Nowelizacja tzw. ustawy o COVID-19
29.03.2020
Dla rynku zamówień publicznych kluczowe znaczenie ma nowe brzmienie przepisu art. 6 ust. 1 oraz nowy art. 15r (dotyczący realizacji umów o zamówienie publiczne) i art. 15zzs ust. 3 i 6 (dotyczące kontroli uprzedniej i odwołań) tej ustawy.
Nowe brzmienie art. 6 ust. 1 tej ustawy rozszerza wyłączenie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zastąpienie słowa "towary" słowem "dostawy".
Z punktu widzenia środków ochrony prawnej istotny jest nowy art. 15zzs ust. 3, który stanowi, że wstrzymanie i zawieszenie biegu terminów (zob. art. 15zzs ust. 1 pkt 10 ustawy), nie dotyczy kontroli i postępowań wskazanych odpowiednio w dziale V rozdziale 3 oddziale 3 oraz dziale VI rozdziale 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Oznacza to, że wstrzymanie i zawieszenie biegu terminów procesowych i sądowych w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 nie dotyczy:
- kontroli uprzednich zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, prowadzonych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz
- postępowań odwoławczych prowadzonych przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Dla uczestników rynku zamówień publicznych bardzo ważny jest również przepis art. 15zzs ust. 6 ustawy, który stanowi, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID - 19 nie przeprowadza się rozpraw ani posiedzeń jawnych.
Ponadto zgodnie z art. 15zzs ust. 3 tej ustawy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych lub Prezes Krajowej Izby Odwoławczej mogą wydać zarządzenia określające szczegółowe warunki organizacji pracy Krajowej Izby Odwoławczej związane z zapewnieniem prawidłowego toku jej urzędowania oraz stosowane środki zapewniające bezpieczeństwo, mając na względzie konieczność podejmowania działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Podsumowując skutki wprowadzonych regulacji dla uczestników rynku zamówień publicznych należy wskazać, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19:
- Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie prowadził kontrole uprzednie.
- Terminy dotyczące postępowania odwoławczego, zawarte Dziale VI rozdziale 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (w szczególności na wniesienie odwołania i przystąpienia do postępowania odwoławczego) nie ulegają wstrzymaniu ani zawieszeniu. W praktyce oznacza to, że wnoszenie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej pozostaje na niezmienionych zasadach.
- W tym okresie nie będą odbywały się rozprawy ani posiedzenia jawne przed Krajową Izbą Odwoławczą.
- Prezes Urzędu Zamówień Publicznych i Prezes Krajowej Izby Odwoławczej otrzymali upoważnienie do wydawania zarządzeń określających szczegółowe warunki organizacji pracy KIO, związane z zapewnieniem prawidłowego toku jej urzędowania oraz stosowanie środków zapewniających bezpieczeństwo.
Wprowadzone przepisy są efektem działań Urzędu Zamówień Publicznych i Ministerstwa Rozwoju, podjętych w celu umożliwienia prowadzenia postępowań i zawierania umów w sytuacji nie korzystania przez wykonawców z odwołań, umożliwienia przeprowadzenia kontroli uprzedniej i zawarcia po jej zakończeniu umowy, oraz funkcjonowania Krajowej Izby Odwoławczej w sytuacjach nie wymagających jawnych rozpraw (np. posiedzenia w celu umorzenia postępowań i umożliwienie w takiej sytuacji zawarcia umowy). Wszystkie te działania w naszej ocenie w zdecydowanej większości postępowań umożliwią zawieranie umów w sprawie zamówień publicznych bez pozbawiania lub ograniczania prawa wykonawców do wniesienia odwołania i jego rozstrzygnięcia. Powyższe jest niezwykle istotne zarówno dla zamawiających, jak i przedsiębiorców. W zakresie posiedzeń i rozpraw jawnych, jak już będą one mogły być przeprowadzone, Urząd Zamówień Publicznych i Krajowa Izba Odwoławcza podejmie czynności zmierzające do niezwłocznego ich przeprowadzenia.
Należy także zwrócić uwagę, że nowelizacja ustawy o COVID-19 wprowadza zmiany dotyczące kwestii realizacji umów, uwzględniające specyfikę sytuacji społeczno-gospodarczej wywołanej COVID-19, w tym przede wszystkim konieczność podjęcia szybkich i efektywnych działań. Po spełnieniu określonych w tej ustawie przesłanek, możliwe są w szczególności:
- zmiany terminu wykonania umowy lub jej części, lub czasowego zawieszenie wykonywania umowy lub jej części;
- zmiany sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych;
- zmiany zakresu świadczenia wykonawcy i odpowiadającą jej zmianę wynagrodzenia wykonawcy.
Regulacje w tym zakresie zawarte są w art. 15r ustawy nowelizującej.
Zapraszamy do stałego śledzenia naszej strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych (Twitter, Linkedin). W kolejnych komunikatach będziemy informować Państwa o ewentualnych dalszych działaniach podejmowanych w związku z epidemią COVID-19.