Nienormatywny transport maszyn budowlanych bez zezwolenia i pilota
19.03.2024
Prawie 47 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka przewożąca walec drogowy i rozściełacz do asfaltu. Za duża masa ładunku spowodowała znaczne przekroczenie nacisku grupy trzech osi naczepy na drogę. Oprócz tego zestaw był za długi, za szeroki i poruszał się bez pojazdu pilotującego. Nienormatywną ciężarówkę wykluczyli tymczasowo z ruchu inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.
We wtorek (19 marca), na odcinku ekspresowej „siódemki” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał ciągnik siodłowy z naczepą - platformą niespodwoziową. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy przewożono walec drogowy i rozściełacz do asfaltu z Radomia do miejscowości Petrykozy. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 46,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonych maszyn spowodowała też przekroczenie o 8,3 t nacisku grupy trzech osi naczepy na drogę. Suma nacisków osi naczepy wynosiła 32,3 t przy normie 24 t. Ponadto pojazd członowy z ładunkiem był za długi o 0,28 m (16,78 m) i za szeroki o 0,80 m (3,30 m).
Zestaw nienormatywny o takich parametrach wagowych, naciskach osi i wymiarach może poruszać się po drogach publicznych tylko na podstawie zezwolenia kategorii V. Kierowca ciężarówki nie okazał takiego dokumentu do kontroli. Przedsiębiorca i tak nie uzyskałby wymaganego zezwolenia od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - przewożony ładunek był podzielny. Oznacza to, że powinien przewozić osobno walec drogowy i rozściełacz asfaltu. Nienormatywny zestaw o stwierdzonych gabarytach musi również poruszać się po drogach publicznych z jednym pojazdem pilotującym. W chwili zatrzymania do kontroli nie był pilotowany.
Inspektorzy zakazali kierowcy dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Teraz wobec przedsiębiorcy będzie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone wysoką karą pieniężną.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.