarówno tradycyjne gałęzie, jak i nowoczesne sektory o wysokiej wartości dodanej. Przemysł motoryzacyjny jest jednym z najważniejszych sektorów, silnie powiązanym z rynkami europejskimi. Słowenia produkuje zarówno pojazdy, jak i komponenty motoryzacyjne. Fabryka Renault w Novo Mesto jest głównym ośrodkiem produkcji, dostarczającym popularne modele samochodów, które trafiają na wiele rynków UE. Przemysł farmaceutyczny i chemiczny to jeden z najbardziej innowacyjnych obszarów słoweńskiej gospodarki. Firmy takie jak Krka i Lek (część Novartis) są znane na całym świecie z produkcji leków generycznych oraz wyrobów biotechnologicznych. Przemysł chemiczny koncentruje się również na tworzywach sztucznych, kosmetykach i materiałach specjalistycznych. Przemysł maszynowy i metalowy obejmuje produkcję maszyn przemysłowych, urządzeń oraz wyrobów metalowych. Eksport tych produktów, głównie do Niemiec i innych krajów Unii Europejskiej, odgrywa kluczową rolę w bilansie handlowym Słowenii. Przemysł AGD jest reprezentowany przez znaną markę Gorenje (od 2018 r. będącą własnością koncernu Hiesense), która produkuje urządzenia gospodarstwa domowego, takie jak pralki, lodówki i kuchenki. Przemysł drzewny i meblarski odgrywa istotną rolę w gospodarce kraju, przyczyniając się do regionalnego rozwoju, tworzenia miejsc pracy oraz wdrażania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. Stanowi około 12% całego sektora przetwórstwa przemysłowego, generując roczne przychody w wysokości około 1,4 miliarda euro i zapewniając zatrudnienie dla ponad 12,700 osób. Sektor ten ma strategiczne znaczenie dla Słowenii, zarówno ze względu na wykorzystanie lokalnych surowców, jak i potencjał eksportowy. Główne produkty to drewniane elementy konstrukcyjne, meble oraz innowacyjne materiały, które znajdują zastosowanie w budownictwie i projektowaniu wnętrz. W szczególności rozwija się segment zrównoważonej budowy domów i obiektów publicznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii przetwarzania drewna, co pozwala zwiększać wartość dodaną produktów. Przemysł spożywczy i winiarski generuje ponad 3,3 miliarda euro przychodów rocznie, zatrudniając 15 564 pracowników w 825 przedsiębiorstwach, podczas gdy sektor rolniczy, obejmujący 279 firm, tworzy kolejne 266 milionów euro przychodów i zapewnia miejsca pracy dla 1716 osób. Wspólnie te sektory odpowiadają za 2,8% słoweńskiego PKB i są istotnym elementem krajowej gospodarki. Przemysł spożywczy jest silnie związany z lokalnymi surowcami, co czyni go jednym z najbardziej zintegrowanych z krajowym rynkiem sektorów. Przedsiębiorstwa przetwórcze w znacznym stopniu opierają się na dostawach od lokalnych rolników i kooperantów, co wspiera stabilność agrożywnościowych łańcuchów dostaw. Wśród największych firm w sektorze znajdują się Kolinska, Fructal, Perutnina Ptuj i Celjske Mesnine. Firmy te nie tylko produkują dla rynku wewnętrznego, ale również eksportują produkty o wysokiej wartości dodanej, co przyczynia się do promocji słoweńskiej jakości na rynkach międzynarodowych. Jednym z głównych wyzwań dla przemysłu spożywczego jest niska samowystarczalność w produkcji roślinnej. Słowenia produkuje wystarczającą ilość mleka (136% potrzeb krajowych), wołowiny (110%) oraz jaj (97%), jednak stopień samowystarczalności w przypadku wieprzowiny (43%), warzyw (44%) czy owoców (43%) pozostaje niski. Sektor rolniczy boryka się z ograniczoną powierzchnią upraw oraz konkurencją z krajami o bardziej sprzyjających warunkach klimatycznych i geograficznych. Słowenia posiada długą tradycję winiarską, produkcja win opiera się głównie na rodzinnych winnicach.

W obliczu intensywnych zmian własnościowych w słoweńskim sektorze agrożywnościowym, pojawiają się obawy dotyczące wpływu tych procesów na bezpieczeństwo żywnościowe i stabilność gospodarki. Sprzedaż dużych przedsiębiorstw, takich jak Panvita czy Celjske Mesnine (głównie inwestorom z Chorwacji i Serbii), wzbudza pytania o długoterminowe skutki dla lokalnych producentów i konsumentów. Eksperci podkreślają potrzebę zwiększenia inwestycji w lokalną produkcję żywności, rozwój nowoczesnych technologii oraz wsparcie dla małych i średnich gospodarstw, które mogą odegrać kluczową rolę w budowaniu niezależności żywnościowej kraju. Słowenia, będąc jednym z największych eksporterów surowego mleka oraz mięsa wołowego, musi jednocześnie importować znaczne ilości warzyw, zboża i innych produktów, co wskazuje na potrzebę lepszej integracji sektora rolno-spożywczego. Dalsze inwestycje w przetwórstwo żywności, rozwój eksportu oraz zielony i cyfrowy rozwój mogą przyczynić się do poprawy efektywności sektora i wzmocnienia jego pozycji na rynkach międzynarodowych. Słoweński przemysł spożywczy i winiarski musi mierzyć się z wyzwaniami związanymi z globalnymi trendami, takimi jak zmiany klimatyczne i digitalizacja.

