Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej
Miejsce załatwienia sprawy (złożenia dokumentów):
Wniosek i wymagane dokumenty można przesłać pocztą na adres: Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk.
Opis sprawy:
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej.
Podstawy prawne:
art. 22 pkt 3 i 4, oraz art. 57 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej
Strona (Zainteresowany):
Jednostki samorządu terytorialnego,Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,inne osoby prawne, osoby fizyczne, spółki prawa handlowego.
Warunki załatwienia sprawy:
Wojewoda Pomorski wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot występujący:
- Spełnia warunki określone w Ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Spełnia standardy, o których mowa w art. 55 ust. 1 i ust. 2 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Złoży wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej (wraz z wymaganymi dokumentami).
Sposób załatwienia sprawy:
Po złożeniu wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami zespół inspektorów Wydział Polityki Społecznej, z upoważnienia Wojewody Pomorskiego, przeprowadza wizytację obiektu,
w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Postępowanie kończy decyzja administracyjna wydana na czas nieokreślony.
Sposób wszczęcia postępowania:
Złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Wniosek:
Podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej składa wniosek do Wojewody Pomorskiego właściwego ze względu na miejsce położenia domu na terenie województwa pomorskiego.
Wniosek zawiera:
- Nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko oraz adres.
- Numer w rejestrze przedsiębiorców albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu.
- Numer identyfikacji podatkowej (NIP).
- Numer identyfikacyjny REGON.
- Numer PESEL (w przypadku osoby fizycznej).
- Nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej.
- Liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu.
- Strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.
- Miejscowość, datę i podpis osoby składającej wniosek.
- Wykaz załączników.
Wymagane dokumenty:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego:
- Kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom.
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę).
- Regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
W przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń innych osób prawnych i osób fizycznych:
- Kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom.
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę).
- Regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.
- Dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
- Informację o sposobie finansowania domu pomocy społecznej.
- Zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem.
- Zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego.
- Zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
- Klauzula informacyjna.
Termin załatwienia:
W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów.
Opłaty:
Decyzja wydana w sprawie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej nie podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z póżn. zm.), opłacie skarbowej.
Odwołanie:
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego.
Uwagi i dodatkowe informacje:
Kopie dokumentów załączonych do wniosku należy potwierdzić za zgodność z oryginałem, w innym przypadku oryginały dokumentów należy przedstawić do wglądu.
Wymagane dokumenty w postaci oświadczeń (pkt. 7, 8 i 9) składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Materiały
wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznejwniosek_o_wydanie_zezwolenia_na_prowadzenie_domu_pomocy_społecznej_wersja_pdf.pdf 0.17MB
- Pierwsza publikacja:
- 20.01.2025 13:08 Zuzanna Chyła
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ewa Szczypior
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej | 2.0 | 21.01.2025 09:52 Zuzanna Chyła |
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej | 1.0 | 20.01.2025 13:08 Zuzanna Chyła |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP