W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych

Jesteś zaszczepiony lub zaszczepiona? Z powodu niepożądanych odczynów poszczepiennych trafiłeś/aś do szpitala na hospitalizacje? Możesz skorzystać z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień i ubiegać się o świadczenia kompensacyjne.

Fundusz Kompensacyjny

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych pozwal zaszczepionym, którzy byli hospitalizowani z powodu niepożądanych odczynów poszczepiennych, ubiegać się o świadczenia kompensacyjne, wykorzystując prostą ścieżkę bez udziału sądów.

Wysokość świadczenia zależy przede wszystkim od długości pobytu w szpitalu. Maksymalna kwota to 100 tys. zł. Sprawdź, jakiej wysokości możesz otrzymać świadczenie.

Ważne! Możliwość uzyskania świadczenia kompensacyjnego odnosi się do wszystkich szczepień przeciw COVID-19, a także szczepień obowiązkowych i innych szczepień przeciwepidemicznych wykonanych począwszy od 1 stycznia 2023 roku.

Kto może ubiegać się o świadczenia kompensacyjne?

Jeśli po Twoim szczepieniu wystąpiło niepożądane działanie danej szczepionki, możesz skorzystać ze świadczenia kompensacyjnego, kiedy:

  • spowodowało konieczność pobytu w szpitalu przez co najmniej 14 dni lub
  • wystąpił wstrząs anafilaktyczny powodując konieczność obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć albo hospitalizacji (o dowolnej długości).

Świadczenie nie będzie natomiast mogło zostać przyznane, jeśli:

  • hospitalizacja trwała krócej niż 14 dni, a Ty nie doznałeś wstrząsu anafilaktycznego,
  • hospitalizacja nie była związana z podaniem szczepionki objętej działaniem Funduszu,
  • nie doznałeś działania niepożądanego wymienionego w Charakterystyce Produktu Leczniczego danej szczepionki, a także w ulotce dołączanej do opakowania. Lista działań niepożądanych poszczególnych szczepionek.

Jak złożyć wniosek?

Dowiedz się, jak złożyć wniosek. Możesz go wysłać zarówno pocztą tradycyjną, jak i przez platformę ePUAP lub pocztę elektroniczną.

Zobacz film, jak przebiega postępowanie prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta.

Zespół ekspertów

Członków Zespołu ds. Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych powoływać będzie na pięć lat Rzecznik Praw Pacjenta. Obecnie w skład Zespołu weszło sześciu doświadczonych lekarzy specjalistów wyróżniających się wiedzą w zakresie szczepień ochronnych:

  • prof. dr hab. n. med. Tomasz Hryniewiecki (Przewodniczący);
  • dr n. med. Przemysław Ciechanowski;
  • dr hab. n. med. Joanna Glück;
  • lek. Ryszard Kępa;
  • dr hab. n. med. Joanna Renke;
  • prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński;
  • lek. Barbara Szczepańska.

Poznaj sylwetki ekspertów.

Najczęściej zadawane pytania

1. Od kiedy można składać wnioski o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego?

Wnioski o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych można składać od 12 lutego 2022 roku. Od 1 stycznia 2023 roku mogą one dotyczyć nie tylko szczepień przeciw COVID-19, ale także szczepień obowiązkowych i innych szczepień przeciwepidemicznych wykonanych począwszy od tej daty.

2. Po szczepieniu przeciwko COVID-19 w 2020 roku doznałem działania niepożądanego – czy przysługuje mi świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego?

Fundusz Kompensacyjny obejmuje wszystkie wykonane dotąd szczepienia przeciwko COVID-19, realizowane od rozpoczęcia akcji szczepień w grudniu 2020 roku. Jeśli Twój pobyt w szpitalu, obserwacja na SOR lub izbie przyjęć czy leczenie poszpitalne miały miejsce przed wejściem w życie ustawy, czyli przed 27 stycznia 2022 roku, termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia upływa 31 grudnia 2022 roku. 

3. Czy wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego podlega opłacie?

Wniosek o świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego podlega opłacie w wysokości 220 zł. Należy ją wpłacić na rachunek bankowy Funduszu: 45 1130 1017 0020 1591 5120 0001. Opłata zostanie zwrócona, jeśli Rzecznik Praw Pacjenta przyzna świadczenie kompensacyjne (czyli pozytywnie rozpatrzy wniosek) albo gdy postępowanie nie będzie mogło zostać wszczęte.

Do wniosku składanego do Rzecznika należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty. Jeśli tego zabraknie, Rzecznik wezwie do przedłożenia dowodu wpłaty w ciągu 30 dni. Wniosek nieopłacony nie będzie mógł zostać rozpatrzony.

Masz więcej pytań? Znajdź odpowiedź!

Wideo

{"register":{"columns":[]}}