Turystyka odgrywa kluczową rolę w gospodarce Słowenii, wytwarzając 12 proc. PKB i generując około 92 900 miejsc pracy, co stanowi 10,1% wszystkich zatrudnionych w kraju. Główne sektory  obejmują działalność hotelarską, gastronomiczną, usługi przewodnickie, a także zarządzanie atrakcjami turystycznymi. Jako strategiczna gałąź gospodarki, turystyka przyczynia się do promocji Słowenii na arenie międzynarodowej jako zrównoważonej i przyjaznej destynacji turystycznej. Znaczenie turystyki dla PKB Słowenii wynika z jej wszechstronnego charakteru – obejmuje zarówno wpływy z turystyki krajowej, jak i międzynarodowej. Słowenia, znana z piękna przyrody, takich jak Alpy Julijskie, jezioro Bled czy wybrzeże Adriatyku, przyciąga miliony turystów rocznie, generując znaczne przychody z usług hotelarskich, gastronomicznych, transportowych i kulturalnych. Sektor ten nie tylko wspiera bezpośrednio gospodarkę, ale również pośrednio wpływa na inne branże, takie jak przemysł spożywczy, handel czy rzemiosło. Rola turystyki w PKB wzrosła szczególnie po pandemii COVID-19, kiedy to Słowenia odzyskała stabilność szybciej niż wiele innych krajów europejskich, osiągając wyniki zbliżone do rekordowego roku 2019. Dzięki strategii zrównoważonego rozwoju oraz promocji oznaczeń „zielony schemat”, kraj umocnił swoją pozycję jako lidera w zrównoważonej turystyce. Turystyka generuje także bezpośrednie i pośrednie miejsca pracy, przyczyniając się do zmniejszania bezrobocia, szczególnie w regionach wiejskich i górskich. Sektor zmaga się jednak z poważnymi problemami kadrowymi. Według szacunków Izby Gospodarczej w gastronomii i hotelarstwie brakuje około 10 000 pracowników. Niskie wynagrodzenia w branży, które często zaledwie przekraczają minimalną płacę, są główną przyczyną tego deficytu. Jednym z wyzwań dla turystyki pozostaje jednak konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę, cyfryzację oraz dostosowanie do zmieniających się preferencji turystów, którzy coraz częściej poszukują zrównoważonych i ekologicznych doświadczeń. Wsparcie z funduszy unijnych oraz rozwój nowych produktów turystycznych, takich jak turystyka zdrowotna czy ekologiczna, mogą przyczynić się do dalszego wzrostu jej udziału w PKB.

Sektor budowlany w Słowenii w ostatnich latach przeszedł dynamiczne zmiany, będąc jednym z filarów gospodarki kraju. Rok 2023 był szczególnie pomyślny, z przychodami na poziomie ponad 9 miliardów euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto sektora wzrósł o 13%, osiągając 386 milionów euro, a wartość dodana na pracownika wyniosła 45 tysięcy euro. To właśnie budownictwo odnotowało najwyższy wzrost zysku netto spośród wszystkich sektorów gospodarki. Jednak rok 2024 przyniósł wyzwania związane z spowalnianiem gospodarki. Wartość wykonanych prac budowlanych w pierwszych siedmiu miesiącach roku spadła o 8,1% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, przy czym wartość prac na budynkach zmniejszyła się o 10,7%, a na obiektach inżynieryjnych o 10,4%. Jednym z kluczowych wyzwań sektora pozostaje brak wykwalifikowanej siły roboczej. Wielu pracowników, szczególnie z zagranicy, po uzyskaniu zezwoleń na pracę w Unii Europejskiej, wyjeżdża do krajów zachodnich, gdzie wynagrodzenia są dwukrotnie lub trzykrotnie wyższe. Dodatkowo, w najbliższych latach spodziewane są duże luki kadrowe z powodu przechodzenia na emeryturę około 2500 inżynierów i techników. Obecna liczba studentów na kierunkach budowlanych nie wystarcza, by zaspokoić potrzeby rynku.

Sektor budowlany pozostaje ważny, szczególnie dzięki realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Wśród nich można wymienić budowę drugiego toru kolejowego Koper-Divača, trzecią oś rozwojową oraz modernizację sieci dróg i kolei. Te inwestycje publiczne stanowią około 70% wszystkich inwestycji budowlanych. Jednak brak długoterminowego planu inwestycyjnego ze strony rządu wywołuje niepewność i utrudnia strategiczne planowanie. Od początku 2024 zauważono także spadek liczby nowych inwestycji, co prowadzi do konkurencji między firmami na coraz bardziej ograniczonym rynku, w dłuższej perspektywie może osłabić sektor, mimo że obecnie firmy budowlane pozostają w dobrej kondycji finansowej i technologicznej. Dzięki innowacjom i inwestycjom w specjalistyczne projekty, takie jak ekologiczne centra zarządzania odpadami i nowoczesne obiekty zdrowotne, słoweńskie firmy budowlane coraz częściej szukają możliwości rozwoju za granicą, zwłaszcza w Chorwacji i Serbii.

