Naruszenia norm czasu pracy i brak wpisów manualnych
20.09.2024
Kierowca tureckiej ciężarówki nie przestrzegał obowiązujących limitów czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku. Nie wprowadzał też symboli państw rozpoczęcia i zakończenia pracy na karcie do tachografu. Funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili w sumie prawie trzydzieści naruszeń popełnionych przez kierowcę.
W czwartek (19 września), na ekspresowej „siódemce”, w pobliżu Szydłowca, patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw, należący do tureckiego przedsiębiorcy, jechał pusty z Turcji na załadunek do Warszawy.
W trakcie analizy danych z tachografu i karty kontrolowanego kierowcy, inspektorzy ITD stwierdzili w sumie 28 naruszeń obowiązujących przepisów ustawy o transporcie drogowym. Kierowca ciężarówki nie przestrzegał limitów czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz odpoczynku. Turek m.in. skrócił odpoczynki dobowe o 3 godz. i 4 min., 1 godz. i 59 min. oraz 1 godz. i 5 min. Nie stonował się też do wymogu ręcznego wprowadzenia danych na kartę kierowcy. Nie wpisywał symboli państw rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Za stwierdzone naruszenia funkcjonariusze ukarali kierowcę 28 mandatami na łączną kwotę 3 100 złotych. Kierowca przyjął i opłacił wszystkie mandaty w trakcie czynności kontrolnych. Odpowiedzialność finansowa grozi również jego pracodawcy. Wpłacono 4 950 zł kaucji na poczet przewidywanej kary pieniężnej. W przeciwnym razie zestaw zostałby skierowany na wyznaczony parking strzeżony. Wobec przedsiębiorcy będzie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym.
Przestrzeganie obowiązujących limitów czasu pracy przez kierowców zawodowych ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa transportu, osób w nim uczestniczących oraz dla innych uczestników ruchu drogowego. Normy czasu pracy wprowadzono, żeby nie dopuszczać do nadmiernego zmęczenia kierowców wskutek zbyt długiego prowadzenia pojazdu. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Przekraczanie norm czasu prowadzenia pojazdu oraz skracanie obowiązkowych przerw i okresów odpoczynku stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu.