Nowe obowiązki zamawiających
09.09.2024
Szanowni Państwo,
zwracamy Państwa uwagę na nowe obowiązki nałożone na zamawiających klasycznych i sektorowych wynikające z art. 3e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956, które mają zastosowanie od 1 lipca br.
W świetle nowych unijnych regulacji, zamawiający są zobowiązani udzielać zamówień publicznych na dostawy w celu zakupu, leasingu, najmu lub dzierżawy nowych bezemisyjnych autobusów miejskich, a także zamówień publicznych na usługi, których głównym przedmiotem jest użytkowanie takich autobusów miejskich na podstawie kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu.
W ramach opisu przedmiotu zamówienia lub kryteriów oceny ofert zamawiający stosują co najmniej 2 spośród poniższych kryteriów, z czego przynajmniej jedno z nich dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw określonych w lit. a–d, w zależności od sytuacji na rynku i zgodnie z dyrektywami 2014/23/UE, 2014/24/UE lub 2014/25/UE oraz obowiązującymi przepisami sektorowymi, a także z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii, w tym Porozumieniem Światowej Organizacji Handlu w sprawie Zamówień Rządowych (GPA) i innymi umowami międzynarodowymi wiążącymi Unię:
a) proporcja produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw trzecich określona zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 ustanawiającym unijny kodeks celny (kryterium to ma zastosowanie wyłącznie do produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw, które nie są stronami GPA i które nie zawarły z Unią umowy o wolnym handlu obejmującej przepisy z zakresu zamówień publicznych; aktualny wykaz państw stron GPA dostępny pod linkiem: https://www.wto.org/english/tratop_e/gproc_e/memobs_e.htm);
b) bieżąca i szacowana dostępność niezbędnych części zamiennych zapewniających funkcjonowanie sprzętu będącego przedmiotem oferty;
c) zapewnienie przez wykonawcę, że ewentualne zmiany w jego łańcuchu dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie będą miały negatywnego wpływu na realizację zamówienia;
d) zaświadczenie lub dokumentacja wykazująca, że organizacja łańcucha dostaw wykonawcy pozwala mu spełnić wymóg bezpieczeństwa dostaw;
e) zrównoważenie środowiskowe wykraczające poza minimalne wymogi określone w obowiązujących unijnych aktach prawnych.
Powyższe zobowiązanie nie wyklucza stosowania przez zamawiających dodatkowych kryteriów.
Jeżeli wkład oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw stanowi jedno z kryteriów oceny ofert, należy przypisać mu wagę na poziomie 15 - 40%.
Zobowiązania wynikające z art. 3e rozporządzenia (UE) 2024/1610 stanowią uzupełnienie dotychczasowych obowiązków nałożonych na zamawiających, które wynikają z art. 68a-68b ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 t.j.).
Przepisy te z kolei zobowiązują zamawiających do zapewnienia określonego udziału autobusów zaliczanych do kategorii M3 klasy I i klasy A, wykorzystujących do napędu paliwa alternatywne, w całkowitej liczbie autobusów objętych określonymi zamówieniami, w perspektywie do 2025 r. i 2030 r. z zastrzeżeniem że połowa tego udziału ma być osiągnięta przez autobusy zeroemisyjne.
Obowiązek zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz pojazdów zeroemisyjnych odnosi się do zamówień:
- o wartości równej lub przekraczającej progi unijne udzielanych na podst. umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu pojazdów samochodowych udzielaną przez zamawiającego, jeżeli do udzielenia tych zamówień mają zastosowanie przepisy ustawy Pzp;
- o wartości równej lub przekraczającej progi unijne dotyczących świadczenia określonych usług transportowych, obejmujących m.in. specjalistyczny transport drogowy osób, nieregularny transport osób, jeżeli do udzielenia tych zamówień mają zastosowanie przepisy ustawy Pzp;
- w zakresie drogowego publicznego transportu zbiorowego o wartości przekraczającej wartość progową określoną w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
Szczegółowe informacje na temat obowiązków zamawiających wynikających z ustawy o elektromobilności znajdziecie Państwo w „Przewodniku po obowiązujących przepisach w obszarze zielonych zamówień publicznych” z 2022 r.
Wersja skonsolidowana rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.7.2019, z późn. zm.) dostępna jest pod linkiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401610.
Artykuł 3e - Zapewnienie zrównoważonych i odpornych łańcuchów dostaw autobusów miejskich poprzez postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
1. Instytucje zamawiające i podmioty zamawiające udzielają zamówień publicznych na dostawy w celu zakupu, leasingu, najmu lub dzierżawy nowych bezemisyjnych autobusów miejskich, o których mowa w art. 3b, a także zamówień publicznych na usługi, których głównym przedmiotem jest użytkowanie takich autobusów miejskich, na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, o najkorzystniejszym stosunku ceny do jakości.
2. Instytucje zamawiające i podmioty zamawiające wykorzystują jako specyfikacje techniczne lub kryteria udzielenia zamówienia co najmniej dwa z poniższych kryteriów, co najmniej jedno z których dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw określonych w lit. a)–d), w zależności od sytuacji na rynku i zgodnie z dyrektywami 2014/23/UE, 2014/24/UE lub 2014/25/UE oraz obowiązującymi przepisami sektorowymi, a także z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii, w tym Porozumieniem Światowej Organizacji Handlu w sprawie Zamówień Rządowych (GPA) i innymi umowami międzynarodowymi wiążącymi Unię:
a) proporcja produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw trzecich określona zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013; kryterium to ma zastosowanie wyłącznie do produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw, które nie są stronami GPA i które nie zawarły z Unią umowy o wolnym handlu obejmującej przepisy z zakresu zamówień publicznych;
b) bieżąca i szacowana dostępność niezbędnych części zamiennych zapewniających funkcjonowanie sprzętu będącego przedmiotem oferty;
c) zapewnienie przez oferenta, że ewentualne zmiany w jego łańcuchu dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie będą miały negatywnego wpływu na realizację zamówienia;
d) zaświadczenie lub dokumentacja wykazująca, że organizacja łańcucha dostaw oferenta pozwala mu spełnić wymóg bezpieczeństwa dostaw;
e) zrównoważenie środowiskowe wykraczające poza minimalne wymogi określone w obowiązujących unijnych aktach prawnych.
Akapit pierwszy nie wyklucza stosowania przez instytucje zamawiające i podmioty zamawiające dodatkowych kryteriów.
3. Jeżeli wkład oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw jest jednym z kryteriów udzielenia zamówienia, przypisuje się mu wagę od 15 do 40 % kryteriów udzielenia zamówienia.