Polityka kursowa

Jako członek strefy euro od 2007 roku, Słowenia przyjęła euro jako swoją walutę, co eliminuje ryzyko kursowe w handlu z innymi krajami eurolandu i stabilizuje politykę monetarną kraju.

Surowce i technologie krytyczne

Słowenia, mimo ograniczonych zasobów mineralnych, przywiązuje dużą wagę do strategicznego zarządzania swoimi naturalnymi surowcami, takimi jak lasy i woda, oraz do rozwoju technologii krytycznych. W kraju kluczowe znaczenie mają inwestycje w zieloną transformację, rozwój sektora przemysłowego, w tym przemysłu motoryzacyjnego i farmaceutycznego, oraz zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi.

Lasy, które pokrywają około 60% powierzchni Słowenii, odgrywają centralną rolę w gospodarce. Drewno jest wykorzystywane w przemyśle budowlanym, meblarskim, papierniczym oraz jako źródło biomasy energetycznej. Wspiera to transformację w kierunku gospodarki niskoemisyjnej i pomaga łagodzić skutki zmian klimatycznych. Słowenia, będąc jednym z najbardziej zalesionych krajów Europy, stawia na zrównoważoną gospodarkę leśną, która pozwala jednocześnie zachować bioróżnorodność i wspierać lokalne społeczności.

Woda jest kolejnym kluczowym zasobem naturalnym Słowenii, odgrywającym ważną rolę zarówno w kontekście gospodarczym, jak i środowiskowym. Czyste rzeki i jeziora nie tylko wspierają rozwój turystyki, ale są także istotnym elementem produkcji energii wodnej – jednego z głównych odnawialnych źródeł energii w kraju. Słowenia przykłada dużą wagę do ochrony swoich zasobów wodnych, realizując projekty mające na celu zwiększenie efektywności ich wykorzystania oraz zapewnienie bezpieczeństwa wodnego dla przyszłych pokoleń.

Transformacja energetyczna jest priorytetem w ramach strategii "Digitalna Slovenija 2030". Słowenia intensywnie rozwija odnawialne źródła energii, takie jak energia wodna, słoneczna, wiatrowa i geotermalna. Wspierają one dążenia kraju do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jednak pełna realizacja tych celów wymaga nowoczesnych technologii, dużych nakładów inwestycyjnych oraz odpowiedniego wsparcia legislacyjnego.

Przemysł odgrywa kluczową rolę w gospodarce Słowenii, a jego główne sektory, takie jak motoryzacyjny, farmaceutyczny i ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), są szczególnie istotne w kontekście rozwijania technologii krytycznych. Przemysł motoryzacyjny, skoncentrowany wokół produkcji komponentów i pojazdów elektrycznych, jest jednym z największych eksporterów kraju. Sektor farmaceutyczny, z firmami takimi jak Krka i Lek, zajmuje kluczowe miejsce w międzynarodowym handlu i wspiera innowacje w dziedzinie medycyny. Technologie informacyjno-komunikacyjne wspierają cyfryzację gospodarki, rozwój sztucznej inteligencji i automatyzację procesów.

Słowenia od lat stawia na rozwój technologii cyfrowych, z których kluczowe miejsce zajmuje blockchain. Kraj jest jednym z europejskich liderów w zastosowaniu tej technologii, co wynika z dynamicznego rozwoju startupów blockchainowych oraz wsparcia legislacyjnego i rządowego. Technologia blockchain znajduje zastosowanie w wielu sektorach, takich jak finanse, logistyka, opieka zdrowotna czy administracja publiczna, wspierając innowacyjność i transparentność. Sektor IT w Słowenii, ściśle powiązany z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), odgrywa kluczową rolę w transformacji cyfrowej kraju. Rozwiązania oparte na zaawansowanej analizie danych, chmurze obliczeniowej oraz automatyzacji procesów biznesowych zwiększają konkurencyjność słoweńskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Firmy IT dostarczają rozwiązania wspierające edukację, e-zdrowie i e-administrację, które są kluczowe dla budowy nowoczesnego społeczeństwa. Sztuczna inteligencja (AI) jest kolejnym istotnym elementem rozwoju technologicznego. Słowenia była jednym z pierwszych krajów na świecie, które opracowały strategię narodową dotyczącą AI. Technologia ta znajduje zastosowanie w wielu sektorach, od przemysłu po rolnictwo, wspierając procesy automatyzacji, optymalizacji i innowacji. Dzięki współpracy z międzynarodowymi instytucjami badawczymi Słowenia rozwija rozwiązania AI w obszarach takich jak medycyna, energetyka czy inteligentne miasta.

Krytycznym punktem w obszarze zaopatrzenia w surowce jest produkcja cementu – w związku z wyzwaniami dot. emisji konieczne może być zamknięcie firmy Alpacem, jedynej cementowni odpowiadającej za ponad połowę krajowego zapotrzebowania na cement.

