Kontrola jakości handlowej
Kontrola urzędowa to zespół czynności przeprowadzonych przez właściwy organ Inspekcji, określonych w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w innych ustawach, w których zostały okeślone zadania dla Inspekcji oraz w przepisach UE, w celu sprawdzenia zgodności z prawem żywnościowym, zakończonuch sporządzeniem protokołu kontroli, chyba że przepisy stanowią inaczej. Przeprowadza je pracownik inspekcji po okazaniu legitymacji służbowej oraz upoważnienia do kontroli. Kontrole dzielimy na planowe i doraźne (ad hoc).
Wymagania w zakresie jakości handlowej
Zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli w przepisach o jakości handlowej zostały określone takie wymagania, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta.
W krajowych przepisach (rozporządzeniach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi) określone zostały wymagania w zakresie jakości handlowej m.in. wyrobów czekoladowych i kakaowych, miodu, fermentowanych napojów winiarskich, wybranych przetworów owocowych (m.in. dżemów, konfitur, galaretek, marmolad, powideł śliwkowych, soków i nektarów), ziemniaków, niektórych przetworów mlecznych (m.in. mleka zagęszczonego, mleka w proszku, kazeiny), ekstraktów: kawy i cykorii, niektórych półproduktów i produktów przemysłu cukrowniczego.
Ponadto, producenci zobowiązani są do przestrzegania przepisów unijnych, odnoszących się do jakości handlowej m.in. następujących artykułów: świeżych owoców i warzyw, wina, napojów spirytusowych, oliwy z oliwek, jaj, mięsa drobiowego, tusz wieprzowych i wołowych, przetworów rybnych oraz mlecznych.
- Ostatnia modyfikacja:
- 08.02.2021 13:13 Karolina Młynarczyk
- Pierwsza publikacja:
- 08.02.2021 13:13 Karolina Młynarczyk