Ciężarówka przeładowana jabłkami na wagach ITD
16.10.2024
Tymczasowym zakazem dalszej jazdy i przygotowaniem dokumentacji do wszczęcia postępowania administracyjnego – tak zakończyła się kontrola ciężarówki przewożącej jabłka. Pojazd członowy był przeładowany, co też spowodowało przekroczenia dozwolonych nacisków osi. Zestaw zatrzymał patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
W poniedziałek (14 października) wieczorem, na drodze wojewódzkiej numer 579 w miejscowości Radziejowice (powiat żyrardowski), inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Ciężarówką wykonywano krajowy przewóz jabłek przemysłowych z okolicy Rawy Mazowieckiej do przetwórni owoców koło Warszawy. Kierowcą zespołu pojazdów był jednocześnie przewoźnik – właściciel gospodarstwa rolnego.
Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 45,5 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 0,7 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 12,2 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków trzech osi naczepy wynosiła 26,4 t zamiast przepisowych 24 t.
Inspektorzy ITD zakazali kierowcy dalszej jazdy z miejsca kontroli do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru jabłek na inny pojazd. Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz nacisków osi będzie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Przewoźnikowi grozi 10 000 złotych kary. Załadowcą jabłek był jednocześnie podmiot wykonujący krajowy transport drogowy na potrzeby własne. W związku z tym rolnik nie poniesie dodatkowych konsekwencji finansowych.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg publicznych. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają też bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.