Pomimo wyzwań związanych z brakiem znaczących złóż surowców mineralnych, Słowenia koncentruje się na innowacyjności i zrównoważonym wykorzystaniu dostępnych zasobów. Rozwój technologii krytycznych, ochrona zasobów wodnych i leśnych oraz inwestycje w odnawialne źródła energii są kluczowymi elementami strategii gospodarczej kraju. Słowenia podejmuje starania na rzecz efektywnego zarządzania ograniczonymi zasobami naturalnymi, łącząc zrównoważony rozwój z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Stan infrastruktury

Słowenia, usytuowana na kluczowym skrzyżowaniu europejskich szlaków handlowych, odgrywa istotną rolę jako punkt tranzytowy w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej. Inwestycje w infrastrukturę są filarem zrównoważonego rozwoju kraju, wspierającym konkurencyjność gospodarki, integrację z unijnymi sieciami transportowymi i energetycznymi oraz przeciwdziałanie skutkom zmian klimatycznych. Infrastruktura jest dobrze rozwinięta, z nowoczesnymi sieciami transportowymi, energetycznymi i telekomunikacyjnymi. Trwają inwestycje w modernizację dróg, kolei oraz rozwój infrastruktury cyfrowej, aby sprostać rosnącym wymaganiom gospodarczym i społecznym.

Słowenia koncentruje się na modernizacji swojej sieci transportowej, w tym autostrad i kolei. Kluczowe projekty obejmują rozbudowę autostradowego pierścienia wokół Lublany, który jest nadmiernie obciążony ruchem, oraz modernizację międzynarodowych korytarzy, takich jak Korytarz Bałtyk-Adriatyk. Ważnym elementem jest także rozwój kolei, w tym budowa drugiego toru Koper-Divača, co zwiększy możliwości transportu towarowego z portu Koper – strategicznego punktu handlowego na Adriatyku.

Sieć kolejowa w Słowenii liczy około 1 200 km, z czego 331 km jest zelektryfikowanych, a 503 km to linie dwutorowe. Kolej odgrywa szczególną rolę w transporcie towarowym, obsługując przewozy z portu Koper, jednego z najważniejszych portów na Adriatyku. W najbliższych latach Słowenia planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę kolejową (budowa II toru Koper–Divača - najważniejsza inwestycja kolejowa w Słowenii, mająca na celu zwiększenie przepustowości linii prowadzącej do portu Koper, modernizację transeuropejskich korytarzy transportowych, cyfryzację i automatyzację oraz rozwój połączeń pasażerskich) w dużej mierze wspierane funduszami unijnymi. Kluczowe priorytety to zwiększenie przepustowości linii tranzytowych, rozwój połączeń międzynarodowych oraz dalsza elektryfikacja i modernizacja sieci.

Transformacja energetyczna jest kluczowym priorytetem dla Słowenii. Inwestycje obejmują rozwój odnawialnych źródeł energii (woda, słońce, wiatr) oraz przygotowania do budowy drugiego reaktora jądrowego w Krško. Modernizacja sieci przesyłowych ma na celu zwiększenie ich zdolności do integracji z odnawialnymi źródłami energii, co zmniejszy zależność od importu.

Strategia "Digitalna Slovenija 2030" zakłada rozbudowę infrastruktury cyfrowej, w tym szerokopasmowego internetu na obszarach wiejskich oraz wdrożenie technologii 5G, wspierających rozwój inteligentnych miast i przemysłu 4.0. Ważnym elementem jest także cyberbezpieczeństwo i tworzenie nowoczesnych centrów danych.

Dzięki obfitym zasobom wody, Słowenia rozwija infrastrukturę wodociągową i systemy zarządzania wodą, które mają kluczowe znaczenie dla sektora rolniczego, energetycznego i ochrony środowiska. Projekty związane z retencją i zarządzaniem wodą wspierają zarówno zrównoważony rozwój, jak i przeciwdziałanie skutkom zmian klimatycznych.

Słowenia stoi przed wyzwaniami, takimi jak przeciążenie infrastruktury, brak zrównoważonego finansowania i konieczność dostosowania do europejskich standardów. Zmiany klimatyczne wymagają także inwestycji w infrastrukturę odporną na ekstremalne zjawiska pogodowe.

Udział transportu publicznego w codziennych podróżach pozostaje niewielki i maleje, co powoduje, że sytuacja na słoweńskich drogach staje się coraz bardziej uciążliwa, ponieważ większość mieszkańców nadal korzysta z samochodów osobowych. Mimo celów polityki transportowej i zrównoważonego rozwoju, Słowenia pozostaje na jednym z ostatnich miejsc w UE pod względem wykorzystania transportu publicznego. Kluczowym problemem jest infrastruktura, gdyż na zatłoczonych drogach stoją nie tylko samochody, ale również autobusy, co zmniejsza atrakcyjność transportu publicznego. Szczególnie pilna jest rozbudowa obwodnicy Lublany, która została zaprojektowana na dużo mniejsze natężenie ruchu. Eksperci podkreślają, że aby poprawić przepustowość i zredukować korki, konieczne jest przyspieszenie procedur planowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Brak szybkich działań w tym zakresie może oznaczać, że infrastrukturalne rozwiązania nie zostaną wdrożone nawet w perspektywie najbliższych 10 lat, co tylko pogłębi problem zatorów i zmniejszy mobilność mieszkańców.

