Komunikat urzędów konsularnych RP w Zjednoczonym Królestwie
14.01.2021
W obliczu szybkiego rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19 i wprowadzonych przez władze brytyjskie epidemicznych ograniczeń (national lockdown), apelujemy do interesantów urzędów konsularnych o rozważne planowanie wizyt w urzędzie i ograniczenie ich jedynie do załatwienia spraw niecierpiących zwłoki, które wymagają obecności w urzędzie. Sugerujemy rozważenie przełożenia spraw, które mogą poczekać do czasu unormowania się sytuacji epidemicznej.
Wszelkie sprawy niewymagające osobistego stawienia się w urzędzie konsularnym są załatwiane drogą korespondencyjną. Dotyczy to także odbioru paszportu. Na wizytę paszportową w celu złożenia wniosku o paszport należy przynieść ze sobą opłaconą do 100 gramów kopertę SPECIAL DELIVERY z danymi adresata (imię, nazwisko, adres). Do koperty prosimy dołączyć wypełniony i podpisany wniosek o wysyłkę paszportu.
Na wizytę w urzędzie należy umówić się przez elektroniczny system e-konsulat. Nowe terminy spotkań są tam dodawane na bieżąco w każdy dzień roboczy o godz. 9:00 i o godz. 20:00 (dla Konsulatu Generalnego RP w Belfaście tylko o godz. 9:00, a dla Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu – wyłącznie o godz. 20:00). Uprzejmie prosimy o cierpliwość – system e-konsulat regularnie daje możliwość na wizyty w kolejnych terminach.
Jednocześnie informujemy, że aktualnie urzędy konsularne w Londynie i Manchesterze obsługują interesantów w sprawach paszportowych również w soboty.
Dyżury paszportowe w POSK-u zostają zawieszone do czasu obniżenia restrykcji. Przypominamy o możliwości zapisania się na złożenie wniosku o polski paszport w Polish Millennium House w Birmingham.
Dla usprawnienia organizacji, a tym samym w celu umożliwienia urzędnikom obsługi jak największej liczby wnioskujących, osoby, które zapisały się na wizytę paszportową, prosimy o:
- punktualne przybywanie na spotkania paszportowe. Ze względów bezpieczeństwa osoby zapisane będą mogły wejść do budynku tylko o godzinie wyznaczonej na spotkanie. Można oczekiwać na swoją kolejność wyłącznie na zewnątrz budynku. Osoba spóźniona będzie zobligowana do poczekania na ewentualną przerwę w obsłudze lub umówienia się na nowy, inny dogodny termin.
- przybywanie do urzędu w maseczce ochronnej i rękawiczkach. Osoby nieposiadające takiej ochrony nie będą mogły uzyskać zezwolenia na wejście do budynku ze względów bezpieczeństwa.
- zachowanie wymaganych odległości podczas oczekiwania na spotkanie przed wejściem do budynku oraz uszanowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa i stosowanie się do poleceń urzędników.
- przygotowanie się do spotkania paszportowego. Na spotkanie należy przybyć z wypełnionymi formularzami i dodatkowymi dokumentami. Niezbędne informacje są dostępne na stronie w zakładce paszporty.
UWAGA: Rzetelnych informacji w sprawie procedury składania wniosków paszportowych udzielają urzędnicy konsulatu. - przygotowanie się do regulowania opłat wyłącznie kartą płatniczą.
- przygotowanie się do odbioru paszportu pocztą, ubezpieczoną przesyłką Special Delivery opłaconą na poczcie do 100 gramów, z danymi adresata (imię, nazwisko, pełny adres w Wielkiej Brytanii). Do opłaconej już koperty zwrotnej należy dołączyć wypełniony i podpisany wniosek o wysyłkę paszportu. Do każdego wniosku o paszport należy załączyć odrębny wniosek o wysyłkę i kopertę zwrotną.
- odwołanie wizyty w urzędzie i zwolnienie miejsca innym osobom, jeśli z jakiegoś powodu nie mogą Państwo przybyć do urzędu. W tym celu należy w systemie e-konsulat po wybraniu kraju i placówki - wybrać kolejno: Strona główna > Wizyty w konsulacie > Anuluj umówioną wizytę lub kliknąć na ten link. Następnie należy wpisać numer formularza widocznego na elektronicznym potwierdzeniu wizyty paszportowej, a także otrzymany kod. Numer formularza i kod znajdują się w ramce na samym dole formularza wizyty paszportowej pod adresem placówki. Po wprowadzeniu tych danych należy kliknąć w przycisk z czerwonym napisem „Odwołaj wizytę”.
Przypominamy, że na terenie konsulatu mogą przebywać jedynie osoby, których obecność jest niezbędna do załatwienia konkretnej sprawy.
Sprawy niewymagające osobistego stawiennictwa w urzędzie są w dalszym ciągu załatwiane drogą korespondencyjną.
Przypominamy, że informacji w sprawach konsularnych na bieżąco udziela Centrum Informacji Konsularnej: +44 2030 789618.
W sprawach pilnych poza godzinami pracy urzędów należy dzwonić na numer dyżurny: +44 2030 789621.
Przydatne informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wszystkich aspektów działań konsulatu można znaleźć na stronie internetowej w dziale informacje konsularne.
Przypominamy: urzędy konsularne przyjmują płatność wyłącznie kartą płatniczą.
Rekomendujemy również wnioskowanie o odbiór paszportów drogą pocztową.