O nas
10.09.2022
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z siedzibą przy ul. Bolesława Limanowskiego 29A w Radomiu, zakresem swego działania obejmuje Województwo Mazowieckie. Podstawowym zakresem działania Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego jest kontrola mająca na celu wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości w wykonywaniu transportu drogowego. Kontrola ta wymaga od wykonujących ją inspektorów dogłębnej wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów takich jak: ustawa o transporcie drogowym, ustawa prawo o ruchu drogowym, ustawa o czasie pracy kierowców, ustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych i wielu innych. Dlatego też osoby zatrudnione na stanowisku inspektora transportu drogowego przed przystąpieniem do pracy uczestniczą w sześciomiesięcznym szkoleniu specjalistycznym zakończonym egzaminem państwowym, który potwierdza zdobycie przez te osoby gruntownej wiedzy oraz praktyki niezbędnej do wykonywania kontroli. Inspektorzy wykonując swoją pracę kierują się zasadą, że transport służy człowiekowi i gospodarce, wobec czego nie może zagrażać bezpieczeństwu ludzi i naruszać równowagi środowiska.
Inspekcją Transportu Drogowego kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego jako centralny organ administracji rządowej, podległy ministrowi właściwemu do spraw transportu.
Zadania Inspekcji Transportu Drogowego na poziomie wojewódzkim realizuje Wojewoda działający za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, jako kierownika wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego wchodzącej w skład wojewódzkiej administracji zespolonej.
Jak powstała inspekcja transportu drogowego?
W organizowaniu Inspekcji uczestniczyli eksperci – przedstawiciele Francji i Niemiec, którzy w ramach projektu bliźniaczego PHARE PL 9908.01 – „Przygotowanie podstaw prawnych i utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego” doradzali w sprawie określenia zakresu zadań i organizacji Inspekcji Transportu Drogowego, szkolenia kandydatów i wdrożeniu środków informatycznych. Analogiczne formacje działają na terenie państw Unii Europejskiej m. in. we Francji, Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii. W procesie tworzenia Inspekcji wykorzystywane były doświadczenia tych służb.
W dniu 14 lipca 2005 r. Główny Inspektorat Transportu Drogowego podpisał z Ministrem Infrastruktury umowę o dofinansowanie Projektu „Usprawnienie i zwiększenie efektywności działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego” w ramach Priorytetu: Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa i Działania: Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, Podziałania: Monitoring bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Projekt Usprawnienie i zwiększenie efektywności działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego nr SPOT/2.3/143/05 współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transportu na lata 2004 – 2006 i dotyczy wyposażenia Inspekcji Transportu Drogowego w 19 nowych samochodów specjalnych ze specjalistyczną zabudową biurową przystosowanych do przeprowadzania kontroli pojazdów na drodze.