Kalendarz dni wolnych od pracy

Słowenia obchodzi następujące święta państwowe:

  • 1 i 2 stycznia: Nowy Rok
  • 8 lutego: Dzień Prešerena
  • 27 kwietnia: Dzień Oporu przeciwko Okupantowi
  • 1-2 maja: Święto Pracy
  • 25 czerwca: Dzień Państwowości
  • 15 sierpnia: Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
  • 31 października: Dzień Reformacji
  • 1 listopada: Dzień Wszystkich Świętych
  • 25 grudnia: Boże Narodzenie
  • 26 grudnia: Dzień Niepodległości i Jedności
Podstawowe dane makroekonomiczne (tabela za rok poprzedni i prognozy na rok bieżący i następny)

 

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (USD ceny bieżące)

4,46 bln USD

4,59 bln USD

4,77 bln USD

PKB (PPP)

5,54 bln USD

5,69 bln USD

5,86 bln USD

Stopa wzrostu PKB (realna)

-0,3%

0,2%

1,3%

PKB per capita (nominalne w tys.)

52,73 USD

54,29 USD

56,44 USD

PKB per capita (PPP w tys.)

65,58 USD

67,24

69,35

Stopa inflacji (CPI)

5,9% (WB), 6% (IMF)

2,4%

2%

Stopa bezrobocia

3,0%

3,3%

3,1%

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

AAA

AAA

 

Deficyt i nadwyżki budżetowe

-2,1%

 

 

Dług publiczny (% PKB)

64,3%

63,7%

62,3%

Źródło: IMF

 

Dane demograficzne

Dane demograficzne

Liczba ludności

2,1 mln

Siła robocza (dane krajowe)

1,1 mln

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

55 - % (2022 r.) w oparciu o szacunek wynikający z poziomów ubóstwa i współczynnika Ginniego

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

14,4

Współczynnik Giniego

23,4 (2023 r.)

Współczynnik HDI

0,926* (2022 r.)

Handel zagraniczny i inwestycje

Eksport jest kluczowym filarem słoweńskiej gospodarki, a liczba firm prowadzących działalność eksportową wciąż rośnie. W 2023 roku aż 26 355 firm generowało przychody na rynkach zagranicznych, co stanowi wzrost o tysiąc firm w porównaniu z rokiem poprzednim. Około 40% wszystkich słoweńskich przedsiębiorstw prowadzi działalność eksportową, a największe z nich odpowiadają za znaczną część eksportu kraju. Sto największych eksporterów generuje aż jedną trzecią wszystkich przychodów uzyskiwanych za granicą. Liderami eksportu w 2023 roku były firmy farmaceutyczne Krka i Lek oraz producent sprzętu AGD Gorenje. Krka, która osiągnęła 1,6 miliarda euro przychodów zagranicznych,. Lek, również z sektora farmaceutycznego, uplasował się na drugim miejscu, osiągając 1,5 miliarda euro przychodów zagranicznych i odgrywając ważną rolę w eksporcie. Na trzecim miejscu znalazło się Gorenje, którego eksport wyniósł aż 2,5 miliarda euro, co czyni je liderem w kategorii przychodów z rynków zagranicznych. Wartość dodana na pracownika wyniosła 120 tysięcy euro, co było dwukrotnie wyższym wynikiem od średniej krajowej. Eksporterzy wyróżniają się również niższym poziomem zadłużenia. Eksport słoweńskich przedsiębiorstw w 2023 roku wyniósł 57 miliardów euro, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Poprawiła się również relacja eksportu do importu, która osiągnęła poziom 96,5%, wzrastając o 4,6 punktu procentowego. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak wzrost kosztów pracy, które zwiększyły się średnio o 12%. Sektor eksportowy w Słowenii obejmuje zarówno duże korporacje, które generują 63% całkowitych przychodów z eksportu, jak i średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa, które również odgrywają istotną rolę w strukturze eksportu kraju. Wzrost liczby eksporterów i poprawa pokrycia importu eksportem wskazują na rosnącą konkurencyjność słoweńskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych.

W okresie od stycznia do października 2024 roku słoweński handel zagraniczny cechował się dynamicznymi zmianami. Eksport wzrósł o 11,7% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku, osiągając 51,30 miliarda euro, podczas gdy import zwiększył się o 20,6%, osiągając wartość 57,56 miliarda euro. Deficyt w handlu wyniósł 6,27 miliarda euro, a wskaźnik pokrycia importu eksportem spadł do 89,1%. Największe wzrosty odnotowano w handlu z krajami spoza UE. Eksport na te rynki zwiększył się o 25,1%, osiągając 25,24 miliarda euro, natomiast import wzrósł aż o 46,1%, wynosząc 30,80 miliarda euro. W handlu z krajami UE eksport wzrósł skromniej, o 1,2%, osiągając 26,06 miliarda euro, a import zwiększył się o 0,4%, osiągając 26,77 miliarda euro. Wynika to głównie z „działalności uszlachetniającej” (głównie w inwestycjach Sandoz w Słowenii), szczególnie w sektorze farmaceutycznym, zarówno w eksporcie, jak i imporcie. UE pozostaje najważniejszym partnerem handlowym, odpowiadając za 74,9% eksportu i 77,2% importu. Eksport do UE wzrósł o 1,3%, podczas gdy import zwiększył się o 0,9%. Największy wzrost eksportu odnotowano do Chorwacji (+0,4 miliarda euro), a spadek w wymianie handlowej z Włochami i Austrią (-0,7 miliarda euro łącznie). Poza UE nadwyżka handlowa z Federacją Rosyjską utrzymała się na poziomie 0,7 miliarda euro.

