Teleporady, e-recepta i e-skierowanie
Teleporady
- Systemy teleinformatyczne lub systemy łączności, przy użyciu których świadczeniodawca POZ udziela teleporad:
Celem zwiększenia bezpieczeństwa pacjentów oraz personelu medycznego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w Katowicach im. sierżanta Grzegorza Załogi świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są z wykorzystaniem systemu łączności telefonicznej.Informowanie pacjenta w zakresie organizacji teleporady następuje w miejscu wykonywania świadczeń, na stronie internetowej pod adresem: https://zozmswia.katowice.pl/, a także na żądanie pacjenta telefonicznie.
- Sposób ustalenia terminu teleporady:
Ustalenie dnia oraz godziny teleporady odbywa się w rejestracji Poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej pod następującymi numerami telefonów:
- POZ Katowice: (32) 78 27 370
- POZ Częstochowa: 885 906 909 lub 478 581 999
- POZ Bielsko – Biała: (33)
Termin teleporady ustalany jest każdorazowo z pacjentem przez pracownika rejestracji podczas rejestracji pacjenta do lekarza lub pielęgniarki. Teleporady realizowane są na bieżąco.
- Sposób nawiązania kontaktu między świadczeniodawcą POZ a pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
Celem realizacji teleporady osoba udzielająca świadczenia nawiązuje, w ustalonym podczas rejestracji terminie, kontakt telefoniczny z pacjentem pod wskazanym przez pacjenta numerem telefonu.
Osoba udzielająca teleporady, przed jej udzieleniem, potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, przekazanych przez pacjenta za pośrednictwem systemów łączności, a także ustala aktualny adres zamieszkania pacjenta.
Przeprowadzenie teleporady odbywa się w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady. - Sposób postępowania w sytuacji, gdy brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem
Brak możliwości nawiązania kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie, po podjęciu co najmniej trzech prób w odstępie nie krótszym niż 5 minut, skutkuje anulowaniem teleporady. Próby zrealizowania kontaktu z pacjentem odnotowywane są w dokumentacji pacjenta.
- Możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady.
W przypadku, kiedy z uwagi na stan zdrowia pacjenta udzielenie świadczenia zdrowotnego nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady pacjent ma możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej z wykorzystaniem bezpośredniego kontaktu z lekarzem, pielęgniarką/położną. Powyższa okoliczność powinna być ustalona w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym. Ewentualną wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny,
na podstawie którego lekarz podejmie decyzję o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego
w poradni lub też w formie teleporady.Podczas wywiadu telefonicznego lekarz dokonuje m.in. następującej oceny:
- Czy pacjent nie jest zakażony koronawirusem?
- Czy problemy zdrowotne pacjenta wymagają wizyty w poradni?
- Czy nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia?
W przypadku, kiedy lekarz podejmie decyzję o konieczności udzielenia pacjentowi świadczenia zdrowotnego w poradni wówczas należy ustalić dzień oraz godzinę wizyty, celem zminimalizowania liczby pacjentów przebywających w poczekalni. Przed wejściem do gabinetu pacjent powinien mieć zasłonięte usta i nos maseczką lub innym środkiem ochrony indywidualnej, odkażone dłonie oraz zmierzoną temperaturę ciała.
Materiały
TeleporadyTeleporady.pdf 0.57MB
e-Recepta
W przypadku braku możliwości poinformowania pacjenta o 4 – cyfrowym kodzie e-recepty za pomocą sms-a informacja tak może być przekazana przez personel medyczny Szpitala w formie rozmowy telefonicznej z pacjentem.
Jak wykupić leki z e-recepty
Leki z e-recept można wykupić w różnych aptekach. Nie trzeba szukać apteki, która będzie miała (lub zamówi) wszystkie przepisane leki. Można kupić część leków w jednej aptece, a część w drugiej. Jest to duże ułatwienie, jeśli zależy pacjentowi na niższej cenie leku lub jesteś w podróży.
Należy jednak pamiętać, że wszystkie przepisane opakowania jednego leku trzeba wykupić w tej samej aptece, w której wykupiono pierwsze opakowanie. Można rozłożyć ten zakup w czasie i najpierw kupić tylko jedno opakowanie, a dopiero po jakimś czasie kolejne. Jednak po to kolejne opakowanie leku należy przyjść do tej apteki, w której kupiono pierwsze. Inna apteka go nie sprzeda.
e-Skierowanie
Instrukcja o sposobie realizacji
e-skierowania
e-Skierowanie możesz otrzymać w postaci:
- SMS-a z 4 cyfrowym kodem
- e-maila z pdf-em
- wydruku informacyjnego e-skierowania.
W przypadku braku możliwości poinformowania pacjenta o 4 – cyfrowym kodzie e-recepty za pomocą sms-a informacja tak może być przekazana przez personel medyczny Szpitala w formie rozmowy telefonicznej z pacjentem.
Żeby otrzymać e-skierowanie w postaci SMS-a lub e-maila, zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, wejdź w „Ustawienia” i wpisz numer telefonu lub adres e-mailowy.
Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
Na czas epidemii zlecenia na wyroby medyczne mogą być wystawiane i od razu weryfikowane
w systemie w ramach teleporady przez uprawnionego pracownika opieki zdrowotnej.
Pacjentom przysługuje refundacja wyrobów medycznych w ramach określonych limitów.
W związku z epidemią koronawirusa uprawniony pracownik opieki zdrowotnej może wystawić zlecenie na wyrób medyczny w ramach teleporady. Pacjent otrzymuje tylko numer zlecenia, który wraz
z numerem PESEL umożliwia zakup potrzebnego wyrobu medycznego w sklepie medycznym lub
w aptece, które mają umowę z NFZ.
Instrukcja o sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych
lub obrazowych
Zlecenie na wykonanie badań laboratoryjnych pacjent otrzymuje w formie papierowej, natomiast skierowanie do Pracowni Diagnostyki Obrazowej wystawiane jest w formie elektronicznej oraz papierowej.
Instrukcja o sposobie założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP)
Aby korzystać z IKP należy wejść na stronę pacjent.gov.pl i zalogować się. Nie trzeba rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebny jest elektroniczny podpis.
Można wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:
– profil zaufany — to bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu można załatwić urzędowe sprawy online. Bez wychodzenia z domu można załatwić profil zaufany, jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej PKO Bank Polski SA, PKO SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo.
W przypadku posiadania już profilu zaufanego, system da możliwość zalogowania się za pomocą banku lub innego dostawcy PZ
– e-dowód — to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Logowanie następuje za pomocą czytnika. Na stronie https://www.gov.pl/web/e-dowod/#Jak-uzywac-e-dowodu jest instrukcja, jak to zrobić
– za pomocą konta bankowego lub konta w banku spółdzielczym.
Dzięki IKP można:
- otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy podać swój numer telefonu lub adres e-mail
- wykupić leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
- udostępnić bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
- mieć dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia
- odebrać kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)
- odebrać e-skierowanie
- złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
- zmienić lekarza/pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej
- sprawdzić wynik testu na koronawirusa
dowiedzieć się, do kiedy prawdopodobnie należy przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od stanu zdrowia pacjenta).