Kierował bez uprawnień niesprawną wywrotką
16.07.2024
Kierowca wywrotki i zarazem przedsiębiorca nie posiadał ważnego prawa jazdy wymaganej kategorii do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Rejestrował swój czas pracy na konto innej osoby przy użyciu tachografu bez ważnej legalizacji. Ciężarówka z niesprawnym układem hamulcowym nie miała ważnego badania technicznego. Z kolei przedsiębiorca nie posiadał uprawnień transportowych. Serię naruszeń stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
W piątek (12 lipca) rano, na ekspresowej „siódemce” w okolicach Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli wywrotkę z kruszywem. W momencie zatrzymania ciężarówką kierował przedsiębiorca. Przewoził ładunek na potrzeby własne z placu swojej firmy w powiecie białobrzeskim na miejsce wykonywanych robót brukarskich koło Grójca. Oprócz tego w kabinie pojazdu przewoził dodatkowego (drugiego) pasażera ponad tzw. możliwości konstrukcyjne ciężarówki.
W trakcie kontroli wymaganych dokumentów inspektorzy stwierdzili, że kierujący nie posiada ważnego prawa jazdy odpowiedniej kategorii dla danego rodzaju pojazdów. Mężczyzna miał prawo jazdy wyłącznie z wpisaną kategorią B. Brak było wpisu kat. C uprawniającej do prowadzenia pojazdu ponad 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Kierowca nie posiadał także wymaganego orzeczenia lekarskiego i psychologicznego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy oraz kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego. Ponadto wykonywał przewóz drogowy rzeczy na potrzeby własne bez wymaganego zaświadczenia lub zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego rzeczy. Nie okazał też do kontroli dokumentu przewozowego na ładunek.
Dalsze czynności kontrolne wykazały również brak aktualnych badań technicznych pojazdu. Ostatni wykonany przegląd techniczny był ważny do 27 stycznia 2024 roku. Wiele do życzenia pozostawiał stan techniczny wywrotki. W toku kontroli inspektorzy stwierdzili usterkę układu hamulcowego, która stwarzała zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przy lewym kole na pierwszej osi ciężarówki był pęknięty bęben hamulcowy. Bęben został przecięty przez mechanizm szczęk hamulcowych po całym obwodzie oraz był pęknięty w poprzek. Oprócz tego wewnętrzne koło na osi bliźniaczej było obluzowane i ruszało się na boki. Funkcjonariusze mieli zastrzeżenia również m.in. do stanu ogumienia i oświetlenia zewnętrznego pojazdu. Niesprawne były światła cofania i uszkodzony był klosz tylnej lampy. Stwierdzili też nadmierny wyciek płynu eksploatacyjnego z pojazdu.
Szereg nieprawidłowości wyszedł na jaw podczas kontroli tachografu analogowego. Urządzenie nie miało ważnego sprawdzenia okresowego od 8 lipca 2024 r. Z kolei kierowca używał wykresówki przez okres dłuży niż ten, na który jest przeznaczona. Wykresówka została umieszczona w tachografie 12 grudnia 2023 r. Skutkowało to nałożeniem się zapisów aktywności - brakiem możliwości odczytania wykresówki. W rozmowie z inspektorami kierujący i zarazem przedsiębiorca oświadczył, że wykonuje tylko krótkie przejazdy na potrzeby własne. W jego ocenie nie musiał zatem zmieniać wykresówki.
Kontrola zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu i wydaniem zakazu dalszej jazdy z miejsca kontroli. Przedsiębiorca zobowiązał się we własnym zakresie zorganizować pojazd, który odholował niesprawną wywrotkę. Za popełnione wykroczenia z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz stwierdzone naruszenia ustawy o transporcie drogowym zostanie sporządzony wniosek o ukaranie do sądu przeciw kierującemu. Ponadto wobec przedsiębiorcy będzie również toczyć się postępowanie administracyjne. Grozi mu wysoka kara pieniężna.