Najważniejszymi rynkami eksportowymi Słowenii są Niemcy, Chorwacja, Włochy, Austria, Francja, Polska i Węgry, które odpowiadają za 57,4% całkowitego eksportu (po wyłączeniu Szwajcarii). Po uwzględnieniu Serbii, Rosji i Czech udział ten wzrasta do 66%. Niemcy, największy partner eksportowy Słowenii, znajdują się obecnie w recesji, co wpłynęło na spadek popytu na słoweńskie towary. Kluczowymi sektorami eksportowymi pozostają przemysł motoryzacyjny i farmaceutyczny, które odgrywają dominującą rolę w gospodarce kraju. Równocześnie wprowadzane inwestycje w technologie cyfrowe i energetykę odnawialną przyczyniają się do wzrostu udziału wysoko przetworzonych towarów w strukturze eksportu. Równoległy wzrost importu ogranicza wpływ eksportu netto na wzrost PKB, który według prognoz w 2025 roku pozostanie neutralny.

Słoweński handel zagraniczny stoi przed wieloma wyzwaniami, w tym rosnącym protekcjonizmem, wojnami handlowymi oraz wzrostem cen energii. Przemysł motoryzacyjny boryka się z koniecznością dostosowania do standardów niskoemisyjnych, a wysokie koszty energetyczne dodatkowo obciążają przedsiębiorstwa. Rozdrobnienie światowego handlu może również wpłynąć na spadek popytu na słoweńskie towary eksportowe, co stanowi kolejne wyzwanie strukturalne.

Słowenia podejmuje intensywne działania w kierunku dywersyfikacji rynków eksportowych, szczególnie poza Europą, w tym na rynki USA i Chin. Równocześnie środki unijne wspierają inwestycje w zieloną transformację i cyfryzację, które będą kluczowymi czynnikami wspierającymi rozwój eksportu w nadchodzących latach.

Najważniejsi partnerzy handlowi
  • Najważniejsi partnerzy handlowi: Niemcy, Włochy, Austria, Chorwacja, Francja, Szwajcaria.
  • Eksport i import:
    • W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku eksport towarów wzrósł o 1,0% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku, osiągając wartość 31,53 mld EUR.
    • Import towarów wzrósł o 0,9%, osiągając wartość 30,92 mld EUR.
    • Nadwyżka w handlu towarami wyniosła 0,6 mld EUR, co oznacza wzrost o 0,1 mld EUR w stosunku do poprzedniego roku.
  • Handel z Unią Europejską:
    • UE stanowiła 74,9% eksportu i 77,2% importu Słowenii.
    • Eksport do krajów UE wzrósł o 1,3%, natomiast import z UE wzrósł o 0,9%.
    • Największy wzrost eksportu odnotowano do Chorwacji (+0,4 mld EUR), natomiast spadek zanotowano w przypadku Włoch i Austrii (-0,7 mld EUR łącznie).
  • Pozostałe rynki:
    • Nadwyżka handlowa z Federacją Rosyjską utrzymała się na poziomie 0,7 mld EUR.
  • Stosunki w handlu usługami:

  • Eksport i import usług:
    • Eksport usług w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku wzrósł o 3,3%, osiągając wartość 9,17 mld EUR.
    • Import usług wzrósł o 5,3%, osiągając wartość 6,44 mld EUR.
    • Nadwyżka w handlu usługami wyniosła 2,7 mld EUR, co było zbliżone do poziomu z 2023 roku.
  • Główne kategorie usług:
    • Transport generował najwyższą nadwyżkę w wysokości 1,3 mld EUR (+33 mln EUR rok do roku).
    • Usługi związane z podróżami osiągnęły nadwyżkę 0,7 mld EUR, choć był to spadek o 6,4% w stosunku do 2023 roku.
    • Usługi budowlane odnotowały nadwyżkę 0,4 mld EUR, co stanowiło spadek o 15,8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe
  • Podstawowe produkty i usługi eksportowe: produkty farmaceutyczne, maszyny i urządzenia transportowe, chemikalia, pojazdy mechaniczne, sprzęt elektryczny.
  • Podstawowe produkty i usługi importowe: surowce energetyczne, maszyny, urządzenia elektryczne, chemikalia, dobra konsumpcyjne.
Główni inwestorzy
  • Główni inwestorzy: Austria, Niemcy, Szwajcaria, Luksemburg.
  • Pod koniec 2023 roku wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI) w Słowenii osiągnęła 22,1 miliarda euro, co oznacza wzrost o 9,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Stanowiło to 34,6% PKB kraju, co jest stosunkowo niższym udziałem w porównaniu z państwami regionu, takimi jak Czechy czy Węgry. Głównym motorem wzrostu były reinwestowane zyski, które osiągnęły 844 miliony euro, podczas gdy przepływy kapitału udziałowego zmniejszyły się o połowę z powodu ograniczonej liczby przejęć przedsiębiorstw.
  • Największa część inwestycji była skoncentrowana w sektorze przemysłu przetwórczego, który przyciągnął 7,4 miliarda euro, co stanowiło 33% wszystkich inwestycji. W tym sektorze odnotowano także największy wzrost inwestycji, wynoszący 744 miliony euro, z czego niemal połowa pochodziła z reinwestowanych zysków. Znaczącą rolę odegrały również sektory usług finansowych i ubezpieczeniowych (4,7 miliarda euro, 21,2%) oraz handel i naprawa pojazdów mechanicznych (3,9 miliarda euro, 17,8%).

