W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieprawidłowy transport kontenerów zatrzymany pod Glinojeckiem

05.11.2024

Zestawem wieloosiowym, składającym się z trzech zamiast przepisowych dwóch pojazdów, przewożono zdecydowanie za dużo ładunku. „Stonoga” ważyła ponad 64 tony zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa dwóch kontenerów z chlorkiem choliny spowodowała przekroczenie dozwolonych nacisków osi przyczepy na drogę. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Płocka.

Zestawem wieloosiowym, składającym się z trzech zamiast przepisowych dwóch pojazdów, przewożono zdecydowanie za dużo ładunku. „Stonoga” ważyła ponad 64 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton.

W poniedziałek (4 listopada) wieczorem, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Glinojecka, patrol ITD zatrzymał do kontroli nienormatywną ciężarówkę. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Poza tym zestaw wieloosiowy składał się z trzech pojazdów zamiast dozwolonych dwóch pojazdów. Ciągnik siodłowy (I pojazd) były spięty z naczepą (II pojazd) i przyczepą (III pojazd).

„Stonogą” przewożono dwa kontenery z ładunkiem podzielnym w postaci roztworu chlorku choliny. Przewóz kontenerów z Gdańska do Lublina był wykonywany przez polską firmę transportową. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 64,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Przekroczone o 2 t były również naciski grupy trzech osi przyczepy na drogę. Suma nacisków wynosiła 26 t przy normie 24 t.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, trasę przejazdu ponad 60-tonowego pojazdu nienormatywnego musi zabezpieczać pojazd pilotujący. Wieloosiowy zestaw jechał bez pilota w momencie zatrzymania do kontroli przez oznakowany patrol ITD.

Inspektorzy stwierdzili również naruszenie w trakcie kontroli danych z tachografu i karty kierowcy. W bieżącym dniu kontroli kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy. Kierowca nie okazał inspektorom wydruku z opisem uzasadniającym odstąpienie od przestrzegania obowiązującej normy czasu pracy. Nie miał również zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Przedsiębiorca i tak nie uzyskałby tego dokumentu z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przewożono bowiem ładunek podzielny.

Nieprawidłowy transport kontenerów z ładunkiem chlorku choliny został wstrzymany. Zespół pojazdów nie mógł odjechać z punktu kontrolnego do momentu doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem. Za stwierdzone wykroczenia kierującego ukarano mandatem. Wobec przewoźnika będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy grożą kary w łącznej wysokości 28 tysięcy 100 złotych.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg publicznych. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają też bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}