Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej
Rodzaj sprawy: wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej. Po złożeniu wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami zespół inspektorów Wydział Polityki Społecznej, w imieniu i z upoważnienia Wojewody Pomorskiego, przeprowadza wizytację obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Postępowanie kończy decyzja administracyjna wydana na czas nieokreślony.
Podstawa prawna: art. 22 pkt 3, 4, 8, 9 i 9a oraz art. 57 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej
Wymagane dokumenty: Wniosek: podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej składa wniosek do Wojewody Pomorskiego właściwego ze względu na miejsce położenia domu na terenie województwa pomorskiego.
Wniosek zawiera:
- nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej także dane osobowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, o ile osoba taki posiada);
- numer w rejestrze przedsiębiorców albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- numer identyfikacyjny REGON;
- nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej;
- liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu;
- strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.
Wymagane dokumenty w przypadku jednostki samorządu terytorialnego:
- kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę),
- regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
Wymagane dokumenty w przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń innych osób prawnych i osób fizycznych:
- kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę),
- regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt,
- dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- informację o sposobie finansowania domu pomocy społecznej,
- zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;
- zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego;
- zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
Oświadczenia, o których mowa w pkt. 6, 7 i 9, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Opłaty: bez opłat
Termin załatwienia sprawy: nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Odwołania: Minister Pracy i Polityki Społecznej
Miejsce załatwienia sprawy: Wniosek i wymagane dokumenty można przesyłać pocztą na adres: Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
Wydział Polityki Społecznej, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk
lub składać osobiście w sekretariacie Wydziału Polityki Społecznej, pok. nr 60
Formularze, wnioski do pobrania: brak.