Gabaryt z niewłaściwym zezwoleniem zatrzymany koło Grójca
03.11.2023
Blisko 55 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka przewożąca dużą koparkę gąsienicową. Kierowca okazał zezwolenie na przejazd nienormatywnego zestawu, ale dokument nie obejmował rzeczywistych parametrów – zwiększonych nacisków osi. Nieprawidłowość stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W czwartek (2 listopada), na ekspresowej „siódemce” w okolicach Grójca, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał ciężarówkę polskiego przedsiębiorcy. Zestawem wykonywano krajowy przewóz koparki gąsienicowej. Powodem tej interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu i nacisków osi na drogę.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Rzeczywista masa całkowita zestawu wynosiła 54,9 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi ciągnika siodłowego, z czego jedna była osią napędową a druga bez napędu, wynosiły 21,25 t przy normie 19 t. O prawie 1 t przekroczone były również naciski potrójnej grupy osi naczepy. Oprócz tego zestaw z ładunkiem był za szeroki, za długi i za wysoki.
Kierowca okazał do kontroli zezwolenia kat. IV na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Dokument nie był wystarczający - nie dopuszczał do ruchu gabarytu o naciskach osi większych od dopuszczalnych. W tym przypadku wymagane było zezwolenie kat. V. Jego brak był równoznaczny z tym, że funkcjonariusze nie mogli uznać okazanego zezwolenia niższej kategorii.
Inspektorzy wstrzymali transport do czasu usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości. Na miejsce kontroli drogowej przyjechał zestaw z większą liczbą osi, na który przeładowano koparkę. Wtedy znaczna masa ładunku rozłożyła się na więcej osi i ich naciski były zgodne z dopuszczalnymi. Nie oznacza to, że przewoźnik uniknie pozostałych konsekwencji. Wobec niego będą teraz wszczęte postępowania z ustawy o transporcie drogowym i ustawy prawo o ruchu drogowym. Grozi mu wysoka kara pieniężna.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest to również przejaw nieuczciwej konkurencja na rynku usług transportowych.