  • Najwięcej inwestycji w Słowenii pochodziło z krajów Unii Europejskiej, które odpowiadały za 77,6% wszystkich FDI. Największym inwestorem była Austria, z wartością inwestycji wynoszącą 4,8 miliarda euro (21,6% całości). Kolejne miejsca zajęły Luksemburg (13,1%), Niemcy (8,7%), Szwajcaria (11%) oraz Chorwacja. Struktury własnościowe międzynarodowych korporacji sprawiają jednak, że rzeczywiste źródła inwestycji mogą się różnić od oficjalnych danych – na przykład inwestycje pośrednie z Niemiec, USA czy Węgier realizowane są często przez Luksemburg lub Austrię.

Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Główne kierunki inwestycji zagranicznych: Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Macedonia Północna.

Słoweńskie inwestycje zagraniczne także wzrosły, osiągając pod koniec 2023 roku wartość 9,4 miliarda euro, co odpowiadało 14,7% PKB. Oznaczało to wzrost o 9,7% w porównaniu z poprzednim rokiem, głównie dzięki reinwestowanym zyskom i wpłatom kapitału udziałowego. Kraje byłej Jugosławii, w tym Chorwacja, Serbia i Macedonia Północna, przyciągnęły 68,5% słoweńskich inwestycji zagranicznych, podczas gdy znaczącym odbiorcą pozostawała także Rosja.

Region centralnej Słowenii był głównym beneficjentem inwestycji zagranicznych, przyciągając 58,9% ich całkowitej wartości. Struktura FDI w Słowenii wskazuje na koncentrację w sektorach o wysokiej wartości dodanej, takich jak przemysł przetwórczy i usługi finansowe. Stabilność rynku oraz rosnący udział reinwestowanych zysków potwierdzają zaufanie inwestorów do słoweńskiej gospodarki, mimo że wartość inwestycji w relacji do PKB pozostaje niższa niż w innych państwach regionu.

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym
  • Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ): Słowenia przystąpiła do ONZ w maju 1992 roku, co umożliwiło jej udział w globalnych inicjatywach na rzecz pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego.
  • Unia Europejska (UE): Od 1 maja 2004 roku Słowenia jest członkiem UE, co pozwala jej uczestniczyć w jednolitym rynku oraz kształtować wspólne polityki gospodarcze i społeczne.
  • Strefa Euro: W 2007 roku Słowenia przyjęła euro jako swoją walutę, integrując się z unią monetarną i wzmacniając stabilność makroekonomiczną.
  • Światowa Organizacja Handlu (WTO): Jako członek-założyciel WTO, Słowenia angażuje się w promowanie wolnego handlu i redukcję barier taryfowych na arenie międzynarodowej.
  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD): Członkostwo w OECD umożliwia Słowenii współpracę z innymi rozwiniętymi gospodarkami w zakresie polityk ekonomicznych, edukacyjnych i społecznych.
  • Inicjatywa Środkowoeuropejska (CEI): Od 1992 roku Słowenia uczestniczy w CEI, wspierając regionalną współpracę gospodarczą i polityczną w Europie Środkowej.
  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW): Członkostwo w MFW pozwala Słowenii na korzystanie z doradztwa finansowego oraz wsparcia w stabilizacji makroekonomicznej.
  • Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO): Udział w tych organizacjach umożliwia Słowenii współpracę w zakresie zdrowia publicznego oraz standardów pracy.
Pozycja kraju w rankingach

Pozycja Słowenii w rankingach

 

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

 57/100

 41/180 (2023)

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

 50,8

32 (2024)

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

 67,3

 38/184

Relacje dwustronne

Polska i Słowenia są członkami UE, co dodatkowo pozytywnie oddziałuje na dynamikę współpracy handlowej pomiędzy krajami i poszerza ją o obszar usług, kapitału i swobodnego przepływu pracowników. Członkostwo pozytywnie wpływa na dalsze zacieśnianie więzi między gospodarkami - zachęca polskich przedsiębiorców do aktywniejszych działań na rynku kraju urzędowania, a ułatwienia wprowadzane przez rząd RS w obszarze prawa gospodarczego i prowadzenia działalności gospodarczej powinny w przyszłości zaowocować tworzeniem spółek z partnerami słoweńskimi czy nawiązywaniem bliższych więzi kooperacyjnych.

Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Relacje dwustronne

Wymiana towarowa Polski ze Słowenią w latach 2020 - 2024 r. (w tys. euro)

rok

eksport do Polski

eksport do Polski

obroty

saldo

2020

995.939

898.330

1.894.269

97.609

2021

1.156.388

1.267.914

2.424.301

-111.526

2022

1.312.773

1.641.076

2.953.848

-328.303

2023

1.337.259

1.339.034

2.676.293

-1.775

2024*

1.246.787

1.138.331

2.385.118

108.455

Dane: SURS

Słoweński eksport do Polski w 2023 roku według grup produktów (w tys. EUR, SURS):

Udział

EUR

Grupa produktów

20%

264.922

Produkty farmaceutyczne

19%

249.521

Maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części, urządzenia do nagrywania lub odtwarzania obrazu i dźwięku oraz ich części i akcesoria

