Sprawy paszportowe – informacje ogólne
Ważny dokument paszportowy:
- uprawnia do przekraczania granicy i pobytu za granicą,
- poświadcza obywatelstwo polskie,
- poświadcza tożsamość osoby w nim wskazanej (w zakresie danych, jakie zawiera dokument).
Paszport wydany osobie, która nie ukończyła 13 lat jest ważny 5 lat od daty jego wydania, a wydany osobie powyżej 13-go roku życia – 10 lat od daty jego wydania.
Paszport zawiera mikroprocesor, w którym zamieszczone są dane biometryczne: wizerunek twarzy i odciski palców.
Paszport tymczasowy mogą otrzymać:
- osoby przebywające czasowo w RP i za granicą, na powrót do miejsca stałego pobytu,
- osoby przebywające za granicą, na czas oczekiwania na doręczenie paszportu sporządzonego w RP (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu),
- osoby przebywające w RP i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
- osoby przebywające w RP i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową,
- osoby, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy.
Okres ważności paszportu tymczasowego nie może przekroczyć 12 miesięcy od daty jego wydania.
Pamiętaj!
Konsul honorowy nie wydaje dokumentów paszportowych.
Planując podróż za granicę, zapoznaj się z aktualnymi przepisami określającymi zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium danego państwa, w tym – w zakresie dotyczącym wymaganego okresu ważności paszportu oraz możliwości przekroczenia granicy na podstawie paszportu tymczasowego.
PODSTAWA PRAWNA
Klauzula RDP
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych |
|
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA |
Administratorami są:
|
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA |
Z administratorem – Wojewodą (do uzupełnienia nazwa wojewody) można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email: iod@mc.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora oraz na adres korespondencyjny ul. Królewska 27, (00-060) Warszawa. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować poprzez adres email: iod@mswia.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/web/mswia/formularz-kontaktowy lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Zagranicznych można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@msz.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby, zaś z wykonującym obowiązki administratora, którym jest konsul RP, można skontaktować się poprzez właściwy adres instytucjonalny e-mail urzędu konsularnego lub pisemnie pod adresem, zgodnie z informacją opublikowaną na stronie: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polskie-przedstawicielstwa-na-swiecie . |
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH |
Administrator – Wojewoda (do uzupełnienia nazwa wojewody) wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez (do uzupełnienia dane). Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pan/Pani kontaktować się, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, korespondencyjnie na adres: ul. Królewska 27, (00-060) Warszawa oraz na adres e-mail: iod@mc.gov.pl
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Zagranicznych wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pan/Pani skontaktować poprzez email: iod@msz.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w jego zakresie działania. |
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA |
Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) (dalej: RODO) w związku z przepisem szczególnym ustawy;
|
ODBIORCY DANYCH
|
Odbiorcami danych są
Pani/Pana dane osobowe udostępnia się:
Policji, Straży Granicznej, Biuru Nadzoru Wewnętrznego, o którym mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2073 i 2448), Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, organom Krajowej Administracji Skarbowej, prokuraturze, sądom, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Służbie Ochrony Państwa, Straży Marszałkowskiej, dyrektorom urzędów morskich, Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych - w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań
przez:
Pani/Pana dane wojewoda lub konsul (działający w sprawie jako organ I instancji), a także Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (działający w sprawie jako organ II instancji) udostępnia także stronom postępowań administracyjnych prowadzonych na podstawie ustawy o dokumentach paszportowych oraz Kodeksu postępowania administracyjnego, a w przypadku Konsula RP – także na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne, których jest Pan/Pani stroną lub uczestnikiem w trybie udostępnienia akt tych postępowań. Jeżeli w dokumencie paszportowym innej osoby został Pan/Pani wskazany/a jako osoba do kontaktu Pana/Pani dane mogą być udostępnione organom policji, staroście, konsulowi w przypadku trudnej sytuacji życiowej, pobytu w szpitalu, zgonu tej osoby za granicą. |
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ |
Pani/Pana dane dotyczące utraconego dokumentu paszportowego (skradzionego lub zagubionego) lub unieważnionego będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) oraz bazy Interpolu na podstawie art. 84 ustawy o dokumentach paszportowych. Dane do SIS będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji. W przypadku bazy Interpolu za pośrednictwem interfejsu udostępnianego przez Krajowe Biuro Interpolu w Warszawie lub za pośrednictwem oprogramowania służącego przeglądaniu danych.
Ponadto, dane z Rejestru Dokumentów Paszportowych mogą być udostępniane na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. |
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH |
Dane wprowadzane do Rejestru Dokumentów Paszportowych będą przetwarzane bezterminowo, za wyjątkiem danych biometrycznych w postaci odcisków palców, które przechowuje się w Rejestrze Dokumentów Paszportowych do czasu potwierdzenia przez organ paszportowy prawidłowości sporządzenia dokumentu paszportowego (weryfikacji poprawności danych biometrycznych podczas wydawania dokumentu).
Dane zgromadzone w formie pisemnej w dokumentacji papierowej są przetwarzane przez Wojewodów przez 10 lat zgodnie z klasyfikacją wynikającą z jednolitego rzeczowego wykazu akt organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r., Dz. U. Nr 14, poz. 67).
Dane zgromadzone w formie pisemnej w dokumentacji papierowej są przetwarzane przez Konsulów RP przez okres 60 lat zgodnie z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 43 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i jednostkach podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. MSZ poz. 74 z późn. zm.) – w przypadku wydania dokumentu paszportowego oraz 10 lat – w przypadku odmowy wydania lub unieważnienia dokumentu paszportowego oraz utraty lub zniszczenia dokumentu paszportowego. |
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH |
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci. |
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO |
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa
|
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH |
Pani/Pana dane do Rejestru Dokumentów Paszportowych wprowadzane są przez następujące organy:
|
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH ORAZ KONSEKWENCJACH NIEPODANIA DANYCH
|
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dokumentach paszportowych. W przypadku działania na wniosek, odmowa podania danych skutkuje niezrealizowaniem żądania. |
INFORMACJA O ZAUTOMATYZOWANYM PODEJMOWANIU DECYZJI I PROFILOWANIU
|
Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu. |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne
Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie opłat konsularnych