W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontrola ciężarówki zakończona wymianą tachografu i interwencją Policji

16.09.2024

Kierowca polskiej ciężarówki mógł rejestrować fikcyjny odpoczynek podczas jazdy. Tachograf miał wgrane oprogramowanie, które służy do manipulowania czasem pracy kierowcy. Zabronioną ingerencję w oprogramowanie tachografu ujawnili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Przewoźnikowi grożą poważne konsekwencje.

Ciężarówka, zatrzymana przez patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na terenie Radomia, miała tachograf z niedozwolonym oprogramowaniem. Kierowca mógł rejestrować fikcyjny odpoczynek podczas jazdy.

We wtorek (10 września), na krajowej „dwunastce” w Radomiu, patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, przewożono ładunek z Radomia do Ostrzeszowa.

W trakcie analizy wydruków z tachografu, funkcjonariusze ITD zaczęli podejrzewać, że urządzenie może mieć zmienione oprogramowanie fabryczne. W celu weryfikacji poprawności działania tachografu, przeprowadzono tzw. próbę drogową. Inspektorzy wpisali odpowiednią kombinację przycisków, która od razu uruchomiła niedozwoloną funkcję tachografu. Urządzenie rejestrowało fikcyjny odpoczynek kierowcy i postój ciężarówki w chwili, gdy była w ruchu. Oprócz tego nie zmieniał się stan drogomierza pojazdu. W chwili zatrzymania zestawu i w okresie objętym kontrolą czasu pracy, kierowca nie korzystał z niedozwolonego oprogramowania. W związku z powyższym, inspektorzy nie mieli podstaw prawnych do zatrzymania prawa jazdy kierowcy na trzy miesiące i ukarania go mandatem.

Ciężarówkę skierowano do uprawnionego serwisu tachografów, gdzie wymontowano urządzenie rejestrujące z niedozwolonym oprogramowaniem oraz sprawdzono jego instalację. Czujnik ruchu i pozostałe elementy instalacji tachografu nie miały śladów ingerencji. Tachograf z niedozwolonym oprogramowaniem zabezpieczono i następnie przekazano do dalszych czynności wezwanym funkcjonariuszom Komendy Miejskiej Policji w Radomiu. Nieuprawniona zmiana wskazania drogomierza lub ingerencja w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Za stwierdzone naruszenie ustawy o transporcie drogowym zostanie również wszczęte postępowanie administracyjne. Przewoźnikowi grozi 10 000 zł kary. To nie jedyne konsekwencje finansowe. Właściciel ciężarówki musiał też pokryć koszt zakupu i wymiany tachografu w uprawnionym serwisie.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy, z wykorzystaniem tachografu, umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Fałszowanie i próba ukrywania rzeczywistego czasu pracy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportu, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}