8%

110.105

Reaktory jądrowe, kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części

8%

105.371

Pojazdy, z wyłączeniem pojazdów szynowych lub tramwajowych, oraz ich części i akcesoria

5%

66.938

Żelazo i stal

5%

62.317

Aluminium i wyroby z aluminium

 

Słoweński import z Polski w 2023 roku według grup produktów (w tys. EUR, SURS):

Udział

EUR

Grupa produktów

14%

191.719

Maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części, urządzenia do nagrywania lub odtwarzania obrazu i dźwięku oraz ich części i akcesoria

14%

184.885

Pojazdy, z wyłączeniem pojazdów szynowych lub tramwajowych, oraz ich części i akcesoria

7%

90.626

Reaktory jądrowe, kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części

6%

77.002

Tworzywa sztuczne i wyroby z tworzyw sztucznych, kauczuk oraz wyroby z kauczuku i gumy

5%

71.373

Produkty farmaceutyczne

5%

68.600

Aluminium i wyroby z aluminium

W strategii internacjonalizacji słoweńskiej gospodarki do 2025 r. Polska odgrywa ważną rolę, jako jeden z kluczowych rynków, na który ukierunkowane zostaną środki przeznaczone na promocję słoweńskiej gospodarki. Dobre dalsze perspektywy rozwoju wskazują również analitycy Izby Gospodarczej, którzy zakwalifikowali Polskę, jako jeden z najbardziej perspektywicznych rynków w dla słoweńskich eksporterów.

Inwestycje słoweńskie w Polsce
Słoweńskie firmy dostrzegają w Polsce stabilny rynek inwestycyjny, choć ich obecność koncentruje się głównie na sektorze farmaceutycznym. Kluczowymi inwestorami są firmy KRKA i LEK.  Polska zajmuje 5 miejsce w UE pod względem wartości słoweńskich inwestycji zagranicznych i 11 pozycję w słoweńskich inwestycjach zagranicznych po Serbii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Rosji, Macedonii, Niemczech, Austrii, Cyprze, Libii, Czarnogórze, Niderlandach.Łączna wartość inwestycji wyniosła 99,5 mln euro. 

Inwestycje polskie w Słowenii
Polskie inwestycje w Słowenii pozostają na stosunkowo niskim poziomie. Ich łączna wartość na koniec 2023 roku wynosiła 39,2 mln euro, co czyni Polskę 17. największym inwestorem z UE. Polskie firmy coraz częściej interesują się słoweńskim rynkiem, zwłaszcza po zintensyfikowaniu procesu prywatyzacji w Słowenii. Jednak pewne trudności, takie jak opór związków zawodowych, stanowiły wyzwanie dla realizacji niektórych transakcji.

Źródło: Bank Słowenii

Relacje z UE

Słowenia, będąc członkiem Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku, utrzymuje stabilne i konstruktywne relacje z UE, aktywnie uczestnicząc w jej inicjatywach i politykach. Już w 2007 roku Słowenia przystąpiła do strefy euro, jako pierwszy kraj z grupy nowych członków, co potwierdziło jej stabilność gospodarczą i determinację w integracji z unijnymi strukturami. W 2010 roku dołączyła również do strefy Schengen, umożliwiając swobodny przepływ osób i towarów.

Na polu polityki zagranicznej Słowenia angażuje się w stabilizację Bałkanów Zachodnich, uznając ten region za kluczowy dla bezpieczeństwa Europy. Aktywnie wspiera unijną politykę rozszerzenia oraz bierze udział w misjach pokojowych, takich jak EUFOR i EUTM. Dwukrotnie, w 2008 i 2021 roku, sprawowała przewodnictwo w Radzie UE, koncentrując się na takich wyzwaniach, jak integracja Bałkanów Zachodnich, polityka migracyjna, cyfryzacja czy zmiany klimatyczne.

Członkostwo w UE przyniosło Słowenii liczne korzyści, w tym dostęp do funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, które umożliwiły rozwój infrastruktury, ochronę środowiska, innowacji oraz edukacji. Wspierając Europejski Zielony Ład, Słowenia dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, inwestując w energię odnawialną i ochronę zasobów naturalnych.

UE jest także najważniejszym partnerem handlowym Słowenii, do którego trafia ponad 70% jej eksportu.

Baza traktatowa

Traktat Akcesyjny ze Wspólnotami Europejskimi i ich krajami członkowskimi, który wszedł w życie w dniu 1.05.2004 r. posiada podstawowe znaczenie dla całokształtu współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między Polską a krajami Unii Europejskiej, w tym ze Słowenią. Utrzymano w mocy te polsko-słoweńskie umowy międzynarodowe, które nie pozostają w kolizji z acquis communautaire, pozostałe zaś zostały wypowiedziane.

Nadal obowiązują umowa w sprawie wzajemnego popierania i ochrony inwestycji (Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1119) oraz umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (Dz.U. 1998 nr 35 poz. 198 ). W 2004 r. weszła w życie Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Słowenii o transporcie morskim, a w 2005 r. podpisano Umowę między Rządem RP a Rządem Rep. Słowenii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych.

Aby uzyskać pełny wykaz i teksty umów między Polską a Słowenią prosimy o skorzystanie z Internetowej Bazy Traktatowej MSZ.

 


Data aktualizacji: 12.2024

{"register":{"columns":[]}}