W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ciężarówka przeładowana kruszywem zatrzymana koło Glinojecka

02.10.2024

53,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton ważył zestaw ciężarowy z kruszywem. Za duża masa ładunku spowodowała także przekroczenia dozwolonych nacisków osi zespołu pojazdów na drogę. Nienormatywną ciężarówkę wycofali z dalszej jazdy inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Płocka.

53,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton ważyła ciężarówka z kruszywem. Nienormatywny zestaw zatrzymał patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na krajowej „sześćdziesiątce”, w pobliżu Glinojecka.

We wtorek (1 października), na krajowej „sześćdziesiątce” koło Glinojecka, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą – wywrotką. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, przewożono kruszywo z Olsztyna do Płocka. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.

Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 53,5 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 0,9 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 12,4 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków trzech osi naczepy wynosiła 33,9 t zamiast przepisowych 24 t.

Inspektorzy ITD ukarali mandatem kierowcę nienormatywnego zestawu oraz wydali zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru kruszywa na inny pojazd. Za ujawnione naruszenia wagowe zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i z ustawy o transporcie drogowym. Przewoźnikowi drogowemu grozi kara w łącznej wysokości 25 000 złotych. Takiej samej kary może spodziewać się też załadowca kruszywa, wobec którego będą prowadzone odrębne postępowania administracyjne.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}