Ciężarówka przeładowana pustakami zatrzymana pod Grójcem
30.10.2024
Zestaw przewożący pustaki betonowe ważył 49 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton. Znacznie za duża masa ładunku spowodowała przekroczenia dozwolonych nacisków osi zespołu pojazdów na drogę. Oprócz tego przewożone pustaki nie były zabezpieczone przed zmianą miejsca położenia podczas jazdy. Nieprawidłowości stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
We wtorek (29 października), na odcinku ekspresowej „siódemki” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą kurtynową. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, był wykonywany niezarobkowy przewóz na potrzeby własne. Ciężarówką przewożono pustaki betonowe z okolic Szydłowca do jednej z miejscowości pod Grójcem.
Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw z ładunkiem ważył 49 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonych pustaków spowodowała również przekroczenie o ponad 2 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 13,55 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków grupy trzech osi składowych naczepy wynosiła 27,8 t zamiast przepisowych 24 t.
W trakcie kontroli przestrzeni ładunkowej naczepy okazało się, że przewożone palety z pustakami betonowymi nie były zabezpieczone przed zmianą miejsca położenia. Kierowca nie użył nawet jednego pasa transportowego do zabezpieczenia ciężkiego ładunku. Palety mogły zatem przemieścić się na naczepie podczas gwałtownego hamowania lub nagłego manewru skrętu.
Za ujawnione wykroczenia kierowcę ukarano dwoma mandatami w łącznej wysokości 500 złotych. Otrzymał również zakaz dalszej jazdy do czasu doprowadzenia zestawu do stanu zgodnego z przepisami prawa. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru pustaków na drugi pojazd ciężarowy. Z powodu znacznego przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi zespołu pojazdów, będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Przewoźnikowi i załadowcy grozi po 15 000 zł kary.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.