Ciężarówka drogowców niszczyła nawierzchnie jezdni
02.08.2024
Solówkę przewożącą kontener z gorącą masą bitumiczną zatrzymali do kontroli inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Pojazd był niesprawny technicznie oraz przeładowany. Ciężarówkę wycofano z dalszej jazdy. Za stwierdzone naruszenia będą wszczęte postępowania administracyjne wobec przewoźnika i załadowcy.
W czwartek (1 sierpnia), na odcinku ekspresowej „siódemki” koło Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli samochód ciężarowy z kontenerem termicznym do transportu gorącej masy bitumicznej. Solówką przewożono mieszankę mineralno-asfaltową z Radomia do naprawy nawierzchni dróg w Górze Kalwarii. Powodem tej interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Pojazd wraz z ładunkiem ważył 28,6 t zamiast dopuszczalnych 26 t. Za duża masa przewożonej gorącej masy bitumicznej spowodowała też przekroczenie o 2,7 t nacisków grupy dwóch osi (oś 2 i 3), w której jedna oś składowa jest osią napędową. Suma nacisków wynosiła 21,7 t przy normie dopuszczalnej na danej drodze – 19 t.
W trakcie kontroli stanu technicznego, inspektorzy stwierdzili znaczne wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów ciężarówki. W miejscu postoju powstały spore plamy oleju na nawierzchni punktu kontrolnego. Wykryta usterka zagrażała bezpieczeństwu w ruchu drogowym i środowisku naturalnemu.
Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu, ukarali kierowcę mandatem oraz zakazali dalszej jazdy z miejsca kontroli. Za ujawnione przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i norm nacisków osi pojazdu, zostanie teraz wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Odrębne postępowanie będzie też wszczęte z ustawy o transporcie drogowym za wykrytą usterkę niebezpieczną. Przewoźnikowi grożą kary pieniężne w łącznej wysokości 12 000 zł (10 000 zł i 2 000 zł). Za przekroczenia dopuszczalnych parametrów wagowych pojazdu 10 000 zł kary grozi również załadowcy masy bitumicznej.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów wpływa także na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność.