W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przeładowane ciężarówki zatrzymane koło Grójca

27.06.2024

Przekroczenia dopuszczalnych mas całkowitych i nacisków osi napędowych w zestawie ciężarowym i solówce, stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Nienormatywne pojazdy wycofano z ruchu do momentu przeładowania nadmiaru drewna konstrukcyjnego i prasy na inne ciężarówki. Wobec przewoźników drogowych zostaną wszczęte postępowania administracyjne.

Przeładowane ciężarówki zatrzymane koło Grójca

W środę (26 czerwca) rano, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy wykonywano krajowy przewóz elementów drewna konstrukcyjnego. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Potwierdziła to kontrola na inspekcyjnych wagach. Zestaw z ładunkiem ważył 44,7 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała także przekroczenie o 2,2 t nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego  na drogę. Nacisk ten wynosił 13,7 t przy normie 11,5 t.

Tego samego dnia i w tym samym miejscu funkcjonariusze ITD zatrzymali również polski samochód ciężarowy, którym przewożono prasę (gazety) ze Skarżyska-Kamiennej do Błoni. W tym przypadku ważenie solówki też potwierdziło podejrzenie inspektorów co do przekroczenia przepisowego tonażu. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 20.8 t zamiast dopuszczalnych 18 t. Ponadto funkcjonariusze ITD stwierdzili przekroczenie o 1,6 t nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu na drogę. Nacisk ten wynosił 13,1 t przy normie 11,5 t.

Inspektorzy ukarali mandatami kierowców nienormatywnych ciężarówek i zakazali im dalszej jazdy z punktu kontrolnego do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń.  Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru przewożonych towarów na inne pojazdy. Wobec przewoźników zostaną wszczęte postępowania administracyjne zagrożone karami pieniężnymi.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}