W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Międzynarodowy transport zboża wstrzymany koło Grójca

01.08.2024

48,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka przewożąca zboże ze Słowacji do Polski. Za duża masa ładunku spowodowała również przekroczenia dozwolonych nacisków osi zespołu pojazdów na drogę. Kontrola wykazała też przypadki nierejestrowania czasu pracy kierowcy i rozbieżność stanu licznika przebiegu ciągnika siodłowego. Naruszenia ujawnili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

48,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka przewożąca zboże ze Słowacji do Polski. Przeładowany zestaw zatrzymał do kontroli patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „siódemce”, w pobliżu Grójca.

We wtorek (30 lipca) rano, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą – wywrotką. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy wykonywano niezarobkowy przewóz zboża ze Słowacji do Polski. Powodem kontroli było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.

Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 48,5 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 0,8 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 12,2 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków trzech osi naczepy wynosiła 28,3 t zamiast przepisowych 24 t.

Podczas kontroli danych cyfrowych z tachografu i karty kierowcy, funkcjonariusze ITD stwierdzili siedem przypadków jazdy bez karty zalogowanej w tachografie. W trakcie przesłuchania kontrolowany kierowca stanowczo temu zaprzeczał. Nierejestrowanie aktywności kierowcy miało miejsce poza bieżącym dziennym czasem prowadzenia pojazdu. W związku z tym faktem, inspektorzy ITD nie mieli podstaw do administracyjnego zatrzymania prawa jazdy kontrolowanego kierowcy.

Oprócz tego nieprawidłowość wyszła na jaw podczas weryfikacji stanu drogomierza ciągnika siodłowego. Z informacji zwartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynikało, że ostatni odczyt drogomierza wykonano przy stanie: 1 040 080 km. Tymczasem w trakcie czynności kontrolnych ITD stan licznika przebiegu pojazdu wynosił: 1 026 878 km.

Inspektorzy ITD ukarali mandatem kierowcę nienormatywnej ciężarówki i zakazali dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru zboża na inny pojazd. Za stwierdzone naruszenia wagowe i nierejestrowanie czasu pracy kierowcy, będą wszczęte postępowania administracyjne wobec przedsiębiorcy. Za naruszenia z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym grożą mu kary w łącznej wysokości 20 000 zł (15 000 zł i 5 000 zł). Sprawę rozbieżności drogomierza samochodu ciężarowego przekazano do dalszych czynności funkcjonariuszom miejscowej jednostki Policji.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}