W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Główny Inspektor Transportu Drogowego i Wojewoda Mazowiecki z wizytą w mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego

22.08.2024

Prawie 11 tysięcy przeprowadzonych kontroli pojazdów, 667 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych z powodu złego stanu technicznego, w tym 328 wydanych zakazów dalszej jazdy z miejsca kontroli - to tylko część efektów pracy od początku tego roku inspektorów mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Codziennej działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu przyjrzeli się Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski i Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski. Goście obejrzeli również najnowocześniejszy sprzęt pomiarowo - kontrolny podczas działań w terenie.

Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski, Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski i Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Zbigniew Kapciak z wizytą w punkcie kontrolnym na terenie Radomia.

Spotkanie odbyło się w czwartek (22 sierpnia), w głównej siedzibie WITD w Radomiu. Pozostali inspektorzy mazowieckiej ITD są zatrudnieni w oddziałach zamiejscowych w Warszawie, Siedlcach, Garwolinie, Ciechanowie, Ostrołęce i Płocku. Kontrolami są zatem objęte drogi na terenie całego województwa mazowieckiego. Za kilka miesięcy szeregi mazowieckiej ITD zasilą nowi inspektorzy. Obecnie pięciu aplikantów odbywa półroczny kurs dla służby kontroli transportu drogowego, który kończy się egzaminem państwowym. Prowadzony jest też nabór na kolejnych aplikantów.

Kontrole inspektorów ITD wpływają na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez ujawnianie nieprawidłowości w transporcie drogowym i wykroczeń w ruchu drogowym. Inspektorzy eliminują z ruchu przede wszystkim niesprawne technicznie i przeładowane pojazdy. To właśnie pojazdy nienormatywne przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni dróg i obiektów inżynieryjnych w ciągu szlaków komunikacyjnych. ITD dba zatem nie tylko o bezpieczeństwo na drogach, ale również o ochronę rynku transportowego przed przejawami nieuczciwej konkurencji. Podczas kontroli inspektorzy sprawdzają m.in. czas pracy i trzeźwość kierowców, stan techniczny pojazdów i wymagane dokumenty do wykonywania krajowego i międzynarodowego transportu drogowego oraz przewozu osób.

Właśnie o pracy inspektorów mazowieckiej ITD, dotychczasowych i planowanych działaniach kontrolnych oraz bezpieczeństwie w ruchu drogowym na Mazowszu, rozmawiali Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski, Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski i Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Zbigniew Kapciak. Z uwagi na okres letni poruszono również temat wakacyjnych kontroli autobusów turystycznych w ramach akcji „Bezpieczny Autokar – wakacje 2024". W ramach tych działań, od początku tegorocznych wakacji, mazowieccy inspektorzy skontrolowali 157 autokarów przewożących dzieci i młodzież. Tylko w 5 przypadkach stwierdzili usterki skutkujące zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i wydali 2 zakazy dalszej jazdy z miejsca kontroli.

Goście byli również w punkcie kontrolnym przy ul. NSZZ Solidarność w Radomiu. Szef ITD Artur Czapiewski i Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski przyjrzeli się pracy inspektorów. Tam prowadzono szczegółowe kontrole stanu technicznego pojazdów z użyciem Mobilnej Jednostki Diagnostycznej, która jest specjalistycznym urządzeniem pracującym w oparciu o elementy uniwersalnej linii diagnostycznej. Jest wyposażona w hydraulicznie rozkładane najazdy przewożone w zabudowanym samochodzie ciężarowym. Zakres kontroli pojazdów ciężarowych i autobusów z wykorzystaniem MJD jest niemal identyczny jak podczas badania wykonywanego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.

Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami w transporcie drogowym są:

  • naruszenia norm czasu jazdy i odpoczynku;
  • korzystanie z cudzej karty kierowcy (ukrywanie rzeczywistego czasu prowadzenia pojazdu);
  • manipulacje lub nieprawidłowa obsługa tachografu (np. brak wpisów manualnych, brak wpisów krajów rozpoczęcia, odłączenie tachografu, brak okresowego badania tachografu);
  • przeładowanie pojazdu (przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdów);
  • zły stan techniczny lub brak ważnego badania technicznego pojazdu;
  • brak wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego (ponadgabarytowego);
  • niewyposażenie kierowcy w wymagane dokumenty (np. w wypis z licencji lub dokument przewozowy);
  • wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę nieposiadającego ważnego orzeczenia lekarskiego i psychologicznego o braku przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
  • brak wymaganego zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej

Z kolei najczęściej stwierdzane podczas kontroli są usterki:

  • układu hamulcowego (nadmiernie zużyte i pęknięte tarcze hamulcowe, odłączone przewody od siłownika hamulcowego, niekompletny układ hamulcowy);
  • osi (pęknięcie lub odkształcenie osi);
  • kół (niepewne mocowanie koła, uszkodzone łożysko koła, uszkodzona piasta koła);
  • ogumienia/ opon (nadmiernie zużyty bieżnik opon, uszkodzenie lub przecięcie opony);
  • układu zawieszenia (amortyzatorów, resorów, wahaczy, łączników stabilizatora, belek, elementów zawieszenia pneumatycznego);
  • oświetlenia zewnętrznego (brak wymaganych świateł pęknięcie kloszy i reflektorów);
  • wycieki płynów eksploatacyjnych (oleju silnikowego, oleju skrzyni biegów, oleju hydraulicznego, paliwa);
  • układu kierowniczego (nadmierny luz na kierownicy, nadmierne zużycie końcówek drążków kierowniczych, nadmiernie zużyte zwrotnice kół, awarie przekładni kierowniczej, awarie układu wspomagania).

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Utworzenie tej wyspecjalizowanej służby kontrolnej wynikało z konieczności zapewnienia uczciwej konkurencji w transporcie drogowym, poprawy bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Powołanie Inspekcji Transportu Drogowego było także spełnieniem jednego z wymogów akcesyjnych Unii Europejskiej i stanowiło gwarancję wiarygodności Polski jako państwa graniczącego z Unią i ubiegającego się o członkostwo we Wspólnocie. W organizowaniu Inspekcji Transportu Drogowego uczestniczyli eksperci - przedstawiciele Francji i Niemiec. Analogiczne formacje działają na terenie państw Unii Europejskiej, m.in. we Francji, Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii. W procesie tworzenia ITD wykorzystywane były doświadczenia tych służb, z którymi nieustannie jest prowadzona wieloaspektowa współpraca międzynarodowa.

Zadania Inspekcji Transportu Drogowego na poziomie wojewódzkim realizuje Wojewoda działający za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, jako kierownika WITD wchodzącej w skład wojewódzkiej administracji zespolonej.

Zdjęcia autorstwa: WITD w Radomiu i Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie

Zdjęcia (15)

{"register":{"columns":[]}}