GrandPrix na festiwalu Animateka dla animacji “KONIUNKCJA” Marty Magnuskiej
02.12.2023
W dniach 27.11-3.12 w Lublanie odbyła się jubileuszowa edycja Animateki - jednego z najciekawszych festiwali filmów animowanych odbywających się w Europie Środkowej.
Organizatorzy co roku prezentują widowni najważniejsze filmy animowane zrealizowane przez twórców z całego świata, co roku prezentowanych jest kilka-kilkanaście polskich animacji, praktycznie co roku polscy twórcy zdobywają nagrody i wyróżnienia.
Również w tegorocznej edycji polskie filmy były prezentowane we wszystkich trzech kategoriach konkursowych (Konkurs Główny, Europejskie Młode Talenty (najlepsze filmy studenckie) i Program Konkursów Dziecięcych). Gośćmi tegorocznej Animateki był m.in. Tomek Popakul, którego dzieła wielokrotnie zdobywały nagrody na tym festiwalu. O pozycji polskiej animacji świadczy fakt, iż w przeglądzie jubileuszowym 2 spośród 6 prezentowanych animacji były dziełem Polaków – wspomnianego już Tomka Popakula i Marty Pajek (wielokrotnej laureatki ANIMATEKI m.in. w 2021 i 2019 r.). Wszyscy twórcy zostali zaproszeni do przyjazdu i osobistego udziału w wydarzeniach festiwalowych w Słowenii.
W edycji 2023 nagrodzę główną Grand Prix ponownie zdobyła polska animacja, film pt. „Koniunkcja” autorki Marty Magnuskiej. „Koniunkcja” jest wykonana w rysunkowej technice animacji poklatkowej, swoją premierę miała w czasie prestiżowego festiwalu filmowego Locarno i była pierwszym w historii krótkometrażowym polskim filmem animowanym pokazywanym w tym konkursie. Obraz Marty Magnuskiej to studium relacji między dwójką bohaterów, dzielących ze sobą życiową przestrzeń. Projekt warszawskiej firmy produkcyjnej Animoon, zrealizowany w koprodukcji z łotewskim Atom Art, znalazł się na długiej liście oscarowej, a teraz zabiega o uwagę członków Akademii, by trafić na short listę i powalczyć o nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany.
KONIUNKCJA to studium relacji między dwójką bohaterów dzielącym ze sobą życiową przestrzeń. Kobieta i mężczyzna znajdują się w pokoju, gekon siedzi w terrarium, kilka much krąży wokół lampy. Stopniowo znajdujemy coraz więcej zależności i analogii między ich działaniami i obserwowanymi elementami, w miarę jak rytm ich wszechświatów przyspiesza. Ukazane mikrokosmosy wydają się rytmicznie oddziaływać na siebie i przynależeć do wyższego, kosmicznego porządku.