W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ocenianie

Na tym poziomie edukacyjnym testowanie wszystkich języków obcych nowożytnych w Wielkiej Brytanii oparte jest na czterech ogólnych celach oceniania (ang. assessment objectives, AOs).

 

OBJAŚNIENIE CELÓW OCENIANIA / OCZEKIWANYCH UMIEJĘTNOŚCI

Cele oceniania

Umiejętności

Waga

A01

Słuchanie – rozumienie i reakcja na różne rodzaje języka mówionego

25%

A02

Mówienie – skuteczna komunikacja i interakcja ustna

25%

A03

Czytanie – rozumienie i reakcja na różne rodzaje języka pisanego

25%

A04

Pisanie – komunikowanie się pisemne

25%

 

Komisja egzaminacyjna podczas wprowadzania nowych podstaw programowych zaznaczała, że omawiany egzamin nie wpisuje się w skalę zaawansowania językowego Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ 2003).

Wyniki egzaminów prezentowane są na dziewięciostopniowej skali od 1 do 9, gdzie 1 jest oceną najniższą, a 9 najwyższą. Wynik może też być wyrażony za pomocą litery U, co oznacza brak klasyfikacji. Osoby zdające na poziomie podstawowym (ang. foundation tier) z dziewięciostopniowej skali oceniania mogą otrzymać oceny od 1 do 5. Jeśli osoba zdająca egzamin nie spełnia kryteriów dla uzyskania oceny 1, otrzymuje wtedy wynik U (nieklasyfikowanie).

Osoby zdające na poziomie rozszerzonym (ang. higher tier) z dziewięciostopniowej skali oceniania mogą otrzymać oceny od 4 do 9. Jeśli osoba zdająca egzamin nie spełnia kryteriów dla uzyskania oceny 4, otrzymuje wtedy wynik U (nieklasyfikowanie). W tabeli poniżej znajduje się proponowane uproszczone objaśnienie ocen wyrażonych liczbowo.

 

PROPONOWANE OBJAŚNIENIE SKALI OCEN NA POZIOMIE GCSE

SKALA OCEN

THE GRADING SCALE

9 (CELUJĄCY)

8 (BARDZO DOBRY PLUS)

7 (BARDZO DOBRY)

6 (DOBRY PLUS)

5 (DOBRY)

4 (DOSTATECZNY)

3,2 (WYMAGA POPRAWY)

1 (NIEDOSTATECZNY)

U (NIEKLASYFIKOWANY)

9 (OUTSTANDING PERFORMANCE)

8

7

6

5 (STRONG PASS)

4 (STANDARD PASS)

3, 2

1 (UNSATISFACTORY)

U (NO AWARD)

 

Punktacja za poszczególne arkusze egzaminacyjne rozkłada się następująco:

  • Poziom podstawowy: słuchanie = 40 (pkt) × 3/2, mówienie = 60 (pkt), czytanie = 60 (pkt), pisanie = 50 (pkt) × 6/5. Razem do zdobycia jest 240 punktów.
  • Poziom rozszerzony: słuchanie = 50 (pkt) × 6/5, mówienie = 60 (pkt), czytanie = 60 (pkt), pisanie = 60 (pkt). Razem do zdobycia jest 240 punktów.

Warto zauważyć, że progi oceniania mogą się nieco różnić między różnymi seriami egzaminacyjnymi, w zależności od czynników takich jak trudność arkuszy egzaminacyjnych.  Tabela poniżej ilustruje te drobne różnice w progach oceniania, tj. aby na poziomie podstawowym otrzymać ocenę 5 w 2019 roku należało zdobyć przynajmniej 179 punktów z 240 możliwych, ale w 2023 roku wystarczyło ich już 155.

 

SERIA EGZAMINACYJNA

POZIOM PODSTAWOWY

(ang. foundation tier)

POZIOM ROZSZERZONY

(ang. higher tier)

MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW DO ZDOBYCIA

2019

179

212

240

2021

125

151

180

2022

152

200

240

2023

155

198

240

 
 
Osoby podchodzące do egzaminów GCSE z języka polskiego na ogół są bardzo dobrze przygotowane i osiągają wysokie oceny. Dla przykładu 83,1% osób zdających w 2022 r. oraz 2023 r. otrzymało ocenę 7 lub wyższą.
{"register":{"columns":[]}}